als je voor de meeste van die voorvallen een scenario in je hoofd hebt, dan is de kans op een juiste reflex heel groot
als je daarentegen op het moment nog een scenario moet bedenken, is het te laat
die scenario's kan je best bedenken als je aan het rijden bent, je ziet iets langs of op de weg en bedenkt wat je zou doen mocht dit of dat gebeuren
Mooie theorie
Sniper maar ik vrees dat we hier met mensen te doen hebben. Men KAN gewoon NIET alle scenario's op voorhand inbeelden. Tenzij men tegen 20 km/u begint te rijden natuurlijk. En als je dan echt toch alle scenarios op voorhand zou kunnen inschatten; waarom rijden dan zelfs proffesionele rallyrijders nog eens de gracht in? Toegegeven, op dat moment gaat alles véél sneller. Maar we spreken wel over een baan dat ze verkend hebben en waarop priniciëel geen onvoorzienbare obstakels zouden mogen op zijn.
Good point van
Bart om nooit toe te geven in fout te zijn op je aanrijdingsformulier.
Maar verder is en blijft voldoende afstand houden de belangrijkste factor. Rijervaring, intuitie, zesde zintuig, goed materiaal (som erg onderschat denk ik bij het zien van al die banden die op een te lage spanning staan) kunnen allemaal een beetje helpen. Maar feilloos wordt je er niet van.
En verder hopen dat je in geval van aanrijding een goede rechtsbijstand hebt. Ik heb er nu eentje separaat genomen voor al mijn verzekeringen (auto, familiale, brand, etc...) Kost iets meer dan de rechtsbijstand van de verscheidene verzekeringen maar is zeker niet veel duurder en echt de moeite waard.
Mvg,
Frank.