Opmerkingen
Voor een verblijf van ten hoogste drie maanden is geen visum nodig.
De Belgen (minderjarigen inbegrepen) kunnen het land binnenkomen met een paspoort.
Enkel in het geval van een georganiseerd toeristische bezoek met hotelreservatie volstaat een identiteitskaart. In dit laatste geval wordt het identiteitsbewijs met foto voor kinderen jonger dan twaalf jaar aanvaard. Een identiteitskaart afgeleverd door een Belgische Ambassade of Consulaat in het buitenland wordt ook aangenomen. De documenten moeten voor de hele duur van de reis geldig zijn. Een voorlopige identiteitskaart wordt niet aanvaard.
Lees verder
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... ocumenten/
Of ze nu in dat paspoort de naam van de ouders noteren of niet maakt niet uit. Als ze binnenkomen in het land met een Belgisch reispas hebben ze niet de rechten en plichten van een Tunesisch staatsburger. Maar kunnen wel aanspraak maken op bescherming door België. Denk maar aan een noodsituatie. Vertrekken uit België is altijd beter met de Belgische reispas. In Tunesië binnenkomen met een Tunesisch pas kan ook voordelen hebben. Nooit een visa nodig. Geen toeristen tax moeten betalen. Kan genieten van al de voordelen verbonden aan het Tunesisch staatsburgerschap. Kunnen daar naar school gaan op kosten van het land als ze dat willen. De kinderen hebben de dubbele nationaliteit en maken de keuze welke nationaliteit ze willen gebruik maken bij het binnenkomen van een land.
Chantika, die info ken ik, maar is hier niet van toepassing. In veel gevallen vraag je zelf de dubbele nationaliteit aan en dan heb je nog de keuze met welke nationaliteit je een land binnenkomt, in Tunesië is dat anders, onze kinderen hebben geen keuze , zij krijgen automatisch de Tunesische nationaliteit, in Tunesië zijn ze sowieso Tunesische staatsburgers, ook al hebben we daar niets voor ondernomen, zij kunnen niet uitreizen met hun Belgische id., . Ik ga sowieso nog eens nagaan of er een naam van de ouder staat vermeld in het Europees paspoort, indien niet zoudit een eventuele optie zijn, maar ik vermoed van wel aangezien mijn kinderen minderjarig zijn.
Ik ben 2 jaar geleden met mijn dochter naar Tunesië geweest, enkel met haar kids id., en we zijn het land niet mogen verlaten, puur op de naam van de vader die op haar kids id. stond. Daarom dat ik nu alles in orde wou hebben, maar ja is blijkbaar ook niet zo simpel.