bijkomende belasing op notariskosten al op 20/01

zyxa
Topic Starter

bijkomende belasing op notariskosten al op 20/01

#1 , 03 jan 2012 10:27

Ik heb een huis gekocht en op 20 januari wordt de akte getekend.

Nu vroeg ik mij af in hoeverre ik al extra belastingen zal moeten betalen op mijn notariskosten?

Ik las namelijk dat op 26 december een begrotingsakkoord werd opgemaakt. Maar dit is nog geen wettelijke verplichting dacht ik?
Welke stappen dienen nu nog genomen te worden door de regering vooraleer ik effectief moet betalen?
En denken jullie dat ik 21% zal moeten betalen op mijn notariskosten of zal ik er nog net aan ontsnappen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 03 jan 2012 16:48

Ik heb een huis gekocht en op 20 januari wordt de akte getekend.

Nu vroeg ik mij af in hoeverre ik al extra belastingen zal moeten betalen op mijn notariskosten?

Ik las namelijk dat op 26 december een begrotingsakkoord werd opgemaakt. Maar dit is nog geen wettelijke verplichting dacht ik?
Welke stappen dienen nu nog genomen te worden door de regering vooraleer ik effectief moet betalen?
En denken jullie dat ik 21% zal moeten betalen op mijn notariskosten of zal ik er nog net aan ontsnappen?
In de programmawet dd. 28/12/2011 (gepubliceerd op 30/12/2011) werd het volgende opgenomen...
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen inzake belasting over de toegevoegde waarde
Afdeling 1. - Belastingplicht en aftrek van belasting
Art. 53. In artikel 44, § 1, 1°, van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde, vervangen bij de wet van 28 december 1992, worden de woorden "notarissen," en de woorden "en gerechtsdeurwaarders" opgeheven.
<...>
Afdeling 3. - Inwerkingtreding
Art. 56. Dit hoofdstuk treedt in werking op 1 januari 2012.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

wanton

#3 , 03 jan 2012 18:31

Lees dit artikel eens
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 04 jan 2012 10:59

“Art.44.§1.Van de belasting zijn vrijgesteld de diensten door nagenoemde personen verricht in de uitoefening van hun geregelde werkzaamheid:1° de notarissen...”(3 juli 1969 Wetboek BTW).

“Art. 53. In artikel 44, § 1, 1°, van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde, vervangen bij de wet van 28 december 1992, worden de woorden "notarissen," en de woorden "en gerechtsdeurwaarders" opgeheven....Art. 56. Dit hoofdstuk treedt in werking op 1 januari 2012.”(28 DECEMBER 2011. - Wet houdende diverse bepalingen,Staatsblad 30 december 2011).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”