verkoopfactuur auto

Hoi Yee
Topic Starter

verkoopfactuur auto

#1 , 24 jul 2013 08:58

Hallo

Ik heb een vraagje. Paar jaar geleden toen ik mijn auto kocht met mijn ex, hadden we het op de zaak van z’n zus gezet om het goedkoper te kunnen kopen ( een zogezegde bedrijfswagen ).
Nu zijn we ondertussen een tijdje uiteen, ik had de auto “ overgekocht “ van hun om ze te kunnen behouden.
Het is ondertussen ongeveer 2 jaar geleden. Nu komt m’n ex schoonzus af dat ze nog wat gegevens nodig heb van de auto voor haar boekhouder omdat hij de " verkoopfactuur " nog nt in orde had gemaakt.
Ze vroeg me de volgende gegevens: Merk - Model - Cilinderinhoud - Motorsterkte - Chassisnummer - Datum van de 1e inverkeerstelling – Kilometerstand en adres.
Ze zei dat ze 2 jaar terug gaan.

Ik wil haar heel graag geloven, maar mits dat er in het verleden paar keer miseries was geweest, ben ik nu wat voorzichtiger…

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 24 jul 2013 10:50

en de exacte vraag is??

Hoi Yee
Topic Starter

#3 , 24 jul 2013 11:04

kunnen ze me iets maken... bv, die " verkoopfactuur " opsturen en me laten betalen of zo van die dingen...

Reclame

Lightning

#4 , 24 jul 2013 11:11

...ik had de auto “ overgekocht “ van hun om ze te kunnen behouden...
Moeten we uit het feit dat U overgekocht hier tussen aanhalingstekens zet besluiten dat er niet betaald is geweest bij de overname van die wagen uit de zaak van uw ex-schoonzus?

FreelancerIT

#5 , 24 jul 2013 11:16

Ze hadden de auto op zich al betaald eh Lightning, hij stond enkel op naam van het bedrijf. Vandaar de aanhalingstekens.

Betalen aan de zus lijkt me dan niet nodig, zolang hij de helft van de wagen maar heeft uitbetaald aan zijn ex is er niet echt een probleem.

Or am I missing something?

Xastheron

#6 , 24 jul 2013 11:24

Zoek voor de zekerheid al eens de rekeninguitreksels op waar de overschrijving staat ivm het overkopen van de wagen. Dan kan je al aantonen dat je de wagen effectief hebt overgekocht.

Lightning

#7 , 24 jul 2013 11:32

...Or am I missing something?
Ja, dat tegenover die wagen op naam van de zaak ook de nodige financiële transacties moeten geboekt worden, zowel bij aankoop als bij verkoop.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jul 2013 11:48

En dat het geld dus uit de firma is gegaan X jaar geleden en NU voor de verkoop betaald moet zijn AAN de firma.
Indien dat niet gebeurd is ...voorzie ik problemen.

Jef 007

#9 , 24 jul 2013 12:09

ik denk dat TS de vraag ééns moet herhalen en duidelijker stellen :
gaat het hier om een auto die aangekocht werd door een vennootschap ( betaald door de vennootschap) en doorgegeven aan derden door gebruik?
dus de derden maken oneigenlijk gebruik van dit bedrijfsvoertuig?
de vennootschap heeft toch de algemene inlichtingen over dit voertuig, vermits ze staan op de aankoopfactuur of niet?

T.H.

#10 , 24 jul 2013 12:38

Om het een keer duidelijk te maken... jouw ex-schoonsus wil met twee jaar vertraging een factuur opstellen en dus BTW met twee jaar vertraging doorstorten. Beter kan ze de aandacht van de controlleurs niet op dat (sorry) geknoei vestigen.

Als ze echt een controlleur gaan sturen die de hele zaak een keer gaat doorlichten zie ik in ieder geval dikke miserie opkomen.

Het zou bij voorbeeld goed kunnen dat het betrokken auto al die jaren waar het in het bedrijf zat nooit in de inventaris, balans zat. En de controlleur zich te recht afvragen hoe het komt dat een auto dat nooit in de vennootschap bestond op een keer verkocht kon worden.
Ze gaan kijken of het auto ooit in het inventaris zat - als niet... dan zouden zij tot de slot kunnen komen dat jouw schoonsus het auto (de inkoopfaktuur was toch op het bedrijf van haar) het voertuig voor privédoeleinden heeft gekocht... dat de BTW-vrijstelling ten onrechte was, dat er al die jaren oneigenlijke gebruik van een bedrijfvoertuig werd gemaakt...

maar dat is in principe het probleem van jouw ex-schoonzus... ik hoop je kan zeker zijn dat ze jouw en jouw zus uit het verhaal gaat laten.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jul 2013 13:06

Op wiens naam is deze wagen nu ingeschreven ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene

#12 , 24 jul 2013 13:45

Ik denk dat je van dag 1 beter eerlijk zou zijn geweest.
Jullie kopen een wagen en schrijven die in op een firma. (Waar jullie waarschijnlijk geen vennoten, bestuurders, werknemers, ... van zijn)
Zou in feite moeten zijn:
Firma koopt de wagen met geld van de firma en op naam van de firma. Zo wordt hij ook ingeschreven als investering vanaf dag 1.

Als jullie ermee rondrijden is dat fraude. Zeker als je niets met de zaak te maken hebt. Wat je best ook doet is maandelijks (of per trimester) een verbruiksvergoeding betalen aan de firma voor privé gebruik. Zomaar rondrijden met een wagen die niet van U is geen goed idee.
Al deze verrichtingen moesten al 2 jaar lang in de boekhouding, balans, btw aangiftes, ... zitten.

Als je daarna de wagen wil overnemen moet je hem overkopen van de firma met betaling BTW, restbedrag, ...
Terug verkoopfactuur terug te vinden in de boekhouding van die firma.

Dat is de normale gang van zaken. En dan zwijg ik nog over het belastingvoordeel, ...

Jullie kopen een wagen en ik denk dat je hem zelf zult betaald hebben. Daarna de firma gevraagd om hem in te schrijven, ....
Nu uiteen en probleem wagen. Maar aangezien de firma nog NIETS zal geboekt hebben vragen ze nu meer details, ...

Hier is ook de firma in fout, OF we weten NIET ALLES. Wie is eigenaar op papier? wie heeft hem betaald? verzekerd, ingeschreven, onderhoud, ....
En nu. Wat is hij waard? overname of niet? .... Teveel vragen om een deftig antwoord te kunnen geven.

In deze omstandigheden is enige controle een zware opgave om je deftig te verdedigen. Zowel voor de firma als voor U.

Succes ermee, en laat nog iets weten hoe de vork nu juist in de steel zit. En afloop misschien.

Jef 007

#13 , 24 jul 2013 19:32

ik vermoed ( ts moet me maat tegenspreken als het anders is) dat de vennootschap de auto aftrekt ( alle kosten en afschrijving) en dat derden ermee rondrijden
mooi voorbeeld van fiscale fraude in hoofde van de vennootschap
ik kan geen raad geven hoe dit opgelost moet worden, misschien open kaart spelen met fiscus?

Sirkii

#14 , 25 jul 2013 00:47

Nee nee: wagen is gefactureerd op firma. Firma heeft BTW gerecupereerd en afschrijvingen ingeboekt. Wagen staat waarschijnlijk sinds dag 1 op naam eigenaar. Boekhouder wil nu verkoopfactuur maken om de wagen uit de activa van de firma te krijgen ... (en zal de Btw op de verkoopswaarde moeten betalen)

Als jij de garagist betaald hebt en de auto is van dag 1 op jouw naam ingeschreven en je kan dit met rekeninguittreksels bewijzen dan zou k niet meewerken want "zij" hebben zonder "uw medeweten" "gefraudeerd". Als jij mee geprofiteerd hebt en dit is aantoonbaar dan zou je wel eens in de brokken kunnen delen.

Jef 007

#15 , 25 jul 2013 09:59

ik snap er niks meer van, is SIrki dezelfde persoon als TS???
hoe WEET sirkii dit? of denkt sirkii dit??
"""Nee nee: wagen is gefactureerd op firma. Firma heeft BTW gerecupereerd en afschrijvingen ingeboekt. Wagen staat waarschijnlijk sinds dag 1 op naam eigenaar. Boekhouder wil nu verkoopfactuur maken om de wagen uit de activa van de firma te krijgen ... (en zal de Btw op de verkoopswaarde moeten betalen)"""
wie bedoel je met "eigenaar? firma of gebruiker???
gebruiker zal zowiezo mee in de brokken delen want gebruiker weet toch dat hij prive een auto gebruikt die opeen firma staat en aldaar wordt afgetrokken

Terug naar “Archief”