IVT/IT en RVAuitkering.

ecvcaute

Re: IVT/IT en RVAuitkering.

#16 , 08 dec 2011 12:57

@ JPV: Bekijk het positief en zeg dat je vandaag goed bent in het je minder goed uitdrukken. Nog een vraag mbt. de rechtszaken tegen zowel RVA als RIZIV. Hoe zijn ze afgelopen?

Met deze reactie ga ik niet direct in op de discussie. Ik heb alleen een vraag bij de citaten uit de rechtspraak (verwijzing naar inf. RIZIV en Rechtspr. Rep RIZIV). Zijn vermelde bronnen voor elkeen toegankelijk? Tijdschriftsgewijs of on-line?

Het interessante eraan is dat ze helpen invulling te geven aan het vage begrip 66% arbeidsongeschikt (blanco-norm zou ik hem noemen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 08 dec 2011 13:01

De arresten zelf zal je wel kunnen vinden via juridat (gratis) of jura (betalend). Ik weet niet of het RIZIV zoiets heeft als RVAtech. In een rechtsbibliotheek zullen ze je wel kunnen verder helpen.

Rechtzaken tegen zowel RVA als RIZIV worden bij ons telkens via kortgeding gelanceerd, ALS de RVA/RIZIV niet op hun stappen willen terugkeren (meestal doet een van de 2 dat wel). Uiteindelijk krijgt het lid (in normale omstandigheden) altijd een van de twee.

bonoboo
Topic Starter

#18 , 08 dec 2011 21:22

Of het daarmee nu duidelijker is blijft de vraag...
Als ik het forum zo wat doorlees krijg ik toch de indruk dat de wetgeving zo geformuleerd is dat de mutualiteit eigenlijk zijn zin kan doen... En de VDAB/RVA zal ook wel tussen de lijnen hun zin doen... 't is allemaal een kwestie van interpretatie. Maar als de brave burger zijn visie naar voor wil brengen moet hij maar zorgen dat hij kan betalen voor advocaten en rechtzaken...

Reclame

JPV

#19 , 08 dec 2011 21:37

een procedure tegen de mutualiteit is een van de eenvoudigste die ik ken. Hoef je zeker geen advocaat voor te raadplegen, kan evengoed via je vakbond

bonoboo
Topic Starter

#20 , 08 dec 2011 22:38

Met een leefloon heb je niet voldoende geld om vakbondbijdragen te betalen.

JPV

#21 , 09 dec 2011 08:03

Als je dit kan aantonen, dan kan je beroep doen op het OCMW, zij zullen je maar al te graag van het leefloon zien komen en elke redelijke actie die dit kan tewerkstelligen ondersteunen.

1207

#22 , 09 dec 2011 11:37

Ik ontvang momenteel een werkloosheidsuitkering van RVA. Heb aanvraag ingediend voor IVT en IT bij FOD en deze hebben dit medisch goedgekeurd. Momenteel wacht ik op financiële goedkeuring.
Ondertussen vraagje:
Gaat IVT mijn RVA uitkeringen 'vervangen' (en ik sta vanaf dan dus niet meer als werkloze bij RVA), of gaat FOD mijn IVT bepalen en daarvan uitkeringen van RVA aftrekken en enkel het verschil betalen (en ik blijf ingeschrevene werkzoekende bij RVA/VDAB, desnoods naar GTB?)
In principe heb je pas recht op IVT als je geen dop meer krijgt (bvb schorsing). Pas als je door Rva geschorst bent kun je aanvraag doen op IVT. Is louter administratief maar kan wel een maand of 3 duren tegen dat je uitbetaald wordt (terugwerkende kracht). de ziekenkas komt als dusdanig niet tussen

Wat de Rva artsen doen staat hier los van. keuren ze je af kan je beroep doen op IVT/IT (FOD soc. zaken), keuren ze je goed moet je gewoon beschikbaar voor de arbeidsmarkt blijven. Qua inkomen maakt het in feite weinig verschil 750 Rva, Ocmw of IVT blijft uiteindelijk 750

(IT krijg je bovenop dop maar het bedrag hangt van categorie en inkomen af.)

JPV

#23 , 09 dec 2011 11:48

recht op IVT hangt niet af van een schorsing, wel van het bedrag dat je verdient.

1207

#24 , 09 dec 2011 12:27

recht op IVT hangt niet af van een schorsing, wel van het bedrag dat je verdient.
klopt, maar de switch van rva naar FOD sociale zaken gebeurt niet automatisch of op wens vd gehandicapte zelf.
daar gaat het om als ik bonoboo goed begrijp.

JPV

#25 , 09 dec 2011 13:12

Aanvraag van IVT/IT moet je idd apart aanvragen. Net zoals je werkloosheidsuitkeringen of ziekteuitkeringen aanvraagt :).

Het recht op IVT kan met alle inkomens gecumuleerd worden, waarbij het bedrag wel afhangt van quasi alle andere inkomens.

bonoboo
Topic Starter

#26 , 09 dec 2011 13:26

klopt, maar de switch van rva naar FOD sociale zaken gebeurt niet automatisch of op wens vd gehandicapte zelf.
daar gaat het om als ik bonoboo goed begrijp.
Wel ja, daar gaat het inderdaad om.
Ik heb de indruk dat FOD, en/of RVA en/of mutualiteit totaal los van elkaar medisch evalueren én bepalen wat ze jou willen betalen, rekening houdend met wat je elders ontvangt.
Wat als FOD 66% onbekwaam vaststelt, maar RVA en/of mutualiteit niet? Dan moet je dus blijven solliciteren op de gewone arbeidsmarkt terwijl FOD jou heeft verteld dat je 2/3 arbeidsongeschikt bent. Het zou logisch zijn dat FOD dan automatisch aan RVA laat weten dat individu niet meer op gewone arbeidsmarkt kan. Maar zo werkt het blijkbaar niet. Dat zou te eenvoudig zijn voor belgenland. Wat zal er vermoedelijk gebeuren? VDAB steekt jou in GTB. En als die lijdensweg van proberen niets oplevert, dan moet je het nog eens gaan proberen bij de mutualiteit. RVA en mutualitiet moeten bepalen wat zij bereid zijn om te betalen, want FOD kan dat in mindering brengen. Ik begrijp ook wel dat FOD niet blindelings een uitkering zal betalen als anderen bereid zijn eens stuk te betalen... Helaas, u begijpt dat voor iemand die op leefloonnivo belandt op FOD en hoe dan ook (vermoed ik) nergens méér dan leefloon zal kunnen ontvangen, en(vermoed ik) in totaal ook niet meer dan leefloon zal ontvangen, die hele circus van GTB en mutualiteit doorlopen na FOD evaluatie niets opbrengt voor de 'invalide'. Enkel pure extra psychologische miserie die hij door zijn aandoening kan missen als kiespijn. Uiteindelijk wordt je dus een speelbal in een onderonsje van FOD/RVA/Mutualiteit die willen uitmaken wie wat betaald, maar jou als invalide overkomt als een zachte vorm van pesterij (in de zin van: ik ben door FOD invalied verklaard, laat me nu aub eindelijk eens met rust).

JPV

#27 , 09 dec 2011 13:50

Als FOD 66% arbeidsongeschiktheid vaststelt, maar RVA/Mutualiteit niet, dan ben je ofwel actief (werknemer/zelfstandige/...) ofwel Niet actief, bvb werkloos (RVA), zonder uitkering,...
Het zou logisch zijn dat FOD dan automatisch aan RVA laat weten dat individu niet meer op gewone arbeidsmarkt kan. Maar zo werkt het blijkbaar niet. Dat zou te eenvoudig zijn voor belgenland.
nee, gezien niet iedereen die 66% heeft, ervoor op de mutualiteit en/of werkloosheid zit. Velen hebben zelfs niets van uitkeringen.
Als jij nog steeds aan de RVA een dopkaart indient, dan verklaar je jezelf nog geschikt tot werken. Indien je zelf denkt dat dit niet meer zo is, dan moet je geen dopkaart meer indienen, maar naar de mutualiteit gaan indien je daar recht op kan openen (wat niet noodzakelijk zo is).
Wat zal er vermoedelijk gebeuren? VDAB steekt jou in GTB. En als die lijdensweg van proberen niets oplevert, dan moet je het nog eens gaan proberen bij de mutualiteit.
lijkt me logisch, afhankelijk van hoe geschikt je jezelf vindt
RVA en mutualitiet moeten bepalen wat zij bereid zijn om te betalen, want FOD kan dat in mindering brengen. Ik begrijp ook wel dat FOD niet blindelings een uitkering zal betalen als anderen bereid zijn eens stuk te betalen... die hele circus van GTB en mutualiteit doorlopen na FOD evaluatie niets opbrengt voor de 'invalide'. Enkel pure extra psychologische miserie die hij door zijn aandoening kan missen als kiespijn
Jij gaat er vanuit dat je naar GTB moet. Dat hoeft niet als je jezelf ziek vindt. Dan ga je op de mutualiteit en is de kous af (als de mutualiteit je ziek acht, wat niet dezelfde wetgeving is als de FOD).

Zoals reeds gezegd, het is essentieel waarom je wel 66% kan krijgen bij FOD, terwijl bij de mutualiteit/RVA niet. Je kan dus niet de beslissing van de ene gebruiken voor de andere.

1207

#28 , 09 dec 2011 14:32

Wat als FOD 66% onbekwaam vaststelt, maar RVA en/of mutualiteit niet? Dan moet je dus blijven solliciteren op de gewone arbeidsmarkt terwijl FOD jou heeft verteld dat je 2/3 arbeidsongeschikt bent.
De FOD bepaalt je handicap maar 66% handicap (bvb rolstoel) betekent niet automatisch dat je 66% arbeidsongeschikt bent. rolstoel kan perfect in een callcenter werken. dat is het sleutelverschil tussen FOD en RVA. Erkenning FOD geeft je wel talloze voordelen die je bij de RVa niet krijgt
Het zou logisch zijn
wat je wel kan doen is je bij de rva laten schorsen en dan de procedure/aanvraag voor IVT/IT opstarten bij FOD sociale zekerheid. de vraag is of je die periode financieel kunt overbruggen (3tal maanden)+ administratieve mallemolen. na goedkeuring is het gedaan met rva, vdab, mutualiteit etc.
dan moet je je alle 3jaar door FOD laten herkeuren tot je eventueel een erkenning van onbepaalde duur krijgt.

de miserie is dat je in belgie een totale versnippering van diensten en statuten hebt. Al die diensten hebben eigen budgetten dus is het voor hen wel degelijk van belang dat ze je door anderen kunnen laten uitbetalen. Voor jou maakt het eigenlijk geen verschil (750 blijft 750)IVT/IT geeft je wel voordelen die anderen niet hebben.

kipkap

#29 , 09 dec 2011 20:50

Hey,

Een klein vraagje... Ik werk momenteel en heb 66% van FOD. Stel nu dat ik ontslagen word of ontslag neem. Dan meld ik mij aan bij FOD , zodat ik invaliditeit krijg. Moet ik me dan ook gaan aanmelden bij de RVA/VDAB en terug aanmelden bij GTB die mij aan dze job hebben geholpen.of hoe zit dat ?

JPV

#30 , 09 dec 2011 21:09

als je recht kan hebben op wlh, ga je je best aanmelden bij de RVA/VDAB en GTB.

Terug naar “Andere”