Geachte
Sinds twee jaar leven wij in onmin met onze buren. Dit begon met krassen in onze voordeur. Nadat hun zoontje van toen 7 jaar toegaf dat hij die maakte hebben wij de politie ingeschakeld maar dat leverde niets op want toen beweerden ze dat hij het niet had gedaan. Terwijl hij wel steeds op onze eigendom vertoefden als wij niet thuis waren. De politie stelde voor om dit via de familiale verzekering te regelen maar dat werd door hen achteraf genegeerd omdat er toch geen getuigen waren zeiden ze. Wij hebben dan onze verzekering ingeschakeld om hun verzekering aan te vallen maar deze gaf dus hetzelfde antwoord.
Ondertussen hadden wij hen ook al een paar keer gevraagd om een bloembak, welke tegen onze muur gemetst werd, weg te halen omdat wij vochtproblemen hadden in onze garage en wij onze muur volledig moesten laten behandelen om droog te leggen. Dit werd ook met veel uitschelderij en geschreeuw iedere keer genegeerd. Dit hebben wij dan spijtig genoeg opgelost door naar stedenbouw te stappen (wel met als gevolg dat ze me een pak slaag heeft komen geven bij mij thuis toen ze de brief ontvangen had) maar op die manier hebben ze deze dan toch moeten weghalen daar hij zelfs ook niet vergund was. Wanneer de bloembak weg was, heeft onze aannemer tot tweemaal toe gaan aanbellen om te vragen of ze toelating kregen in hun tuin om langsheen onze muur ondergrondse drainagebuizen te leggen en onze muur in te strijken maar daar terug negatief antwoord. Dit hebben we dan maar via een advocaat en expert opgelost. De expert die ter plaatse kwam moest niet langer dan een paar seconden naar de staat van de muur kijken om te beslissen dat deze werken nodig waren, dus moesten ze daar dan ook akkoord meegaan. Toen bleek dat ze gekalmeerd waren en lieten ze ons met rust (ze zeiden zelfs goedendag en goedenavond). Dit dateert van oktober 2009.
In april 2010 zijn we gestart met onze terraswerken. Wij hadden een aanvraag gedaan om houten panelen te zetten als afsluiting van onze eigendom maar dat werd niet goedgekeurd door stedenbouw, alternatief was een haag of een draadafsluiting met ingewoven kunststofstrips. Wij kozen dus voor de kunststofstrips.
Tijdens het plaatsen van de draadafsluiting begin mei, toen we de kunstofstrips begonnen in de draad te weven rinkelde onmiddellijk de telefoon (een broer van haar die 20 km verder woont ging me bevelen om onmiddellijk te stoppen met wat ik bezig was) na een heleboel uitschelderij aan de telefoon, kwam hij aangereden met zijn auto en camera en stuurden zij de politie op ons af. Nadat de politie vertrok (want die mensen hebben ons gezegd om gewoon verder te doen want ik had hen een uittreksel getoond van stedenbouw waarop vermeld stond dat dit vergunningsvrij was), trommelden ze nog andere familieleden bij elkaar en stonden ze ons gedurende een paar uur uit te schelden met een 5-tal personen (een mens kan zich niet inbeelden wat je allemaal moet horen) Dus heeft stedenbouw (nadat ze bij ons langsgeweest zijn op hun aanvraag !) hen een schrijven bezorgd dat deze afsluiting volledig vergunningsvrij was en bovendien volgens de reglementering was geplaatst. Eind mei kreeg ik een brief van stedenbouw in de bus waarin vermeld stond dat wij het overwogen om een veranda te plaatsen en dat wij daarvoor eerst een vergunning moesten aanvragen. Ik viel achterover, wij hadden in april een zonnewering besteld (waarvoor geen vergunning nodig is) Dus ik terug naar stedenbouw met deze gegevens. Toen vernam ik dat de architect van de buren (op hun aanvraag) foto's was komen nemen van onze eigendom en met deze melding naar stedenbouw was gegaan. Wat voor een sukkel is dat ? Heeft die niets anders te doen ? Ik heb deze foto's gezien en deze werden genomen vanop onze muur want anders kan je niet over de afsluiting kijken. Een andere buur die toevallig thuis was zag dit ook gebeuren en bevestigde dat hij op onze muur heeft gestaan om deze foto's te maken.
Eergisteren was hun zoontje reeds een tijdje tegen onze muur met zijn bal aan het voetballen maar dan wel overdreven. Mijn man vroeg aan het kind om daarmee te stoppen en om dit tegen hun eigen gevel te doen. Met alle gevolgen vandien. De lelijkste uitschelderijen die een mens zich kan voorstellen worden naar je kop geslingerd alsook intimidaties en racistische opmerkigen. Mijn man heeft een belgische moeder en marokkaanse vader. Aan hem kan je dit enkel aan zijn naam ontdekken want voor de rest hebben de genen van zijn moeder hem overmeesterd (hij is blank en hoogblond)
Als mijn man hen vroeg waar zij het recht halen om hun architect foto's te laten nemen en naar stedenbouw te stappen was het antwoord : anders ging er binnenkort een veranda staan ! Mijn man antwoordde dat wij nooit een veranda besteld hebben en dan zeggen ze : ja, jullie hebben dit vlug veranderd ! Alsof ik in april een bestelbon teken en deze eind mei even gaan annuleren om dan iets anders te bestellen. Maar ja als zei dit willen geloven moeten ze het maar weten.
Nu is mijn vraag, hoe ver moeten wij dit nog laten komen ? Tot er een bom ontploft in ons want ik kan u verzekeren dat het kookpunt bereikt is. Wat kunnen wij doen tegen :
1) Constant gluren over de afsluiting en foto's nemen als wij weg werken zijn
2) Eigendom filmen (hebben ze zelf bekend dat een van de broers dit heeft gedaan)
3) Intimidatie (niet alleen wij maar ook mijn ouders zijn reeds de revue gepasseerd)
4) Racistische opmerkingen
Mvg