belastingvoordeel voor personen met een handicap

yoxan
Topic Starter

belastingvoordeel voor personen met een handicap

#1 , 01 mei 2012 11:55

Heeft een persoon in bezit van een attest "vermindering van de zelfredzaamheid met 15 punten" recht op een verhoging van het basisbedrag van de belastingvrije som? Dit attest is bezorgd door FOD SOCIALE ZEKERHEID.
Deze persoon was wel ouder dan 65 toen deze handicap ontstaan is. Soms kan ik terugvinden dat jonger dan 65 een vereiste is. Soms wordt er niets over gemeld.
Ik moet voor deze persoon zijn belastingen invullen en elke € telt om met zijn pensioentje zijn ziekte te kunnen betalen.

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 mei 2012 19:57

Om van een extra vrijstelling voor gehandicapte persoon te genieten , moet de hancicap wel degelijk vastgesteld zijn voor zijn 65 jaar. Tenzij de handicap een gevolg is van een gebeurtenis voor zijn 65 jaar. Boor deze persoon zal er dus geen extra vrijstelling zijn! sorry.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007

#3 , 02 mei 2012 19:17

Klopt volledig dat erg geen extra vrijstelling is voor plus 65 jaar .

Terloops zodra er een erkenning van minstens 15 punten door de FOD sociale zekerheid is, heeft met recht op basis van dat attest om een aanvraag in de zorgverzekering te doen die dan automatisch wordt toegekend op voorwaarde datje in vlaanderen woont ( dit levert 130 euro per maand op )

En ook recht op het recht op het sociaal tarief voor electriiteit, water, gas enz.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”