niet opgevraagd ereloon nalatenschap

florentina
Topic Starter

niet opgevraagd ereloon nalatenschap

#1 , 28 jun 2013 15:36

Moeder is overleden op 08-02-2009. Door een huwelijkscontract (langstlevende) ging alles naar vader. Een notaris heeft aangifte van nalatenschap ingediend. Vader is overleden op 26-08-2010. Mijn zus en ik zijn de erfgenamen. Diezelfde notaris regelt de aangifte van nalatenschap van vader en wij worden door de bank uitbetaald. Alles is dus geregeld voor zover wij weten. Op 03-06-2013 krijgen wij beiden een ijskoude brief in onze nek met verzoek tot betaling van ereloon en kosten van de nalatenschap van ons moeder, die door het notariskantoor ingevolge een fout bij hen, nooit zouden opgevraagd zijn bij vader. Wij weten daar niets van. Kan deze notaris nu plots zomaar een ereloon opeisen, (na zijn zogezegde fout) bij de erfgenamen van diegene waar hij de rekening had moeten naartoe sturen en dit voor een overlijden van meer dan 4 jaar terug waarbij de huidige erfgenamen niet rechtstreeks betrokken waren. Uit een afschrift van de aangifte van de nalatenschap van moeder is trouwens ook gebleken dat er een boete aangerekend werd door de overheid ingevolge laattijdigheid terwijl vader alle nodige documenten meteen naar de notaris bracht. Deze notaris heeft dus meer dan 1 fout gemaakt! Logica zegt mij dat hij zijn ereloon en kosten wettelijk niet meer op ons kan verhalen. Iedereen kan zo na een vereffening van een nalatenschap (vaders) afkomen met de mededeling dat ze nog ergens een rekening van 3 jaar geleden vergeten sturen zijn naar die persoon toen hij nog leefde en de erfgenamen zouden dan al die "vergeten" rekeningen maar moeten betalen???
Wie kan ons helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2013 16:00

De vraag die gesteld moet worden is: zou de notaris vandaag die staat van kosten en ereloon kunnen vorderen van vader, als vader nog zou leven. Als het antwoord op die vraag positief is, kan de notaris dit vandaag ook vorderen van de erfgenamen.

Ik heb de indruk dat het antwoord op die vraag positief is, en de notaris dit dus van de erfgenamen kan vorderen.

In de mate dat u kan bewijzen dat de notaris een fout begaan heeft en uw vader daardoor schade geleden heeft, kan u, als erfgenaam, deze schade van de notaris vorderen.

florentina
Topic Starter

#3 , 28 jun 2013 23:16

Daar hebben wij ook over nagedacht. Op internet vind ik echter niets concreets over een termijn waarbinnen zo een vordering van ereloon en kosten dient gesteld te worden. Een vraag om informatie bij een andere notaris leerde ons dat de termijn vermoedelijk 5 jaar zou zijn, maar dat wist men niet zeker. Een ander zei ons dan weer dat 3 jaar na de afsluiting van de nalatenschap de uiterste datum is, terwijl die is opgesteld op 31-12-2009 en dus nu de 3 jaar overschrijdt, waardoor dit bedrag niet zou moeten voldaan worden. Ons gaat het niet zo zeer om het bedrag. Indien wij dit wettelijk verplicht zijn zullen wij dit voldoen, maar wij zijn behoorlijk op ons tenen getrapt omdat dit kantoor zelfs geen telefoontje gaf vooraf met uitleg of enige verontschuldiging voor hun fout. Kortom, wij zijn niet te spreken over dit kantoor. Wij hebben ook vroeger al dingen meegemaakt die niet echt juist verliepen. Als dan zou blijken dat wij dit bedrag wettelijk niet zouden moeten betalen dan zouden wij dit ook niet doen. Tussen de regels door heeft iemand ons gezegd dat zo een fout wel eens gebeurt op notariskantoren, maar dat men in zo een geval altijd eerst telefonisch contact maakt, verontschuldigingen aanbiedt en een compromis sluit waarbij het ereloon niet opgevraagd wordt, maar wel de kosten. Hier is er echter geen enkele communicatie geweest en al helemaal geen voorstel tot compromis. Een dame die vroeger nog voor een notaris werkte en de brief las wist ons te vertellen dat de manier van formuleren gewoon totaal respectloos is. De brief vermeldt trouwens geen uiterste betaaldatum, wat ons ook al verdacht lijkt. Bovendien hebben wij geen enkel bewijs of vader al dan niet deze vordering van ereloon en kosten betaalde. Hij vertrouwde geen enkele bank en ging alles cash betalen waar kon. Vermits deze notaris al eerder fouten maakte kan het dus evengoed zijn dat hij zo een betaling over het hoofd heeft gezien. Het is misschien vergezocht maar hoe valt het één noch het ander te bewijzen?

Reclame

scorpioen

#4 , 29 jun 2013 15:41

Het is mij niet duidelijk welke fout van de notaris u zou kunnen bewijzen (u moet bewijzen).

Ook de eventuele betaling door vader moet u bewijzen.

florentina
Topic Starter

#5 , 30 jun 2013 09:03

Beste Scorpioen, zo is dat. Wij weten zeer goed dat alle nodige documenten meteen aan het kantoor werden overgemaakt na overlijden van moeder. De laattijdigheid van aangifte en dus de boete die daarvoor werd aangerekend is een fout van het kantoor en niet veroorzaakt door mijn vader. Het gaat maar om een klein bedrag en wij liggen daar ook niet van wakker maar voor ons is het het zoveelste bewijs dat dit kantoor niet goed functioneert en zijn eigen fouten doorrekent aan de cliënten. Dit wordt misschien wel overal gedaan, maar wellicht weet de cliënt dat niet. Maar zoals gezegd valt er inderdaad niets meer te bewijzen, ook geen eventuele betaling van vader. Ik denk niet dat die heeft plaatsgevonden omdat ik vermoed dat vader dit zou hebben gezegd, maar voor mij is het weer eens een bewijs dat de kleine man toch altijd alleen staat als het er op aankomt en een notaris blijkbaar altijd met zijn zaakjes wegkomt, eerlijk of niet.
Hoe dan ook, onze algemene ontevredenheid over dit kantoor terzijde, blijven er 2 concrete vragen over: 1. Welke is de wettelijke termijn waarbinnen een notaris een vordering kan instellen voor ereloon en kosten bij nalatenschap. Is dat 3 jaar, 5 jaar of nog iets anders en te rekenen vanaf welke datum? 2. Kan een notaris een vergeten vordering van ereloon en kosten ingevolge nalatenschap aanrekenen aan de erfgenamen van de op zijn beurt overleden erfgenaam? (En deze vraag beantwoordde U reeds zacht positief). In de brief van de notaris staat dat zij bij nazicht van de boekhouding hebben vastgesteld dat het bedrag nooit wed opgevraagd, dus daar geeft hij in ieder geval zijn fout toe voor zover dit wettelijk als fout wordt aanzien.

scorpioen

#6 , 30 jun 2013 12:55

De wet voorziet, voor zover ik dit zie, geen speciale verjaringstermijn voor het ereloon van de notaris. De verjaringstermijn is dan 10 jaar.

florentina
Topic Starter

#7 , 02 jul 2013 07:29

Beste scorpioen, hartelijk dank voor uw interesse, tijd en alle reacties. Wij hebben besloten het geld over te schrijven en wij hopen nooit meer met dat kantoor in aanraking te moeten komen! We hebben in ons leven al meerdere keren met notarissen te maken gehad en nooit enige reden tot klagen gehad, maar dit kantoor te Gent is geen reclame voor dit beroep! Wie naam en adres van dit kantoor wil, kan met ons contact nemen: 09/375.69.84.

Terug naar “Archief”