OCMW info?

WhiteWings
Topic Starter

OCMW info?

#1 , 24 jul 2013 06:48

Hallo allemaal :)

Ik weet niet zeker waar of onder welk topic ik het beste mijn vraag in verband met OCMW kan plaatsen.
(waar ik mij verkeerd behandeld voel en voor de zoveelste keer door een hoop verwijten gesleurd werd.)
Weet iemand dit? Alvast super bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 24 jul 2013 11:22

Je kan dit gerust hier plaatsen. Indien nodig wordt het daarna wel verplaatst.

Voor concrete klachten over het OCMW kan je eens naar deze site kijken.

WhiteWings
Topic Starter

#3 , 24 jul 2013 17:06

Thanks voor de website Xastheron.
Nu ik ga de website zeker eens goed uitpluizen hoe of wat en dan hoop ik inderdaad daar terecht kan als ik zeker ben dat mijn klacht gegrond is.
Want ik heb al gegoogled en gelezen dat de OCMW zo goed als altijd gelijk is dus weet ik niet of ik stappen kan ondernemen.

Ik ben nu 26 jaar en woon nog steeds bij mijn moeder omdat zij slecht te been is en met haar gezondheid sukkelt. Zij zit ook bij OCMW schuld bemiddeling.
Nu ben ik recent geschorst door de RVA door mijn eigen dom zijn dus aanvaard ik de schorsing natuurlijk, ik ben ook al sinds eind maart enorm actief opzoek naar een nieuwe job.
Zolang ik er geraakt, te voet-fiets of bus neem ik alles aan alleen word ik nergens aangenomen. Ik heb echter wel een waterkansje bij PWA dienstencheque's om er te starten zodra ik terug stempel recht heb. Maar dat zou pas in September zijn. Hopelijk kan ik mijn brommer tegen dan hersteld krijgen want het zou over een gespreid traject zijn en ik moet er natuurlijk geraken bij de posten die me toegewezen worden.
Nu om mijn moeder niet te belasten, want dat kan ze er echt niet bij nemen, heb ik mijn trots weer opzij gezet en nog een keer gaan aankloppen bij onze OCMW.

Bij mijn weten is dit ongeveer de 3x dat ik daar een keertje aanklop (gespreid over een 8-tal jaren) en weer word ik geweigerd. Want volgens die mevrouw daar heb ik geen recht op een leefloon of hulp aangezien ik nog een dak boven mijn hoofd heb en zou ik het geld van hun alleen maar gebruiken om te gaan feesten en ze kent mijn situatie hier thuis... Daar zat ik dan weer als een zak bonen te kijken van uh ok. Zo zou mijn moeder gezegd hebben dat ik nooit iets mee betaal en enkel maar in mijn bed lig, thuis niets doe en geen werk zoek. Dit heb ik thuis natuurlijk meteen gevraagd en daar blijkt niets van waar te zijn. Volgens mijn mama heeft dat helemaal niet gezegd zei ze tegen mij...

Ik ben altijd eerlijk geweest tegen <naam geanonimiseerd / webmaster> het OCMW maar zij noemt mij rechtuit een leugenaar die te lui is om te gaan werken. Want elke keer als er iets is zit ik bij hun en volgens haar ben ik daar al heel heel vaak geweest (of zo liet ze het toch uitschijnen) en het is altijd hetzelfde met mij want als ik in de put zit klop ik maar bij hun aan (terwijl ik dacht dat zij er net waren om je te helpen als je het even moeilijk hebt. Of zit ik daar fout?)
want ik zou toch meteen werk moeten vinden, toch zeker met dit weer en de horeca. Waarop ik haar vertelde dat dat niet zo is, nu is het juist nog moeilijker omdat er erg veel job studenten aangenomen worden.
Dus moest ik bij hun maar komen poetsen of in de keuken van het bejaarde huis gaan werken, ik zit daar echter niet mee in, werk is werk maar ze zei wel uit de hoogte dat ik dan niet te kiezen heb en dat ik moet aannemen wat ze geeft, geen keuze over wat voor werk, als zei zegt poetsen is het poetsen, zegt ze de keuken is het de keuken. Ik kreeg zelfs de kans niet om te zeggen dat de keuken mij wel zou liggen omdat ik ervaring heb in een bejaarde keuken.
Ik vertelde haar ook dat ik eventueel bij PWA dienst zou kunnen starten als poetsvrouw zodra ik terug stempelde en dat ik door de vakantie periode in september waarschijnlijk pas posten kan toegewezen krijgen. Maar volgens haar ben ik daar nooit geweest en ze ging zeker naar die dienst bellen om te horen of ik daar wel geweest was en boven dien ging ik nu alleen maar poetsen omdat ik geschorst ben.
Dit vond ik ook enorm onterecht, ik heb altijd gedacht dat ik wel iets in de verkoop of horeca terug ging vinden omdat ik in beide ervaring heb maar aangezien ik nergens aangenomen word ga ik inderdaad poetsen omdat werk werk is. Dit was ik al van plan voor mijn schorsing omdat werk werk is en ik nergens anders aangenomen word.

Ik heb haar ook verteld om mijn moeder niet te belasten dat ik altijd mijn eigen spullen koop, mijn eigen eten en drinken, en ook dat is volgens haar een grote leugen.
Want ik leef toch van het geld van mijn moeder. Maar ik koop dus degelijk wel alles zelf hier voor mezelf, dat is al jaren zo en dat zal zo blijven.
Wij hebben ook een poetsvrouw via OCMW want ik ben te lui om thuis te poetsen, wat ook niet waar is, ik heb al meerdere keren thuis gepoetst maar het is nooit niet goed, net zoals mijn papa de afwas doet en ook nooit goed is. Maar dat geloofd ze natuurlijk ook dan weer niet.
En zo kan ik blijven door gaan over wat er gezegd werd maar het komt er dus op neer dat ze het intern eens ging bespreken of ik een leef loon krijg.

(Misschien zou ik een keer moeten opnemen voor Heidie hoe mijn moeder klaagt over de poetsvrouw als ze weg is net zoals ze over mij en mijn papa doet als wij iets doen. Dat is de redenen waarom ik er na jaren mee gestopt ben. Ik was de commentaar ook beu om te horen dat ik het niet goed doe terwijl ik het wel goed deed. En het papier bij mijn huisarts opvragen en gaan voorleggen hoe ik al een burn out heb gehad door mijn harde thuis situatie. En toch blijf ik hier inwonen omdat iemand anders hier niet voor mijn mama zorgt, mijn broer niet noch mijn vader.)

Toen las ik op een website dat ze verplicht zijn om een bewijs mee te geven dat ik daar geweest ben voor een aanvraag en ook dat heb ik nooit gekregen.
Volgens mij omdat ze zelfs nooit een aanvraag heeft ingevuld of gedaan maar gewoon intern bespreekt of ze er een gaan indienen.
Ze heeft me ook nooit ingelicht over de andere dingen waar ze mee kunnen helpen zoals voedselbonnen en dergelijke wanneer een leef loon geweigerd word zoals ik op een website las.
En ik ben me langer hoe meer beginnen afvragen of ze me niet gewoon discrimineert omdat mijn broer vroeger jarenlang geprofiteerd heeft van een leef loon en altijd wel te lui was om te gaan werken, of zij dan denkt dat ik ben zoals hem of.. Ik weet het even allemaal niet meer. Het blijft vooral door mijn hoofdje spoken hoe ze zei dat ze het hier bij mij thuis wel kent terwijl dat volgens mijn mening helemaal niet zo is. Ik zit nu al enkele dagen op heel weinig eten en drinken (kraan water en boterhammen, soms met een beetje beleg en soms gewoon droog). Leuk is anders natuurlijk en intussen maar blijven zoeken naar een job omdat ik echt weer zo snel mogelijk terug in de maatschappij wil zitten zoals het hoort. Nu OCMW ook niet even een duwtje wil geven zit ik met mijn handen in mijn haar en weet ik niet goed meer wat te doen buiten zoveel mogelijk solliciteren en hopen op het beste en proberen er niet nog een keer onderdoor te gaan zoals een aantal jaren terug.

Alvast hartelijk bedankt voor alle advies/raad/...
Laatst gewijzigd door webmaster op 24 jul 2013 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: geen vermelding van namen aub

Reclame

Mariette

#4 , 24 jul 2013 17:35

Om met dienstencheques te gaan poetsen hoef je helemaal niet recht te hebben op dopgeld. Die PWA diensten zijn m.i. in mijn gemeente althans al lang afgeschaft. Men vraagt met smeekt om poetsvrouwen (idd. misschien tijdens het verlof iets minder).

Als ik jou was zou ik zo'n poetsfirma binnenstappen en me aanbieden als poetsvrouw. Daar heeft het OCMW niks mee te maken.
Ook bij VDAB kan men u waarschijnlijk wel verder aan een job helpen.

WhiteWings
Topic Starter

#5 , 24 jul 2013 17:56

Hay Mariette,

de PWA dienst waar ik ben gaan horen is 2 dorpen verder, daar zoeken ze er nog heel veel, maar zij legde mij uit dat ze verplicht 60% stempelde moeten aannemen en 40% gewoon, dus zodra ik terug stempel moest ik hen zeker een belletje geven omdat mijn kansen vergroot worden dan.
Maandag heb ik inderdaad een afspraak bij vdab. Dus duimen maar!

Mariette

#6 , 24 jul 2013 18:40

En wat is er verkeerd om je bij die "40% gewoon" aan te bieden?

WhiteWings
Topic Starter

#7 , 24 jul 2013 18:42

Dat heb ik ook gedaan, maar daar zit het wat vol, ze zoeken vooral stempel mensen, of zo lieten ze het toch uitschijnen aan mij.

webmaster
Beheerder

#8 , 24 jul 2013 21:34

Beste WhiteWings, om privacy redenen heb ik uw woonplaats verwijderd uit uw profiel.
Ons forum wordt door velen gelezen, mogelijk ook door OCMW-medewerkers uit uw regio...
Let er op dat u geen gegevens online plaatst die ooit tegen u gebruikt kunnen worden.

Mariette

#9 , 24 jul 2013 22:55

Dat heb ik ook gedaan, maar daar zit het wat vol, ze zoeken vooral stempel mensen, of zo lieten ze het toch uitschijnen aan mij.
Toch wel straf dat een maatregel die speciaal in het leven is geroepen om werkloze mensen aan het werk te zetten, nu een hinderpaal is om iemand die werkloos is, maar geen uitkering krijgt NIET aan het werk te krijgen.

Misschien toch eens vragen of je weldegelijk een UITKERING moet trekken en of effektief werkloos zijn niet goed genoeg is. Anders mogen ze vb. ook geen schoolverlaters aanwerven die nog in hun wachttijd zitten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jul 2013 23:00

Als u geen werkloosheidsuitkering hebt en dus geen inkomen dan MOET het ocmw (bijj mijn weten) u een leefloon geven...... dat zijn toch de grote lijnen.

Als men 'gestraft' is niets houdt u tegen op alle mogelijke wijzen werk te zoeken zelfs via interim of parttime.

Woont nog bij moeder .... en is er nog een vader??? op hetzelfde adres??

WhiteWings
Topic Starter

#11 , 25 jul 2013 12:53

@Webmaster: oeps niet aan gedacht. Dank je wel!!!

@Mariette: En toch is het zo dat ze bij de PWA dienst 60% stempelende aan nemen en 40% andere zoals idd bijvoorbeeld school verlaters
Ik ben vanmorgend ook gaan horen bij andere dienste cheque bureau's ook :) misschien dat ik daar wel kan beginnen tot PWA vrij komt.

@Franciscus: Dat dacht ik ook maar nja, volgens haar moet zij mij dat niet geven want ik zou het toch alleen maar gebruiken om te gaan feesten :/ (vind ik echt zo grof van haar)
In de interims ben ik ook ingeschreven, moet je zelf regelmatig binnen gaan en bellen en pushen of ze laten ook niets weten. Verder zit ik ook bij jobat en linked in om mijn kansen te vergroten.
En ja ik woon nog bij mijn ouders in op het zelfde aderess :)

WhiteWings
Topic Starter

#12 , 26 jul 2013 12:57

Vandaag een brief aan gehad van PWA, 6 augustus mag ik voor een info dag komen en eveneens een proef af leggen om te zien of ik geschikt ben. Dit vind ik heel erg fijn ^_^ Maandag hier ook in de GB gaan horen want ik vernam via via dat ze daar binnekort ook weer iemand zoeken voor aanvul/kassa, dus duimen maar :)

Terug naar “Archief”