Loonverlies na verkeersaccident

a162378
Topic Starter

Loonverlies na verkeersaccident

#1 , 07 nov 2014 20:07

Goeiedag

Iemand heeft een verkeersaccident en de tegenpartij erkent zijn fout.
Het accident deed zich voor in het begin van 2014.

Door het accident kon hij zijn zelfstandige activiteit (dokter) gedurende twee maanden niet uitvoeren.
Het loonverlies is door de boekhouder begroot (attest boekhouder) op een specifiek bedrag > 20000 euro.

Momenteel weigert de verzekering van de tegenpartij het loonverlies te betalen.
Zij willen pas betalen als het medisch dossier van de gekwetste is afgerond, maar het ziet er niet naar uit dat dit onmiddellijk kan gebeuren.

Mijn vraag:
Kan de verzekeraar weigeren het loonverlies te betalen om de gekwetste onder druk te zetten te tekenen dat er geen medische klachten meer zijn?
Kan de gekwetste interesten eisen als de verzekeraar het dossier laat aanslepen?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 08 nov 2014 09:50

Beste

U kan de verzekeraar steeds vragen voorschotten uit te keren.

U kan zich ook steeds tot de rechtbank wenden. Mogelijks komt uw rechtsbijstandsverzekeraar tussen in de kosten daarvan.

Als er discussie bestaat over de lichamelijke schade en het loonverlies dat daaruit voortvloeit, dan zal er hoe dan ook een medisch onderzoek moeten gebeuren. Dat kan inderdaad enige tijd duren, maar de verzekeraar mag geen druk uitoefenen om een nadelige verklaring te ondertekenen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

EenWerknemer

#3 , 08 nov 2014 09:56

Bedankt voor uw antwoord.

De makelaar heeft inderdaad voorschotten gevraagd, maar het ontvangen voorschot is slechts 2 % van het loonverlies.
Er zijn inderdaad al meerdere medische onderzoeken gebeurd, maar de verzekering suggereert dat het loonverlies pas kan worden terugbetaald als er wordt afgetekend.

Gezien de gekwetste intussen weeral enkele maanden voltijds aan het werk is, zie ik eigenlijk geen reden om het loonverlies niet uit te betalen....
Is dit een standaard procedure?

Reclame

ddanck

#4 , 11 nov 2014 12:22

Dus u ontving slechts een voorschot van 400 EUR?

Het klopt dat de voorschotten altijd in verhouding staan tot de uiteindelijke schade, maar een voorschot van 400 EUR lijkt mij wat aan de lage kant.

EenWerknemer

#5 , 13 nov 2014 19:42

Bedankt voor uw antwoord.

Er werd ongeveer 2500 euro ontvangen, waarvan een groot deel dient ter vergoeding van de medische kosten en schade aan voertuig.
Daarna werd nog eens 500 gestort, voor het loonverlies...

Kan iemand me zeggen hoeveel % een voorschot normaliter is?

ddanck

#6 , 14 nov 2014 09:05

Beste

Gaat het om voorschotten? Of om definitieve bedragen?

EenWerknemer

#7 , 14 nov 2014 18:53

Op één na zijn alle ontvangen bedragen voorschotten.
Enkel de kosten voor de herstelling van het voertuig werden exact terugbetaald (een deel van die 2500 euro waarvan ik sprak)

ddanck

#8 , 17 nov 2014 08:58

Dat betekent dat de zaak ook voor de tegenpartij/verzekeraar nog niet is afgehandeld.

6501vicky

#9 , 17 nov 2014 11:21

Vraag aan de makelaar om een bijkomend voorschot aan te vragen in afwachting van de definitieve regeling. Dit voorschot lijkt me echt laag... Misschien werd er slechts één maal een voorschot aangevraagd...

EenWerknemer

#10 , 13 dec 2014 15:05

Er is nu nog een voorschot gevraagd. Het is niet duidelijk wat het bedrag zal zijn.
Er zijn nu heel wat administratieve gegevens opgevraagd om tot een voorschot te komen. Ik heb het dan over belastingaangiftes uit het verleden.
Maar de laatste drie weken is het redelijk stil hieromtrent.

Onze boekhouder meldde ons dat een uitbetaling van de tegenpartij ter compensatie van loonverlies valt onder "vervangingsinkomen". Klopt dit?
Weet er iemand hoeveel sociale bijdragen er daar moeten op betaald worden, hoe het zal worden belast en in welk jaar? Het betreft een zelfstandig beroep waar normaal reeds de maximale sociale bijdragen worden betaald.

Alvast bedankt

EenWerknemer

#11 , 07 feb 2015 11:09

Er is nu een aanvullend voorschot gestort van 4000 euro, nog altijd maar een klein deel van de geleden schade.
En zo gaat dit spelletje verder...
Gelukkig is er nu een advocaat aangesteld om ons te verdedigen...

Terug naar “Verkeersongevallen”