Contract kinderopvang

BEPAK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Contract kinderopvang

#1 , 11 feb 2025 18:58

Ik heb deze vraag eerst bij Kind & Gezin gesteld, maar geraak uit hun antwoord niet wijs.

Wij hebben een contract getekend voor kinderopvang met startdatum 12 november 2025. Nu zoals dat gaat tegenwoordig hebben wij dat moeten vastleggen als we amper zwanger waren, en ondertussen blijkt met mijn uitgerekende datum, de startdatum toch wat te vroeg te zijn. De opvang weigert echter om ons kindje op een latere datum te laten instappen.

In het huishoudelijk reglement staat nochtans:

Een onthaalcontract wordt afgesloten met de familie voor de duur van de inschrijving in het kinderdagverblijf.
Het bepaalt:
✓ De toegangsdatum en einddatum van het kind in het kinderdagverblijf
✓ De uren en dagen dat het kind wekelijks aanwezig is

Het contract wordt van kracht en produceert dus zijn effecten, waaronder financiële, vanaf de genoemde datum.

Het mogelijke uitstel van de toegangsdatum van het kind mag niet meer dan een maand bedragen. Het veranderen van de toegangsdatum van het kind in het kinderdagverblijf heeft
geen invloed op de aanvang van de facturatie.

==> Uit dit laatste begreep ik dat wij recht hadden om de start met een maand uit te stellen? Of is dit ineens niet meer van toepassing, als er een startdatum op het contract staat?

En wat zijn de gevolgen als we ons kindje gewoon thuishouden?
Daarover lees ik enkel:

In geval van een afwezigheid van meer dan 10 onafgebroken dagen dat niet aan de verantwoordelijke van het kinderdagverblijf werd doorgegeven, wordt het contract opgezegd met naleving van de opzegperiode van drie maanden.

==> Als wij gewoon ons kindje thuis houden, maar hun op de hoogte brengen en alle rekeningen betalen, kunnen zij het contract niet opzeggen?

Reclame