#12 , 24 jul 2013 13:45
Ik denk dat je van dag 1 beter eerlijk zou zijn geweest.
Jullie kopen een wagen en schrijven die in op een firma. (Waar jullie waarschijnlijk geen vennoten, bestuurders, werknemers, ... van zijn)
Zou in feite moeten zijn:
Firma koopt de wagen met geld van de firma en op naam van de firma. Zo wordt hij ook ingeschreven als investering vanaf dag 1.
Als jullie ermee rondrijden is dat fraude. Zeker als je niets met de zaak te maken hebt. Wat je best ook doet is maandelijks (of per trimester) een verbruiksvergoeding betalen aan de firma voor privé gebruik. Zomaar rondrijden met een wagen die niet van U is geen goed idee.
Al deze verrichtingen moesten al 2 jaar lang in de boekhouding, balans, btw aangiftes, ... zitten.
Als je daarna de wagen wil overnemen moet je hem overkopen van de firma met betaling BTW, restbedrag, ...
Terug verkoopfactuur terug te vinden in de boekhouding van die firma.
Dat is de normale gang van zaken. En dan zwijg ik nog over het belastingvoordeel, ...
Jullie kopen een wagen en ik denk dat je hem zelf zult betaald hebben. Daarna de firma gevraagd om hem in te schrijven, ....
Nu uiteen en probleem wagen. Maar aangezien de firma nog NIETS zal geboekt hebben vragen ze nu meer details, ...
Hier is ook de firma in fout, OF we weten NIET ALLES. Wie is eigenaar op papier? wie heeft hem betaald? verzekerd, ingeschreven, onderhoud, ....
En nu. Wat is hij waard? overname of niet? .... Teveel vragen om een deftig antwoord te kunnen geven.
In deze omstandigheden is enige controle een zware opgave om je deftig te verdedigen. Zowel voor de firma als voor U.
Succes ermee, en laat nog iets weten hoe de vork nu juist in de steel zit. En afloop misschien.