tot waneer dien ik onderhoudsgeld te betalen

erwin
Topic Starter

tot waneer dien ik onderhoudsgeld te betalen

#1 , 31 mei 2007 11:39

Beste

Mijn dochter van 23 is woonachtig bij haar moeder en ik betaal op tijd elke maand het onderhoudsgeld op de rekenning van mijn dochter .
Nu heeft ze dit schooljaar haar diploma op zak ,zij werkt tevens als oproep kracht in een ijssalon .
mijn vraag tot waneer moet ik onderhoudsgeld betalen .

al vast bedankt voor de antwoorden . :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert

#2 , 01 jun 2007 13:10

Tot de dochter zelf in haar levensonderhoud kan voorzien.

Eens afgestudeert schrijft men zich in bij de VDAB, dan begint de wachttijd van 9 maanden alvorens ze kan gaan stempelen. Met het stempelen vervalt de onderhoudsplicht.
Indien ze vroeger werkt gevonden heeft, dan vervalt de onderhoudsplicht.

Indien de communicatie met de betrokken partijen moeilijk is, dan kan men via het kinderbijslagfonds (van de dochter) ook vernemen wanneer ze werkt (het kinderbijslagfonds stopt dan immers ook de betalingen).

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 03 jun 2007 12:48

een engeltje fluisterde deze nacht in mijn oor

"Het antwoord moet zijn: tot de opleiding is voltooid. En met "opleiding" wordt bedoeld: een passende opleiding die toegang geeft tot de arbeidsmarkt. De dag dat ze haar einddiploma heeft stopt dus de onderhoudsverplichting van de ouders. De dochter kan zich dan wenden tot het OCMW dat haar een leefloon zal toekennen. Of het OCMW kan haar aan het werk zetten via zgn. sociale tewerkstelling (Art. 60?7 van de organieke OCMW-wet) tot ze uitkeringsgerechtigd werkloos is."

Bij het nalezen kan ik me achter deze redenering zetten al was deze weg nieuw voor mij. In ieder geval scheelt dat heel wat in de portomonee. Zelf zou ik een heel kort berichtje (email/kaartje-copy bewaren) sturen iets in de zin van "Proficiat met het voltooien van je opleiding. Tot binnenkort"

Code: Selecteer alles

Art. 203 BW. <W> ? 1. (De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.). <W> Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
RR

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”