#15 , 23 aug 2013 09:49
Swa, de discussie is hier wat off topic aan het gaan. Ik ga volledig akkoord dat een freelancer of zelfstandige, die uit eigen beweging freelancer of zelfstandig geworden is, en perfect weet waarom hij dat gedaan heeft en waarmee hij bezig is, best wel zijn brood kan verdienen, en meer ook.
Maar het gaat hier over de specifieke situatie van de topic starter! Deze geeft in zijn eerste post aan:
1. Dat hij op dit moment werkloos is.
2. Hij nu een uitkering krijgt.
3. Hij vindt wel een job, maar vind iets waarvoor hij freelancer MOET zijn.
Met andere woorden. De topic strarter zou er nooit aan gedacht hebben zelfstandige te worden, als hij niet op die job was uitgekomen. Uiteraard heeft hij alle recht om toch zelfstandige te worden, we willen hem hier enkel waarschuwen dat hij dan niet als "gewone werknemer" in dienst is, maar veel minder beschermd.
Ik vind het een beetje vreemd van jou dat jij hier iemand, die overduidelijk nog niet deftig nagedacht heeft over het zelfstandigenstatuut, enkel de positieve zaken en voordelen van het zelfstandig zijn voorspiegelt en hem bijna aanzet om "blind" zelfstandig te worden. Als het voor de topic starter ook maar een héél klein beetje tegen zit, komt hij in zeer grote miserie terecht, en dat weet jij ook!
Ikzelf ben werkzaam in een sector waar meer dan de helft van mijn collega's zelfstandige zijn, maar ik kies er héél bewust voor om dit niet te zijn. Ik zie rondom mij zeer zeker de voordelen (en ook de misbruiken) van het zelfstandigen statuut, maar héél af en toe zie ik het ook slecht aflopen en zie ik echt de voordelen in van een "gewone werknemer met een schaars netto inkomen" te zijn (hoewel dit "schaars netto inkomen" wel met een korreltje zout moet genomen worden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!