Vanmorgen heb ik mijn kids bij school afgezet. Het is een smalle tweerichtingsstraat. Gebruikelijk is om voor de school te stoppen op straat, kids uit te laten en weer door te rijden. Er is geen fietspad, dus fietsers fietsen over de straat. Nu kwam er een fietser aangereden van de tegenovergestelde richting, die tegen het verkeer (dus aan linker kant van de straat) reed. Net op het moment dat mijn passagier de deur aan de rechter kant open deed om uit te stappen. Resultaat: Fietsstuur tegen mijn deur, en een deuk + diepe kras in de carrosserie. Fietser verder niet gewond geraakt en fiets niet beschadigd.
Nu vraag ik mij af wie er aansprakelijk is. a) Mag ik midden op de weg stilstaan op passagiers uit te laten? b) mag een fietser in dergelijke straat aan de verkeerde kant van de weg fietsen? Indien het antwoord op beide vragen positief of negatief is, is dus mijn vraag wie er nu aansprakelijk wordt gesteld voor de schade aan mijn auto.
Overigens was mijn passagier niet mijn eigen kind, maar een kind van vrienden van ons waarmee we een carpooling-rotatie hebben, dus ik neem aan dat indien de fietser niet aansprakelijk kan worden gesteld, ik de schade via de familiale van mijn passagier zou kunnen laten vergoeden...
Alvast bedankt voor jullie input!