In België blijven na studentenvisum

irisek
Topic Starter

In België blijven na studentenvisum

#1 , 02 aug 2013 00:21

Hallo,

Wij zijn een koppel dat nu 6 maanden samen is en elkaar heel graag ziet. Ik ben een studente van 19,5 jaar oud en mijn vriend is 27 jaar en heeft dit jaar zijn studies afgerond. Hij heeft hier in België een bijkomende master in urbanisme gevolgd gedurende 3 jaar. Elk jaar kreeg hij nieuwe papieren maar deze eindigen nu eind oktober. We zouden heel graag bij elkaar blijven en aangezien ik nog studente ben, hier in België. We hebben al verschillende instanties geraadpleegd maar hebben nog geen oplossing gevonden aangezien ik nog geen 21 jaar ben en we dus ook geen gezinshereniging kunnen aanvragen. Mijn vriend zoekt ook al een hele tijd werk, maar zonder succes. We beginnen een beetje radeloos te worden ... Wat kunnen we doen? Zou het nuttig zijn om een advocaat te raadplegen?
Alvast bedankt.
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 02 aug 2013 12:47

Einde van de studie of de verblijfsvergunning

Op het einde van jouw studies moet je het grondgebied verlaten. Doe je dat niet, dan kan je een bevel om het grondgebied te verlaten krijgen.

Als je geen gevolg geeft aan het Bevel om het Grondgebied te verlaten, en na de toegestane termijn verder in België verblijft, dan bevind je je in de situatie van illegaal verblijf.

Het verblijfsrecht als student is hoe dan ook steeds beperkt tot de duur van de studies!

Verblijf van onbepaalde duur verkrijgen

Je kan als derdelands student nooit een verblijfsrecht van onbepaalde duur bekomen.