Ik zit met een aantal vragen.
Een aantal jaren geleden ben ik bij een raadsman te rade gegaan betreffende een wanbetaler die mij een aanzienlijk bedrag moest.
Mijn raadsman heeft me bij het verkennende gesprek gezegd dat hij de wanbetaler zou dagvaarden en de bedragen zou incasseren.
er werd een bedrag afgesproken waarboven de kosten zeker niet zouden gaan (800 euro) doch dit wilde mijn raadsman niet op papier zetten omdat dergelijke afspraken niet wettelijk zouden zijn.
De zaak werd in gang gezet , wanbetaler gedagvaard, ondertussen kreeg ik van de rechtbank een provisionele betaling van 2/3e van mijn openstaand factuur. Die diende echter door een deurwaarder geincasseerd te worden na een openbare verkoop ten laste van de wanbetaler.
In 2003 kreeg ik dus 2/3e van het achterstallig bedrag en werd de zaak op de rol geplaatst, ik had intussen alles aan mijn raadsman betaald inclusief gerechtskosten , deurwaarderskosten enz enz...
In totaal kostte de advocaat mij op dat moment al de helft !! van het bedrag dat ik wilde invorderen.
Tussen 2003 en 2006 heb ik mijn raadsman verscheidene keren gebeld en gemaild om deze zaak af te handelen, er kwam geen reactie.
Nu kreeg ik onlangs een brief waarin mijn raadsman me vraagt of hij het van de rol moet laten schrappen of nogmaals moet laten voorkomen, in dat laatste geval vraagt mijn raadsman opnieuw provisie !
Om een lang verhaal kort te maken kost het invorderen van 7000 euro bij een wanbetaler mij tot nu toe reeds 3500 euro, ik heb zelf nog maar 4700 euro gekregen en zou nu nogmaals 800 euro moeten betalen om deze zaak afgehandeld te krijgen...
Nu mijn vragen.
1 is dit een normaal tarief voor een advocaat die 3 brieven geschreven heeft, ??n rechtzaak bijgewoond en een deurwaarder aangesteld ?
2 de gerechts en deurwaarderskosten dienen toch op de wanbetaler verhaald te worden ipv dat ik die moeten betalen of ben ik mis ?
3 kan ik ergens terecht ivm klachten over en vragen betreffende de erelonen van mijn raadsman ?
4 is het normaal dat wanneer je via de rechtbank een schuld wil invorderen er ocharm maar 1/4e van het initiele bedrag zou overblijven ?
5 wat is de juiste procedure dan wel om wanbetalers tot betalen aan te zetten zonder dat het mij een fortuin en ontelbare slapeloze nachten kost ?
Hopelijk vind iemand de tijd en zin om dit even te lezen en me enkele antwoorden of raad te geven op mijn vragen...
Alvast bedankt