Over een nettoloon onderhandelen is niet verstandig. Het is inderdaad goed mogelijk dat uw werkgever naar een nettoloon gerekend heeft door de bedrijfsvoorheffing aan te passen (voor zover een sociaal secretariaat dit toelaat). Maar op het einde van de rit draait u toch zelf op voor de te weinig betaalde bedrijfsvoorheffing. Als je bijvoorbeeld al 10 maand 200 € te weinig bedrijfsvoorheffing betaald hebt, kan dit wel eens hoogst onaangenaam zijn als je je aanslagbiljet van de personenbelasting in de bus krijgt.Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb inderdaad via "vacature" gerekent en de nieuwe bedrag van de bedrijfsvoorheffing klopt, dat wilt zeggen dat mijn werkgever minder bedrijfsvoorheffing heeft vroeger betaald aangezien dat ik een nettoloon heeft gevraagd in mijn contract de eerste keer.
Heb ik het juist ?
Beetje vereenvoudigd en misschien kort door de bocht, maar:
De bedrijfsvoorheffing is dat deel dat het bedrijf al doorstuurt naar de belastingen. Dit betekent dat je jouw belastingen maandelijks betaalt (onbewust).
Moest jouw werkgever de bedrijfsvoorheffing niet toepassen, dan krijg je iets van een 90-95% van uw bruto loon elke maand gestort, maar krijgt u ongeveer twee jaar later een aanslagbrief van de belastingen waarin u gevraagd wordt om het volledig verschuldigd bedrag over te maken.
Jouw voorgever heeft dat "tekort betaald bedrijfsvoorheffing", zoals u het omschrijft, niet in zijn zak gestoken maar aan u uitbetaalt ipv aan de belastingsdienst.
Het eerste sociaal bureau heeft niet de correcte afhoudingen gedaan. Maar dat geeft u geen enkel recht om iets te vorderen want per saldo hebt u gekregen wat er in uw contract staat. Dat spreekt enkel van bruto loon.Op mijn contract staat een brutoloon, en vanaf de eerste maand krijg ik de nettoloon dat ik heb gevraagd. Dus ik heb nooit stil bij staan dat ik aan de belasting moet terug betalen omdat mijn werkgever minder bedrijfsvoorheffing betaald voor mijn nettoloon. Mijn familiaal situatie is niet verandert sinds 8 jaar. Nu pas deze maand, heeft mijn werkgever van sociaal bureau verandert, en in een keer zie ik minder nettoloon omdat mijn bedrijfsvoorheffing met meer dan 200€ gestegen zijn.
Dus, wie is foutief ?
Waarschijnlijk niemand.Dus, wie is foutief ?
Met andere woorden, mijn werkgever of het sociaal bureau heeft minder afhouding gedaan om de juist nettoloon te betalen met een lage bruttoloon. En dat klopt niet dat mijn netto-inkomsten per jaar dezelfde blijven. Had mijn werkgever de juiste bedrijfsvoorheffing betaald op mijn nettoloon, had ik 5 jaar terug gekregen van de belastingen + mijn nettollon behouden.Het eerste sociaal bureau heeft niet de correcte afhoudingen gedaan. Maar dat geeft u geen enkel recht om iets te vorderen want per saldo hebt u gekregen wat er in uw contract staat. Dat spreekt enkel van bruto loon.
U zal nu minder aan de belastingen moeten bijbetalen dan de vorige 5 jaren.
Uw netto-inkomsten per jaar blijven dus dezelfde als voorheen.