Gisterenochtend (2 december) heb ik een fietser aangetikt met mijn wagen.
Ik ben gestopt aan de stopstreep, bleef verscheidene seconden staan om te checken of er geen fietsers of wagens aankwamen.
Het kruispunt is enkele maanden geleden heraangelegd.
Er zijn zeer duidelijke fiets en voetgangers oversteekplaatsen gemaakt.
Bij het naar links draaien aan dit kruispunt, was er plots, voor mij uit het niets, in het midden van dit kruispunt een fietser.
Deze fietser maakte geen gebruik van de veilige oversteekplaatsen.
Zowel de fietser als ik gooiden de remmen dicht.
Fietser gleed daardoor uit en kwam licht ten val.
Ze stond direct recht, nam haar fiets.
Ik draaide mijn raam open en jongedame begon te roepen 'kan je niet uitkijken'.
Mijn antwoord was dan ook 'waarom gebruik je niet de voorziene fietsoversteekplaatsen'.
Gezien dit een zeer druk kruispunt is, stelde ik voor dat ik verder reed, zou draaien en terugkomen om aan ergens veilig te parkeren.
Dit gebeurde dan ook.
Ik was bekommerd om de fietser, uitgestapt, haar bevraagd, fiets nagekeken.
Nogmaals op gewezen dat ze fietsoversteekplaatsen moet nemen.
Ze wilde niet ter plaatse blijven of gegevens geven.
Ze liet midden op het kruispunt, vlak na de aanrijding weten dat ze politie ging bellen.
Gezien ze niet ter plaatse wilde blijven, stelde ik voor de politie te bellen.
Antwoord was 'mijn fiets is in orde, ik ook en ik moet naar mijn werk' waarop ze direct doorreed.
Een dame die gestopt was omdat ze de fietser herkende, gaf de naam van de fietser aan me en gaf eveneens haar telefoonnummer.
Het ongeval heeft ze niet gezien.
Andere getuigen zijn niet gestopt.
Pas dan bekeek ik mijn wagen.
Deze heeft echter wel redelijke schade: bumper vertoont grote scheur, vermoedelijk van haar pedaal van de fiets.
Ik besloot dan zelf de politie te bellen.
Gezien de fietser al door gereden was, konden ze zeker geen ploeg sturen voor de schade aan mijn wagen.
Ik moest ook naar het werk en zei dan ook aan de politie dat ik dezelfde avond nog zou langskomen wat ik ook deed.
Ik legde gisterenavond een verklaring af bij de politie.
Echter zie ik nu dat het volgende categorie kreeg: verdachten van misdrijven waarvoor geen vrijheidbenemende straf kan worden opgelegd'
In het 1ste deel van het PV staat dat de politie me 'voor het eerste verhoor de schriftelijke verklaring van mijn rechten' heeft gegeven.
Dit is niet gebeurd alsook vind ik erg raar dat ik onder deze categorie kom terwijl ik zowel 's ochtends al belde, 's avonds naar daar kwam omdat de fietser geen gegevens heeft achtergelaten en ik wel schade heb.
Is deze categorie wel correct?
Ik voel me nu precies een zware verdachte, ik heb het lastig dat ik zo wordt omschreven terwijl ik wel de correcte, naar mijn mening, stappen zette.
Heeft het zin om de opsteller van het PV hierover te contacteren?
Dank je wel voor jullie mening en tips