In rechterflank aangereden Graag info over verdere stappen..

bigfoot_be
Topic Starter

In rechterflank aangereden Graag info over verdere stappen..

#1 , 05 mar 2014 15:39

Vorige week zaterdag is mijn vrouw het slachtoffer geworden van een aanrijding.
Ze was aan het rijden op een rechte weg en werd ter hoogte van het rechter wiel aangereden door de tegenpartij die vanuit zijn parkeerplaats de weg wilde over draaien, dus 180° wilde draaien. Tegenpartij reed met firmawagen.

Resultaat was niet minnetjes, wij klapband, rechterflank helemaal opengereten vooraan, hij ook veel schade. Onze baby op de achterbank en hij zijn twee kinderen.
Gelukkig hebben we een getuige die het ongeval zagen gebeuren.
Omwonenden waarschuwden ons al dat het een aansteller is en hij verklaarde veel last te hebben aan zijn gemutste hoofd en liet zich naar het ziekenhuis brengen.

Politie is er dus bijgekomen om een PV op te maken aangezien er gekwetsten waren.
Wij thuisgekomen vrouw en kind laten onderzoeken door arts. Vrouw is al terug moeten gaan naar arts en moet nu kiné volgen omwille van krachtverlies in de arm tgv een zijdelingse whiplash.

We hebben momenteel een vervangwagen die zaterdag terug naar de garage moet maar er is nog geen expert gaan kijken naar onze wagen. De tegenpartij heeft blijkbaar tot een maand tijd om het dossier in orde te brengen en ondertussen zitten wij met de problemen dat we vanaf maandag geen wagen hebben voor de vrouw.
Die moet gaan werken, de kinderen afzetten aan school en de baby naar de kinderopvang brengen.

Onze garage heeft al laten weten dat de wagen herstelbaar is maar de expert moet eerst langsgaan voor een expertise op te maken.

Onze wagen is al een paar jaar oud en had 100.000 km maar voor een break is dat geen probleem. We hebben trouwens ook een hele resem accesoires als dakdragers en fietsdragers speciaal voor dat merk.
Herstelling is onze wens, maar we durven niet te hard te hopen. Ik kocht net een nieuwe wagen die de dag voor het ongeval is geleverd. Financieel geen ruimte dus om een andere wagen te kopen voor de vrouw.

Dit zou dan de 2-de keer zijn dat we financieel verlies lijden.
4 jaar geleden stond onze andere auto voor de woning geparkeerd en werd hij tot wrak herschapen door iemand die in slaap was gevallen in zijn firma wagen. De week erna passeerde hij hier met een gloednieuwe firmawagen en hadden wij een kleine 5000 euro vergoeding gekregen....
Vrezen voor de tweede maal ons eigendom en ons geld te verliezen terwijl we geen schuld treffen. Die mannen hebben netjes gelijk een andere firmawagen en wij niets...

Omdat het allemaal redelijk hectisch verloopt en we zelf achter alles moeten aanlopen en we vanalles lezen op het internet proberen we het toch even op het forum.

Wat kunnen en mogen we doen of eisen?
Welk soort van vergoedingen kunnen er gevraagd worden.
Laatst gewijzigd door bigfoot_be op 07 mar 2014 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 06 mar 2014 13:52

Veel zaken (dat het een firmawagen is, het voorval van 4 jaar geleden, dat het een "aansteller" zou zijn en zo) zijn compleet irrelevant.

Zolang er geen expert is langsgeweest kan je niks zinnigs vertellen over al dan niet herstellen.
En wat vervangwagen betreft: je kan er 1 vragen aan de garage, en proberen de kost hiervan op de tegenpartij te verhalen. Of genotsderving (voor het niet kunnen gebruiken van jouw wagen) eisen. Of die zal volstaan om een huur- of vervangwagen te bekostigen is een ander paar mouwen. En sowieso zal't nog een tijd duren voor je dat geld zal zien.

Misschien hebben anderen op't forum nog meer of betere ideeen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

giserke

#3 , 06 mar 2014 14:23

Om te beginnen zal je langs moeten gaan bij uw verzekering.
Soms heb je recht op een vervangwagen en rechtsbijstand. Zij doen ook al het nodige voor de opvolging van de opgelopen schade.
Zij zullen de schade vaststellen met expert, alsook de verzekeraar van de tegenpartij zal dit doen.
Uw verzekeraar zal ook beide PV's opvragen met getuigenissen bij de politie.
Let op dit is niet gelijk aan vaststellen van het ongelijk van de tegenpartij.
Maar als de overtreding van de tegenpartij duidelijk is zie ik niet al te veel probleem.

Als de schade ontegensprekelijk is vastgesteld, kan uw wagen herstelt worden.
Vraag uw verzekeraar naar een garage waarmee zij vaak werken. Vaak moet er dan maar betaald worden wanneer alles is uitgeklaard.

Reclame

bigfoot_be
Topic Starter

#4 , 06 mar 2014 17:33

De pv hebben wij doorgegeven aan onze verzekering.
Omdat er pv is opgemaakt is rechtsbijstand blijkbaar al ingeschakeld.
De verzekering zegt de de verzekering van de tegenpartij maandag te contacteren met de vraag of ze al een dossier hebben aangemaakt. Is dat nodig zo lang te wachten vragen wij ons af.
We hebben een vervangwagen gekregen voor 6 dagen. Tijdens het verlof geen probleem dus maar als we volgende week weer naar scholen en opvang en werk moeten rijden hebben we volgens de verzekering geen recht meer op een vervangwagen tenzij dan tijdens de duur van de herstelling. Probleem is dat we dus wel officieel nog niets weten van herstelling of al dan niet totaal verlies. We hebben in het contact met de verzeker al meermaals geinformeerd naar wanneer de expert zou worden aangesteld.
Zolang de verzekeringen niet in gang schieten en er dus geen beslissing is gevallen hebben we volgens de verzekering nergens recht op. Klopt dit eigenlijk wel?

Ik weet wel dat firma en tweede keer en dergelijke er niet toe doen, maar is om u een beeld te geven van in welk schuitje we hier alweer dreigen te zitten... Tegenpartij lijdt weinig verlies terwijl wij de pineut zijn.

6501vicky

#5 , 07 mar 2014 10:37

Beste, werd er naast het PV ook een aanrijdingsformulier ingevuld? Wij raden onze klanten steeds aan om dit te doen, daar het opvragen van een PV een geruime tijd (maanden) in beslag kan nemen. Indien tegenpartij meewerkt en zijn aansprakelijkheid niet betwist, kan de verzekering al verder, anders is het het gevolg van het PV afwachten. Indien de tegenmaatschappij toegetreden is tot de conventie (wat meestal het geval is) mag je eigen verzekering een expert aanstellen, zodat je je voertuig kan laten herstellen. Dit zou gerust binnen de 6 dagen geregeld kunnen worden. Maak je probleem duidelijk aan je makelaar zodat deze er werk van maakt.

bigfoot_be
Topic Starter

#6 , 07 mar 2014 12:20

Hallo,

Wij hebben net de brief van de expertise gekregen. Ze verklaren hem totaal verlies met een vergoeding van 4999.72 euro btw in.
Hiermee gaan we natuurlijk niet akkoord. Ik heb al grondig onderzoek verricht op de tweedehandsmarkt en een soortgelijke wagen met dezelfde accessoires kunnen wij daarvoor niet aankopen. cruise control, mistlampen, klimaatregeling auto, elektrische ruiten en dergelijke.

De verzekering heeft op aandringen gebeld met verzekering tegenpartij en die heeft een dossier aangelegd en de tegenpartij geeft toe in fout te zijn. Dus dat zijn we al zeker.
De garage zegt de auto te kunnen herstellen hetgeen wij het liefst zouden willen.
Wij zullen de totaalverlies verklaring natuurlijk niet tekenen. Maandag zouden we nieuws krijgen van onze verzekering of ze meer heeft kunnen verkrijgen of niet.

WAT KUNNEN WIJ VERDER NEMEN AAN STAPPEN ?
wat raden jullie aan te doen? verdere expertise, burgerlijke partij stellen, wat moeten we doen?

giserke

#7 , 07 mar 2014 12:26

Voor welke prijs kan uw garage die wagen herstellen?

6501vicky

#8 , 07 mar 2014 12:35

Prijzen soortgelijke voertuigen voorleggen aan de expert.

bigfoot_be
Topic Starter

#9 , 07 mar 2014 13:30

De garage zei dat herstelling mogelijk was, ze zaten al aan 7300 euro kosten.

De soortgelijke voertuigen die ik kan vinden zijn in slechtere staat met soms nog minder kilometers. Geen enkel van die voertuigen heeft echter alle opties die wij hadden op de wagen. Heb er eentje gevonden in Buggenhout zelfde serie en dergelijke maar verschil van 2 jaar in bouwjaar. voor de rest zo goed als identiek. Die zouden we eventueel willen maar zonder weer zelf te moeten opleggen.

Als herstel of voorstel van die wagen niet pakken zouden we eventueel niet terugdeinzen voor verdere stappen te zetten... maar welke stappen kunnen of mogen we dan nog zetten. Hebben echt het gevoel dat de contactpersoon van onze verzekering zeer terughoudend is met informatie. We moeten het er zelf bijna allemaal uitsleuren.
onze dakdragers en fietsendragers kunnen we tenminste nog gebruiken als we diezelfde auto kunnen verkrijgen.
Anders is dat nog eens 500 euro buiten gesmeten.
Mijn verlof naar de kloten omdat je heel de week moet bellen en opzoeken en regelen, mijn vrouw 3 keer naar de arts en heel de dag afzien op haar werk. S'avonds kiné gaan volgen, pijn als ze de baby in en uit bad moet halen.en volgens de verzekering zou ze neit vergoed worden omdat ze blijft werken. Ze kan niet anders want het is verlof en het bureau moet bemand zijn. Onze gps ook kapot...
maar we moeten ons content stellen met 4999 euro en geen auto.

Die 4999 euro zijn gebaseerd op de aankoopfactuur en paar andere parameters.... Ze vergeten dan waarschijnlijk wel te kijken naar het feit dat we voor die wagen een opel corsa ltd edition full option van 90000 km over hebben gelaten en hebben opgelegd. Voor hetgeen zij bieden konden we zelfs de wagen al niet kopen.
en ik weet dat het er neit toe doet, maar als het je voor de tweede maal overkomt, dan heb je zin om te wenen en erbij te gaan zitten.

Let wel, ik wil er niet rijk van worden hei, ik wil gewoon mijn auto of soortgelijke terug hier op de oprit. Geleverd en ingeschreven, desnoods leveren ze hem maar op de plaats van het ongeval.

Terug naar “Verkeersongevallen”