Wat een flauwe vraag. Ook met klanten, collega's en kan je een goede band opbouwen en op een persoonlijke manier omgaan. We leven niet meer in 1900 hé.met welk recht mocht u het daarvoor gebruiken?Ipv mijn oude baas die misschien zeer persoonlijke berichten leest van me.
En waarom niet???als iemand via bpost een brief stuurt op het adres van ex werkgever geadresseerd aan ex werknemer mag werkgever die post niet openen.
Juridische basis? Zoals hierboven al geschreven : zelfs briefgeheim houdt op bij de brievenbus aan de voordeur.Briefgeheim wordt ook beschouwd van toepassing m.b.t. private email.
Jobat is nu ook geen evangelie, alles zal afhangen wat de werkgever en zijn arbeidsreglement er over zegt, in een groot bedrijf zal jobat wel gelijk hebben, persoonlijk ken ik een middelgroot bedrijf( 120) waar alle uitgaande mails via een overste moet gaan als ook de inkomende word gecontroleerd, ik zeg nu niet dat men alles zal lezen maar het kan, een werk email adres is nu niet bepaald geschikt voor privé gebruik waar men zijn dokters afspraken mee regelt, en zijn huwelijks aanzoek mee doet, waar zijn we mee bezig ??rknemers lezen als ze nog in dienst zijn, of zomaar het internetverkeer van een individuele werknemer monitoren. Dit is allemaal onderworpen aan regels:
http://www.jobat.be/nl/artikels/interne ... r-niet-mag
en hoeveel waarde heeft dit , er is geen relatie werkgever werknemer meer.
Dat er geen relatie werkgever werknemer meer is, geeft de ex-wergever niet zomaar alle rechten. De werkgever zal na het ontslag van de werkenmer bijvoorbeeld niet het gedetailleerde surfgedrag van de laatste maand dat de werknemer in dienst was, mogen uitpluizen. Dit zal weldegelijk een schending zijn van de privacy van de ex-werknemer.en hoeveel waarde heeft dit , er is geen relatie werkgever werknemer meer.
Da's informatie ie ik gemist heb. Maar als klanten effectief een bestilling zouden kunnen plaatsen op die manier, dan kan je dit perfect opvangen door de methode die mijn bedrijf gebruikt: een automatische reply op iedere mail die binnenkomt met "Persoon X werkt niet meer voor bedrijf Y. Voor bestellingen, gelieve u te wenden to Persoon Z op e-mail adres A, telefoon B, ..."klanten kunnen een bestelling plaatsen via dat emailadres, waarom zou de werkgever dat niet mogen nagaan?
Neen, maar ik heb momenteel geen zin om de overeenkomstige wetteksten op te zoekenJobat is nu ook geen evangelie,
denlowie, een beetje realistisch blijven. Niet alle e-mail verkeer via een werk e-mail adres is 100% zakelijk van aard. Als we met collega's 's avonds na het werk iets gaan eten, spreken we dit af via mail op het werk. Als mijn vriendin mij een dringend bericht moet sturen (afhalen kinderen op school of iets dergelijks) en ik zit in meeting (dus geen GSM), dan stuurt ze ook een berichtje naar mijn werk e-mail adres. Ik denk dat dit allemaal wel via het "redelijk gebruik" valt. Een werkgever die daarover valt, leeft echt nog in de vorige eeuw. Gelukkig werk ik in een multinational die begrepen heeft dat werknemers gemotiveerd worden als ze in een omgeving kunnen werken waar werk en privé een mooie balans kan hebben, en niet strikt gescheiden zijn.alles zal afhangen wat de werkgever en zijn arbeidsreglement er over zegt, in een groot bedrijf zal jobat wel gelijk hebben, persoonlijk ken ik een middelgroot bedrijf( 120) waar alle uitgaande mails via een overste moet gaan als ook de inkomende word gecontroleerd, ik zeg nu niet dat men alles zal lezen maar het kan, een werk email adres is nu niet bepaald geschikt voor privé gebruik waar men zijn dokters afspraken mee regelt, en zijn huwelijks aanzoek mee doet, waar zijn we mee bezig ??