Fiets rijdt aan verkeerde kant, auto opent deur middenop weg

ena
Topic Starter

Fiets rijdt aan verkeerde kant, auto opent deur middenop weg

#1 , 28 apr 2014 12:44

Vanmorgen heb ik mijn kids bij school afgezet. Het is een smalle tweerichtingsstraat. Gebruikelijk is om voor de school te stoppen op straat, kids uit te laten en weer door te rijden. Er is geen fietspad, dus fietsers fietsen over de straat. Nu kwam er een fietser aangereden van de tegenovergestelde richting, die tegen het verkeer (dus aan linker kant van de straat) reed. Net op het moment dat mijn passagier de deur aan de rechter kant open deed om uit te stappen. Resultaat: Fietsstuur tegen mijn deur, en een deuk + diepe kras in de carrosserie. Fietser verder niet gewond geraakt en fiets niet beschadigd.

Nu vraag ik mij af wie er aansprakelijk is. a) Mag ik midden op de weg stilstaan op passagiers uit te laten? b) mag een fietser in dergelijke straat aan de verkeerde kant van de weg fietsen? Indien het antwoord op beide vragen positief of negatief is, is dus mijn vraag wie er nu aansprakelijk wordt gesteld voor de schade aan mijn auto.

Overigens was mijn passagier niet mijn eigen kind, maar een kind van vrienden van ons waarmee we een carpooling-rotatie hebben, dus ik neem aan dat indien de fietser niet aansprakelijk kan worden gesteld, ik de schade via de familiale van mijn passagier zou kunnen laten vergoeden...

Alvast bedankt voor jullie input!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 28 apr 2014 18:07

Beste

U mag stoppen om passagiers te laten in- en uitstappen, maar daarbij geldt wel artikel 28 van de Wegcode. Het is namelijk verboden een portier te openen of open te laten op een plaats waar dit anderen zou kunnen hinderen.

De fietser mag in principe ook niet links in zijn rijrichting rijden (9.1.2.1 Wegcode).

Men zou zich dus de vraag kunnen stellen of de fietser pardoes tegen een openstaande deur reed, of deze deur net op het laatste ogenblik werd geopend, of de fietser eenvoudigweg niet zichtbaar was, maar de meeste zaken worden afgewezen omwille van een gebrek aan bewijs.

In het geval dat u het bewijs kan leveren van alle punten die u aanhaalt, lijkt de schade dus inderdaad ofwel door de fietser, ofwel door de familiale van de passagier te moeten worden vergoed.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 mei 2014 16:38

Nu kwam er een fietser aangereden van de tegenovergestelde richting, die tegen het verkeer (dus aan linker kant van de straat) reed.
Links voor u - wat perfect kan bij Beperkt EenrichtingsVerkeer, indien daar toegelaten :?:
Of links in de rijrichting van de fietser - d.i. spookrijden zonder fietspad aangegeven met D7/D9 borden.
Nu vraag ik mij af wie er aansprakelijk is. a) Mag ik midden op de weg stilstaan op passagiers uit te laten?
Neen.

U moet zo ver mogelijk naar rechts (of links op een eenrichtingsstraat) stilstaan :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /188-art23" onclick="window.open(this.href);return false;

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting
Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

b) mag een fietser in dergelijke straat aan de verkeerde kant van de weg fietsen? Indien het antwoord op beide vragen positief of negatief is, is dus mijn vraag wie er nu aansprakelijk wordt gesteld voor de schade aan mijn auto.
Zo te zien zit u met een situatie waarin iedereen een overtreding begaat.
Helaas zeer typerend in België ...

U staat niet stil waar dat moet om uw passagier uit de auto te laten.
Uw passagier opent de deur terwijl er een fietser aan komt.
Die fietser rijdt - naar alle waarschijnlijkheid - ergens waar hij dat niet mag ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /196-art28" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.

Hierbij is natuurlijk de vraag of de fietser te zien, dan wel voorzienbaar was.
Die knoop doorhakken, is voer voor de rechter.

dus ik neem aan dat indien de fietser niet aansprakelijk kan worden gesteld, ik de schade via de familiale van mijn passagier zou kunnen laten vergoeden...
't Is mijn dada niet, maar euh ...
Is schade bij verkeersongevallen met motorvoertuigen niet specifiek uitgesloten bij familiale polissen ?

Best eens navragen bij verzekering.

Reclame

redak

#4 , 04 mei 2014 12:05

Volgens mij 2 maal nee op uw vragen en zal elk instaan voor zijn eigen schade.

En dan algemeen mijn visie : dit is nu het grote probleem in schoolomgevingen : iedereen wil er een zone 30 en dat iedereen zich aan het verkeersreglement houdt voor de veiligheid van hun eigen kinderen. Maar zelf stoppen ze midden op de weg om hun kinderen (of passagiers) te laten uitstappen met alle gevaren erbij, want anders verliest men te veel tijd of is het te ver om 100 meter te voet hun kind te begeleiden.

Mogelijks is het door zulk op de rijbaan stilstaande voertuigen dat de fietser aan de andere kant van de weg komt te rijden.

Alleen al voor de kinderen dienen ouders een voorbeeldfunctie te hebben : reglementair parkeren en de kinderen aan de kant van het voetpad laten uitstappen. Hoe kan men nu willen dat kinderen zich aan de verkeersregels (en later als volwassene) houden als ze steeds het slechte voorbeeld zien.

Niemand is feilloos en begaat nooit een verkeersovertredingen (in de letter van de wet), maar indien iedereen zich zo goed mogelijk aan de regels houdt dan zouden er al een pak minder ongelukken gebeuren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2014 21:57

Ik ben niet zo thuis in aansprakelijkheidsrecht, maar als men een kind onder uw verantwoordelijkheid staat, moet dat dan niet via uw eigen familiale verzekering gaan?

Terug naar “Verkeersongevallen”