Invaliditeits-uitkering (hoeveel minimum?)

Android88
Topic Starter

Invaliditeits-uitkering (hoeveel minimum?)

#1 , 27 okt 2011 11:02

Beste mensen,

ik ben een 23-jarige jongeman en vorig jaar in september heb ik een ernstige nek/schedelfractuur opgelopen tijdens een sportwedstrijd.

Ik werd niet geopereerd maar wel 10 wekenlang een stevige halskraag moeten dragen, sindsdien heb ik constant spanningen in- en rondom mijn nek. In het begin was het erger maar op dit moment valt het relatief mee.

Ik had een sportverbod van 9 maanden gekregen maar of ik mocht werken zei niemand iets daarover.

Maar ook psychisch ging ik er onder door. Ik werd depressief en ongelukkig, ook heb ik nu nog steeds concentratieproblemen, zelfs angstig ben ik met momenten...

Verder kamp ik met een lichte vorm van oorsuizingen en heb sinds 2009 kaakgewrichtsproblemen.

Dus, je ziet maar hoe erg het kan zijn al die zaken tegelijkertijd voelen :(

Ik ging een stap zetten in het hoger onderwijs maar die nekblessure stond mij in de weg en helaas heb ik het niet kunnen waarmaken.

Op dit moment woon ik alleen en leef ik met een "wachtuitkering" van de RVA.

Dit is minder als een werkloosheidsuitkering omdat ik nooit meer als 2 jaar heb gewerkt ofzo, kom ik dus niet in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering. Wat ik ook wel begrijp hoor!

Maar de RVA kent helaas mijn situatie niet en denkt dat ik werkzoekend bent.

Ondanks mijn lust om werk te vinden ben ik er niet zeker van of ik het zal volhouden.

Ik vroeg mij af en dus wil ik jullie vragen hoe het systeem van "Ziekte-uitkeringen" precies in elkaar zit.

Aangezien ik ingeschreven ben bij de VDAB als werkzoekende en aangezien ik een wachtuitkering ontvang van de RVA als alleenstaande (zo'n plus/minus 750 euro/maand) vroeg ik mij af of ik later eventueel in aanmerking zou kunnen komen voor een "Ziekte-uitkering" of iets dergelijks moest de RVA een beslissing nemen en mij geen uitkering meer geven me zou verplichten om te gaan werken?

Stel als ik een ziekte-uitkering zou ontvangen, de bedragen zijn die dan te vergelijken met een wachtuitkering (plus/minus 750 euro/maand) of liggen die iets hoger zoals die van werkloosheids-uitkeringen?

Hoeveel bedraagt een maandelijkse invaliditeits-uitkering (ziekte-uitkering) voor een persoon die nooit heeft gewerkt?

Jawel, ik heb ooit zo'n 6 tal maanden part-time (30u/week) gewerkt als bediende, maar daarna niet meer...

Ik ben dus 23 sinds een aantal dagen en vorig jaar in september heb ik een letsel opgelopen, tot nu toe een wachtuiktering ontvangen van de RVA maar
ik vraag mij af hoeveel ik maandelijks zou ontvangen als ik invaliditeits of ziekteuitkering zou ontvangen?

Weet iemand dit?

Ik zou jullie enorm dankbaar zijn moest ik een antwoord kunnen krijgen op de vragen die constant in mijn hoofd zitten te zweven...

vriendelijke groeten,
Alex

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willby

#2 , 27 okt 2011 11:53

Dus als we het tussen de regels doorlezen, zou je niet zinnens zijn om nog een bijdrage te leveren aan de maatschappij, alléén maar ontvangen. Goe bezig! En maar zeggen dat sporten gezond is. Normaal als je sport ben je verzekerd, hoor daar eerst eens naar. Klinkt qrue maar het is zo.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2011 14:52

Als ik de vraag van de TS hier aan een collega zou laten lezen die na een autoongeval vanaf het middel verlamd is, en nu in een rolstoel iedere dag met het openbaar vervoer(!) komt werken (terwijl hij op brugpensioen had kunnen gaan na zijn ongeval), denk ik dat die mens even zijn wenkbrauwen zal fronsen...

In ieder geval: als de TS op een invaliditeitsuitkering wil rekenen, zal hij toch moeten beseffen dat zijn situatie zal gecontroleerd worden.

De TS heeft wel "lust om te werken", maar twijfelt of hij het zal volhouden. Heeft de TS het al GEPROBEERD?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Android88
Topic Starter

#4 , 27 okt 2011 15:30

Als ik de vraag van de TS hier aan een collega zou laten lezen die na een autoongeval vanaf het middel verlamd is, en nu in een rolstoel iedere dag met het openbaar vervoer(!) komt werken (terwijl hij op brugpensioen had kunnen gaan na zijn ongeval), denk ik dat die mens even zijn wenkbrauwen zal fronsen...

In ieder geval: als de TS op een invaliditeitsuitkering wil rekenen, zal hij toch moeten beseffen dat zijn situatie zal gecontroleerd worden.

De TS heeft wel "lust om te werken", maar twijfelt of hij het zal volhouden. Heeft de TS het al GEPROBEERD?
Elk mens heeft zijn eigen pijndrempel, jij weet niet wat voor dagen ik meemaak dus laten we alstublieft niet veralgemenen dit soort zaken...

Zijn er rechten in dit land? Ja... Ik vraag ze. Dat mag toch?

Drone

#5 , 27 okt 2011 15:59

ge zou moeten beseffen dat revalidatie van zulke letsels inderdaad weken/maanden ( soms jaren ) kan duren, niemand zal dat ontkennen.

maar als ge 10 weken met een halskraag rond loopt dan is het normaal dat de weken ( maanden ) erna nog altijd spier/gewrichtspijn ( stijfheid ) kan optreden, maar dit zal met tijd en een goede behandeling wel verdwijnen ( behoudens er geen complicaties zijn )

de kans is dan ook niet onrealistisch dat ge van de VDAB/RVA/ . . . aangepast werk zult moeten doen, moest ge wel degelijk een blijvend "letsel" overhouden, maar ganse dagen thuis zitten op ziekenkas omdat ge wat last hebt van X Y of Z, vergeet het . . .

siesken

#6 , 27 okt 2011 16:05

Sinterklaas bestaat niet

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 okt 2011 17:01

Zijn er rechten in dit land? Ja... Ik vraag ze. Dat mag toch?
Er zijn ook PLICHTEN in dit land. Zoals: op zijn minst PROBEREN om te gaan werken. Al is het maar part-time.

Misschien is het je ontgaan, maar Europa en héél de westerse wereld bevind zich in een financiële crisis. De jaren van overvloed waar mensen die "min of meer" arbeidsongeschikt waren, ook een uitkering kregen, zullen stilaan voorbij zijn, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Artis

#8 , 27 okt 2011 21:33

Maar de RVA kent helaas mijn situatie niet en denkt dat ik werkzoekend bent.
Wees blij dat de RVA je situatie niet volledig kent. Voor hen ben je bekwaam om te werken, vandaar je statuut als werkzoekende. Als niet kan werken, hoor je niet thuis binnen de werkloosheid.
Ga eens langs bij de sociale dienst van je mutualiteit. Zijn er in het verleden rechten opgebouwd uit tewerkstelling? Zoja, kan je mss aanspraak maken op ziektevergoedingen, na 1 jaar (na grondige controle) eventueel invaliditeit. Uit praktijk merk ik dat de controlegeneesheren niet meer zo happig zijn om (blijvende) invaliditeit toe te kennen.
Zo neen, zal het op termijn RMI (leefloon) worden ...

Proberen werken op de arbeidsmarkt kan ook natuurlijk, eventueel aangepast werk, eventueel via de sociale economie (pols eens bij de VDAB/werkwinkel).

Gebruiker34

#9 , 27 okt 2011 22:02

Sinterklaas bestaat niet
Blijkbaar wel! Zie maar naar het asielbeleid. Meer dan 70 procent van de asielzoekers die geregulariseerd worden, komen in de bijstand terecht. Niet te verwonderen dat onze sociale zekerheid (OCMW’s e.d.) voortdurend aan de rand van bankroet staan.

Terug naar “Archief”