Zoals ze ons hebben gezegd, is de wet verandert sinds (januari) 2012 en is de min. leeftijd 21 jaar. We kunnen wel huwen of wettelijk samenwonen ervoor, maar hij kan daardoor niet blijven, we kunnen geen gezinshereniging aanvragen omdat ik nog geen 21 ben. Bovendien moet ik (of eigenlijk wij samen) een minimum maandloon hebben, maar aangezien ik nog studeer ... Dat hebben ze ons toch gezegd bij vluchtelingenonthaal Leuven ...
Alle voorwaarden staan hier te lezen, zeer goeie site:
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=130" onclick="window.open(this.href);return false;
ja, we gaan wel proberen of hij nog een jaar kan studeren hier in België en dan als jobstudent werk zoeken, maar het probleem is wel dat hij dat dit jaar ook al heeft gedaan en zich dus niet echt heeft ingezet voor zijn studies. Dus misschien dat ze daarmee rekening houden bij het bekijken van de toelating.
Noppes. Bij mijn weten, zolang als er een inschrijving is aan een hogeschool of universiteit, ook al is het maar voor één enkel studievak, wordt visum type A verlengd. Althans als de gemeente hierover moet oordelen, als de goedkeuring langs de Dienst Vreemdelingenzaken moet passeren, kan het wat anders uitdraaien, denk ik. Mijn schoonbroer heeft ooit moeilijkheden gehad omdat hij een opleiding volgde bij Syntra, wat niet equivalent is aan hoger onderwijs (opletten dus), de Dienst Vreemdelingenzaken maakte daar een serieus probleem van. Toen hij echter een bewijs van inschrijving aan de universiteit voorlegde op een dienstencentrum in Gent, vertelde men hem daar dat dat voldoende was en konden zij de goedkeuring geven voor een nieuw visum type A, zonder dat dit moest passeren bij de DVZ voor goedkeuring.