Moeder is overleden op 08-02-2009. Door een huwelijkscontract (langstlevende) ging alles naar vader. Een notaris heeft aangifte van nalatenschap ingediend. Vader is overleden op 26-08-2010. Mijn zus en ik zijn de erfgenamen. Diezelfde notaris regelt de aangifte van nalatenschap van vader en wij worden door de bank uitbetaald. Alles is dus geregeld voor zover wij weten. Op 03-06-2013 krijgen wij beiden een ijskoude brief in onze nek met verzoek tot betaling van ereloon en kosten van de nalatenschap van ons moeder, die door het notariskantoor ingevolge een fout bij hen, nooit zouden opgevraagd zijn bij vader. Wij weten daar niets van. Kan deze notaris nu plots zomaar een ereloon opeisen, (na zijn zogezegde fout) bij de erfgenamen van diegene waar hij de rekening had moeten naartoe sturen en dit voor een overlijden van meer dan 4 jaar terug waarbij de huidige erfgenamen niet rechtstreeks betrokken waren. Uit een afschrift van de aangifte van de nalatenschap van moeder is trouwens ook gebleken dat er een boete aangerekend werd door de overheid ingevolge laattijdigheid terwijl vader alle nodige documenten meteen naar de notaris bracht. Deze notaris heeft dus meer dan 1 fout gemaakt! Logica zegt mij dat hij zijn ereloon en kosten wettelijk niet meer op ons kan verhalen. Iedereen kan zo na een vereffening van een nalatenschap (vaders) afkomen met de mededeling dat ze nog ergens een rekening van 3 jaar geleden vergeten sturen zijn naar die persoon toen hij nog leefde en de erfgenamen zouden dan al die "vergeten" rekeningen maar moeten betalen???
Wie kan ons helpen?