zwartwer

orrel
Topic Starter

zwartwer

#1 , 10 jun 2013 03:59

Beste ,

Ik had een vraag over zwartwerk, kan zwartwerk feitelijk bewezen worden . Stel nu dat ik verbouw en een goede vriend die in de bouw zit komt me helpen zonder daar een vergoeding voor te krijgen. En de buren dienen klacht in dat er iemand zou zwartwerken by my. Is het zo dat als men die vriend niet betaald het geen zwartwerk is of ... ? In hoeverre moet ik oppassen.

vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 10 jun 2013 08:42

Het maakt het niet uit of die persoon al dan niet betaald wordt. Er wordt vanuit gegaan dat vriendendiensten niet bestaan en deze persoon altijd gecompenseerd wordt voor zijn werk. 't wordt pas echt kostelijk als die persoon dan ook nog eens eeneen uitkering of iets dergelijks geniet.

Hulp van familie tot in de 2e graad wordt wel aanvaard en in uitzonderlijke gevallen tot in de vierde graad. Hulp van vrienden nooit.

Het is dus zo dat uw vriend zwartwerkt, ook al betaalt u hem niet.

bartvdv

#3 , 10 jun 2013 08:48

Het wordt zelfs nóg duurder als blijkt dat de helper eigenlijk iemand is uit de bouwsector. Vraag maar eens na bij het departement Werk en sociale economie van de Vlaamse overheid.

Reclame

orrel
Topic Starter

#4 , 10 jun 2013 09:29

Het wordt zelfs nóg duurder als blijkt dat de helper eigenlijk iemand is uit de bouwsector. Vraag maar eens na bij het departement Werk en sociale economie van de Vlaamse overheid.
Oke bedankt heel interessant !

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2013 10:56

Beste ,

Ik had een vraag over zwartwerk, kan zwartwerk feitelijk bewezen worden .
de inspectiediensten beschikken kunnen zich baseren op een wettelijk vermoeden van zwartwerk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xxu

#6 , 24 nov 2013 12:30

Een "wettelijk vermoeden" kan toch niet gelijkgesteld worden aan "feitelijke constatering" van zwart werk ?
Wanneer die buren een klacht dienen omdat er zwartwerk verricht zou worden, is dat toch nog geen bewijs ?
Het kan hier toch ook gaan om een afgunstige buur die om een andere reden zijn / haar buurman of vrouw probeert te beschadigen o.a...
De inspectiedienst zal toch eerst zelf een feitelijke constatering ter plaatse moeten doen met foto's , film o.a. ?

chantika

#7 , 24 nov 2013 14:06

Beter alles officieel laten verlopen. Wijkagent komt bij een klacht regelmatig de nummerplaten noteren. Inspectiedienst komt langs bij de aangever van het vermoedelijk zwartwerk. Zal van daar uit foto's nemen of een camera plaatsen. Een werkloze maakt gewoon zijn stempelkaart zwart elke dag dat hij in het zwart werkt. De laatste dag van de maand neemt hij een nieuwe kaart en die geeft hij dan af aan zijn uitbetalingsorganisatie. De inspectiediensten zijn echt niet dom hoor.

Terug naar “Archief”