In België blijven na studentenvisum

irisek
Topic Starter

In België blijven na studentenvisum

#1 , 02 aug 2013 00:21

Hallo,

Wij zijn een koppel dat nu 6 maanden samen is en elkaar heel graag ziet. Ik ben een studente van 19,5 jaar oud en mijn vriend is 27 jaar en heeft dit jaar zijn studies afgerond. Hij heeft hier in België een bijkomende master in urbanisme gevolgd gedurende 3 jaar. Elk jaar kreeg hij nieuwe papieren maar deze eindigen nu eind oktober. We zouden heel graag bij elkaar blijven en aangezien ik nog studente ben, hier in België. We hebben al verschillende instanties geraadpleegd maar hebben nog geen oplossing gevonden aangezien ik nog geen 21 jaar ben en we dus ook geen gezinshereniging kunnen aanvragen. Mijn vriend zoekt ook al een hele tijd werk, maar zonder succes. We beginnen een beetje radeloos te worden ... Wat kunnen we doen? Zou het nuttig zijn om een advocaat te raadplegen?
Alvast bedankt.
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 02 aug 2013 12:47

Einde van de studie of de verblijfsvergunning

Op het einde van jouw studies moet je het grondgebied verlaten. Doe je dat niet, dan kan je een bevel om het grondgebied te verlaten krijgen.

Als je geen gevolg geeft aan het Bevel om het Grondgebied te verlaten, en na de toegestane termijn verder in België verblijft, dan bevind je je in de situatie van illegaal verblijf.

Het verblijfsrecht als student is hoe dan ook steeds beperkt tot de duur van de studies!

Verblijf van onbepaalde duur verkrijgen

Je kan als derdelands student nooit een verblijfsrecht van onbepaalde duur bekomen.

Indien je voldoet aan de voorwaarden om een verblijfsvergunning te krijgen in een ander kader -bv. als werknemer voor de duur van de arbeidskaart of in het kader van samenwoonst bij een duurzame relatie - kan je in het kader van dit statuut na verloop van tijd wel een verblijfsrecht van onbepaalde duur bekomen.

Een student die zijn statuut wil wijzigen kan dit gedurende zijn legaal verblijf aanvragen bij de gemeente.

Wettelijk gezien hebbe jullie, na 6 maanden, echt geen duurzame relatie. Zie hiervoor : http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=130
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

irisek
Topic Starter

#3 , 02 aug 2013 22:55

Bedankt voor het antwoord. Maar als ik het goed begrijp, is de enige mogelijkheid dus dat hij een arbeiderskaart bekomt en dus werk vindt.
Is het ook mogelijk om een bijkomende studie van bv. een jaar te doen die aansluit bij zijn al gedane studies?
Alvast bedankt

Reclame

oumsalah

#4 , 04 aug 2013 20:32

of nog iets bij studeren?

irisek
Topic Starter

#5 , 12 aug 2013 12:59

Ja, daar hebben we ook aan gedacht, maar hij zou heel graag werken in de sector waarvoor hij een diploma heeft. Hij is nu 27 en wil ook niet zijn hele leven blijven studeren en dat snap ik wel.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2013 15:08

ALS hij toch zou blijven hou er dann rekening mee dat hij dan illegaal is.
Dat heeft tot gevolg dat er een beslissing zal vallen en hij gedurende een periode tot 5 jaar NIET meer in België of in een van de andere Schengen-landen mag verblijven en er dus ook geen visum zal krijgen voor een van die landen.
Los van mogelijke boetes en gevangenisstraf.

irisek
Topic Starter

#7 , 10 sep 2013 16:38

Ja, inderdaad, dat is ons ook verteld. Maar er is dus echt geen andere oplossing dan verder studeren of werken? Want hij zou zo graag werk vinden als architect/urbanist/tekenaar en hij/wij hebben al zoveel keer gesolliciteerd, maar steeds is er iemand beter. We hebben onlangs eens alle papieren gesorteerd en uiteindelijk hebben we een hele stapel brieven gevonden van mogelijke werkgevers die hem afwijzen voor de job. We weten echt niet wat we nog kunnen doen, maar tegelijk ben ik enorm gefrustreerd dat ik niets kan doen opdat hij hier kan blijven, ik zou alles doen, maar ik weet niet wat. Is er niemand die ons kan helpen?

LegalLimbo

#8 , 10 sep 2013 16:56

EDIT: ik dacht dat wetttelijk samenwonen een optie was, maar blijkbaar niet voor een visum type C. Ik zie geen mogelijkheden buiten bijstuderen tot mogelijkheid wettelijke samenwoonst en visum type C.

janu

#9 , 10 sep 2013 17:41

een pragmatische oplossing is gewoon nog een jaar studeren.Als studend kan hij een arbeidsvergunning krijgen en zo als jobstudent heeft hij een jaar tijd om een werkgever te vinden.

irisek
Topic Starter

#10 , 10 sep 2013 18:47

Ja, we gaan wel proberen of hij nog een jaar kan studeren hier in België en dan als jobstudent werk zoeken, maar het probleem is wel dat hij dat dit jaar ook al heeft gedaan en zich dus niet echt heeft ingezet voor zijn studies. Dus misschien dat ze daarmee rekening houden bij het bekijken van de toelating. Maar we gaan het wel proberen. En hopelijk lukt het ook.

irisek
Topic Starter

#11 , 10 sep 2013 20:16

@LegalLimbo: Ik dacht dat je voor wettelijke samenwoonst zoiezo min. 21 jaar moet zijn. Of vergis ik mij?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 sep 2013 21:55

Vanaf 18 is men meerderjarig mag men huwen dus waarom niet wettig samenwonen.....

irisek
Topic Starter

#13 , 10 sep 2013 23:27

Zoals ze ons hebben gezegd, is de wet verandert sinds (januari) 2012 en is de min. leeftijd 21 jaar. We kunnen wel huwen of wettelijk samenwonen ervoor, maar hij kan daardoor niet blijven, we kunnen geen gezinshereniging aanvragen omdat ik nog geen 21 ben. Bovendien moet ik (of eigenlijk wij samen) een minimum maandloon hebben, maar aangezien ik nog studeer ... Dat hebben ze ons toch gezegd bij vluchtelingenonthaal Leuven ...

LegalLimbo

#14 , 11 sep 2013 13:16

Zoals ze ons hebben gezegd, is de wet verandert sinds (januari) 2012 en is de min. leeftijd 21 jaar. We kunnen wel huwen of wettelijk samenwonen ervoor, maar hij kan daardoor niet blijven, we kunnen geen gezinshereniging aanvragen omdat ik nog geen 21 ben. Bovendien moet ik (of eigenlijk wij samen) een minimum maandloon hebben, maar aangezien ik nog studeer ... Dat hebben ze ons toch gezegd bij vluchtelingenonthaal Leuven ...
Alle voorwaarden staan hier te lezen, zeer goeie site:

http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=130" onclick="window.open(this.href);return false;

ja, we gaan wel proberen of hij nog een jaar kan studeren hier in België en dan als jobstudent werk zoeken, maar het probleem is wel dat hij dat dit jaar ook al heeft gedaan en zich dus niet echt heeft ingezet voor zijn studies. Dus misschien dat ze daarmee rekening houden bij het bekijken van de toelating.
Noppes. Bij mijn weten, zolang als er een inschrijving is aan een hogeschool of universiteit, ook al is het maar voor één enkel studievak, wordt visum type A verlengd. Althans als de gemeente hierover moet oordelen, als de goedkeuring langs de Dienst Vreemdelingenzaken moet passeren, kan het wat anders uitdraaien, denk ik. Mijn schoonbroer heeft ooit moeilijkheden gehad omdat hij een opleiding volgde bij Syntra, wat niet equivalent is aan hoger onderwijs (opletten dus), de Dienst Vreemdelingenzaken maakte daar een serieus probleem van. Toen hij echter een bewijs van inschrijving aan de universiteit voorlegde op een dienstencentrum in Gent, vertelde men hem daar dat dat voldoende was en konden zij de goedkeuring geven voor een nieuw visum type A, zonder dat dit moest passeren bij de DVZ voor goedkeuring.

irisek
Topic Starter

#15 , 11 sep 2013 15:38

Het probleem bij wettelijke samenwoonst is ook dat je elkaar 2 jaar moet kennen of 1 jaar moet samenwonen en we kennen elkaar nog geen jaar. Dus op zich is het al heel moeilijk om dat aan te vragen. Verder gaat het er op deze site over dat de buitenlandse partner nog in het buitenland verblijft, maar wat als hij al in België is? (Ons geval)
En als je kijkt op deze link dan is een van de voorwaarden ook 21 jaar zijn, maar dat is inderdaad op de pagina die jij doorgestuurd hebt niet zo ...
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... x?id=15310" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij heeft vorig jaar aan de ULB 'gestudeerd' en we gaan dus proberen om voor deze studie opnieuw in te schrijven, maar is het niet zo dat de universiteit zelf eerst beslist of ze je toelaat? We vrezen namelijk dat ze dat niet gaat doen aangezien hij zich dus vorig jaar niet echt heeft beziggehouden met zijn studies, maar heeft gewerkt en dus slechte resultaten had.

Terug naar “Archief”