Dat is de kern van het probleem. De automobilist denkt dat hij de risico's kan inschatten en dat er geen ernstig risico is als hij de verkeersregels overtreedt.In mijn voorbeeld is een mogelijk gevolg dat ik over een boer zijn veld rijdt en hierbij een paar maisplanten beschadig. Dit kan de boer erg vinden, maar moreel,financieel,... kan dit geen zodanig groot probleem zijn.
De wegbeheerder doet echter geen dure investering in "hindernissen" om de automobilist te pesten, of om enkele maïsplantjes te beschermen. Waarschijnlijk is er een ander risico dat jij mogelijks niet gezien hebt.
Na even googlen vind ik dat er op het kruispunt van de hoofdweg N397 met de Boevenheuvel (de straat met de tractorsluis) enkele jaren geleden een zwaar ongeval gebeurde met een zwaargewonde (https://www.transport-online.nl/site/52 ... g-op-n397/), en op de N397 gebeurde de voorbije jaren meerdere zware ongevallen (dit jaar al 2). Als je kijkt op de streetview die jij mee stuurde zie je ook dat de wegbeheerder veel moeite gedaan heeft om te verhinderen dat er aan het kruispunt over het gras gereden wordt. Dus ik denk dat het probleem zich niet situeert aan de maïsvelden, maar wel op het kruispunt. Enerzijds verkeer dat op de N397 stil staat om de zijstraat in te draaien, anderzijds met het verkeer dat uit de zijstraten komt.
En aangezien sommige automobilisten zich niet laten tegenhouden door een verkeersbord zit er niets anders op dan de weg af te sluiten (meestal Belgische oplossing), of de doorgang voor autoverkeer te verhinderen (meestal Nederlandse oplossing).