Bruto-Netto

Hiphop
Topic Starter

Bruto-Netto

#1 , 22 feb 2013 13:02

Dag Iedereen,

Ik heb een vraag ivm mijn nettoloon. Ik werk al lang bij dezelfde bedrijf. Vorige maand veranderen ze van sociaal bureau. Ik werk onder PC 218 dus vorige maand had ik een indexering van mijn brutoloon van 2,35% . Maar ik krijg ineens meer dan 120€ netto minder en mijn bedrijfsvoorheffing zijn met meer dan 200€ gestegen. Hoe komt het ? Mijn situatie is altijd dezelfde sinds meer dan 10 jaar.

Bedankt voor jullie reacties
Hiphop

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucve

#2 , 22 feb 2013 13:42

SD worx heeft een online tool (http://www.sdworx.be/nl-be/payroll/tools/bruto-netto" onclick="window.open(this.href);return false;) (link) waarmee je een simulatie van bruto naar netto kan maken. Je kan daar je gegevens inbrengen. Als het resultaat teveel afwijkt, kan je best bij je personeelsdienst gaan klagen. Als het resultaat juist is, heeft het vorige sociaal secretariaat waarschijnlijk te weinig voorheffing ingehouden. Achteraf wordt dit wel verrekend met je belastingen.

Hiphop
Topic Starter

#3 , 22 feb 2013 14:11

Bedankt voor uw antwoord.

Ik heb inderdaad via "vacature" gerekent en de nieuwe bedrag van de bedrijfsvoorheffing klopt, dat wilt zeggen dat mijn werkgever minder bedrijfsvoorheffing heeft vroeger betaald aangezien dat ik een nettoloon heeft gevraagd in mijn contract de eerste keer.

Heb ik het juist ?

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2013 11:31

Bedankt voor uw antwoord.

Ik heb inderdaad via "vacature" gerekent en de nieuwe bedrag van de bedrijfsvoorheffing klopt, dat wilt zeggen dat mijn werkgever minder bedrijfsvoorheffing heeft vroeger betaald aangezien dat ik een nettoloon heeft gevraagd in mijn contract de eerste keer.

Heb ik het juist ?
Over een nettoloon onderhandelen is niet verstandig. Het is inderdaad goed mogelijk dat uw werkgever naar een nettoloon gerekend heeft door de bedrijfsvoorheffing aan te passen (voor zover een sociaal secretariaat dit toelaat). Maar op het einde van de rit draait u toch zelf op voor de te weinig betaalde bedrijfsvoorheffing. Als je bijvoorbeeld al 10 maand 200 € te weinig bedrijfsvoorheffing betaald hebt, kan dit wel eens hoogst onaangenaam zijn als je je aanslagbiljet van de personenbelasting in de bus krijgt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Hiphop
Topic Starter

#5 , 27 feb 2013 12:24

Juist, het was dom om een nettoloon te onderhandelen, maar dat is 5 jaar geleden ! Kan ik nu de tekort betaald bedrijfsvoorheffing aan mijn werkgever vragen of wat moet ik doen ?

Bedankt voor jullie reacties

Xastheron

#6 , 27 feb 2013 12:35

Beetje vereenvoudigd en misschien kort door de bocht, maar:
De bedrijfsvoorheffing is dat deel dat het bedrijf al doorstuurt naar de belastingen. Dit betekent dat je jouw belastingen maandelijks betaalt (onbewust).
Moest jouw werkgever de bedrijfsvoorheffing niet toepassen, dan krijg je iets van een 90-95% van uw bruto loon elke maand gestort, maar krijgt u ongeveer twee jaar later een aanslagbrief van de belastingen waarin u gevraagd wordt om het volledig verschuldigd bedrag over te maken.
Jouw voorgever heeft dat "tekort betaald bedrijfsvoorheffing", zoals u het omschrijft, niet in zijn zak gestoken maar aan u uitbetaalt ipv aan de belastingsdienst.

Hiphop
Topic Starter

#7 , 27 feb 2013 13:00

Beetje vereenvoudigd en misschien kort door de bocht, maar:
De bedrijfsvoorheffing is dat deel dat het bedrijf al doorstuurt naar de belastingen. Dit betekent dat je jouw belastingen maandelijks betaalt (onbewust).
Moest jouw werkgever de bedrijfsvoorheffing niet toepassen, dan krijg je iets van een 90-95% van uw bruto loon elke maand gestort, maar krijgt u ongeveer twee jaar later een aanslagbrief van de belastingen waarin u gevraagd wordt om het volledig verschuldigd bedrag over te maken.
Jouw voorgever heeft dat "tekort betaald bedrijfsvoorheffing", zoals u het omschrijft, niet in zijn zak gestoken maar aan u uitbetaalt ipv aan de belastingsdienst.

Ik kan niet volgen, ik heb onderhandelt over een nettoloon, boven dit bedrag moet mijn werkgever nog de bedrijfsvoorheffing betalen. Als hij minder betaalt, moet ik elke jaar meer terug geven aan de belasting. Juist of niet ? Dus ik verlees elke maand geld omdat mijn werkgever minder bedrijfsvoorheffing betaald dwz minder bruto !!!

Of ben ik mis ?

roharro

#8 , 27 feb 2013 13:22

Wat staat er in uw contract betreffende dat netto bedrag? Mijn buikgevoel vertelt me dat dergelijke clausule niet letterlijk in het contract staat.
Hebt u tijdens de afgelopen 5 jaar nooit gemerkt dat u elk jaar aan de belastingen moest bijbetalen?
Het lijkt me trouwens onmogelijk om een netto-bedrag in het contract te zetten, de afhoudingen variëren immers in de tijd alnaargelang de evolutie van uw familiale situatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Hiphop
Topic Starter

#9 , 27 feb 2013 13:36

Op mijn contract staat een brutoloon, en vanaf de eerste maand krijg ik de nettoloon dat ik heb gevraagd. Dus ik heb nooit stil bij staan dat ik aan de belasting moet terug betalen omdat mijn werkgever minder bedrijfsvoorheffing betaald voor mijn nettoloon. Mijn familiaal situatie is niet verandert sinds 8 jaar. Nu pas deze maand, heeft mijn werkgever van sociaal bureau verandert, en in een keer zie ik minder nettoloon omdat mijn bedrijfsvoorheffing met meer dan 200€ gestegen zijn.

Dus, wie is foutief ?

roharro

#10 , 27 feb 2013 13:41

Op mijn contract staat een brutoloon, en vanaf de eerste maand krijg ik de nettoloon dat ik heb gevraagd. Dus ik heb nooit stil bij staan dat ik aan de belasting moet terug betalen omdat mijn werkgever minder bedrijfsvoorheffing betaald voor mijn nettoloon. Mijn familiaal situatie is niet verandert sinds 8 jaar. Nu pas deze maand, heeft mijn werkgever van sociaal bureau verandert, en in een keer zie ik minder nettoloon omdat mijn bedrijfsvoorheffing met meer dan 200€ gestegen zijn.

Dus, wie is foutief ?
Het eerste sociaal bureau heeft niet de correcte afhoudingen gedaan. Maar dat geeft u geen enkel recht om iets te vorderen want per saldo hebt u gekregen wat er in uw contract staat. Dat spreekt enkel van bruto loon.
U zal nu minder aan de belastingen moeten bijbetalen dan de vorige 5 jaren.
Uw netto-inkomsten per jaar blijven dus dezelfde als voorheen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#11 , 27 feb 2013 13:44

Dus, wie is foutief ?
Waarschijnlijk niemand.
Uw nettoloon zoals U het jarenlang gekregen hebt zal met afhouding van het minimum aan BV geweest zijn. Het nieuwe sociaal bureau zal daar niet aan meedoen en een meer realistisch bedrag berekenen. Maar op het einde van de rit (na afrekening van de PB) zal U evenveel verdiend hebben. Enige verschil met vroeger zal zijn dat U bij die afrekening minder gaat moeten bijbetalen of misschien zelfs gaat terugkrijgen in de toekomst.

Hiphop
Topic Starter

#12 , 27 feb 2013 14:05

Het eerste sociaal bureau heeft niet de correcte afhoudingen gedaan. Maar dat geeft u geen enkel recht om iets te vorderen want per saldo hebt u gekregen wat er in uw contract staat. Dat spreekt enkel van bruto loon.
U zal nu minder aan de belastingen moeten bijbetalen dan de vorige 5 jaren.
Uw netto-inkomsten per jaar blijven dus dezelfde als voorheen.
Met andere woorden, mijn werkgever of het sociaal bureau heeft minder afhouding gedaan om de juist nettoloon te betalen met een lage bruttoloon. En dat klopt niet dat mijn netto-inkomsten per jaar dezelfde blijven. Had mijn werkgever de juiste bedrijfsvoorheffing betaald op mijn nettoloon, had ik 5 jaar terug gekregen van de belastingen + mijn nettollon behouden.

Xastheron

#13 , 27 feb 2013 14:20

En juist daarom dat men een bruto loon bedingt (zie post Gebruiker21), want dan komt men niet voor zo een onaangename vaststelling.

Hiphop
Topic Starter

#14 , 27 feb 2013 14:42

Ik ben dus 5 jaar lang gejost, wat een bedrieger !!!

Merci voor de reactie

Xastheron

#15 , 27 feb 2013 14:52

De werkgever heeft gegeven wat u gevraagd hebt, op een voor hem zo voordelige manier. Uw werkgever is geen bedrieger, maar ik geloof wel dat de titel "opportunist" zich aandringt.

Terug naar “Archief”