Duur afbetalingsplan RVA?

AlexV
Topic Starter

Duur afbetalingsplan RVA?

#1 , 19 apr 2012 23:09

Geachte forumleden,

Ik heb onlangs een rechtszaak verloren tegen de RVA betreffende onterecht verkregen uitkeringen. Aangezien het over een hoog bedrag gaat, heb ik reeds een afspraak gemaakt voor een afbetalingsplan te regelen. Mijn contactpersoon aan de telefoon was vriendelijk, maar bleek reeds een vast maandelijks bedrag vooropgesteld te hebben. Volgens hem kan de volledige schuld niet verspreid worden over een periode van meer dan 5 jaar en zou deze maximale periode van 5jaar wettelijk bepaald zijn.
Kan iemand me zeggen of dit werkelijk zo is? Heeft iemand ervaring met soortgelijke afbetalingsplannen, specifiek in geval van staatsorganen?

(Mijn situatie: alleenstaande, vooraan in de 30, geen familie om op terug te vallen, heb een vast contract als bediende (werk nu reeds 5 jaar vast), vorig jaar een hypotheeklening gestart voor een eerste woning.
Het vooropgestelde bedrag (berekend volgens het 5 jaren-plan) weegt zwaar door , maar is betaalbaar in hoeverre ik geen tegenslagen (ongeval, ziekte,etc) zal hebben natuurlijk.
Ik had gehoopt op een spreiding van 7 jaar, wat me veel meer toekomstige zekerheid geeft.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2012 17:46

U hebt verloren.
Er IS door de rechtbank geen afbetaling voorzien wel een betaling.
Elke plan dat RVA voorlegt is beter dan geen plan.
In principe kunnen ze ineens beslag op uw inkomen en goederen leggen....( mits volgen van een procedure)

JPV

#3 , 22 apr 2012 20:41

Ik heb onlangs een rechtszaak verloren tegen de RVA betreffende onterecht verkregen uitkeringen. Aangezien het over een hoog bedrag gaat, heb ik reeds een afspraak gemaakt voor een afbetalingsplan te regelen. Mijn contactpersoon aan de telefoon was vriendelijk, maar bleek reeds een vast maandelijks bedrag vooropgesteld te hebben. Volgens hem kan de volledige schuld niet verspreid worden over een periode van meer dan 5 jaar en zou deze maximale periode van 5jaar wettelijk bepaald zijn.
er is geen wet, maar wel een richtlijn imho.

Sowieso heb je geen punt om op te staan.

Reclame

Ice

#4 , 20 jun 2012 00:37

Beslag op loon
Wanneer het nettoloon meer dan 1.130,00 EUR per maand bedraagt, kan alles boven dit bedrag in beslag genomen worden (cijfers van toepassing sedert 01.01.2004).
Terugbetalingsfaciliteiten en Ontheffing door het Beheerscomité

Alaska

#5 , 30 jun 2012 20:55

Bestaat er eigenlijk een verjaringstermijn op dergelijke terugvordering van teveel ontvangen uitkeringen. Kan men maw oneindig in de tijd teruggaan?

JPV

#6 , 30 jun 2012 21:54

er is effectief een verjaringstermijn. dacht 3 jaar voor normale zaken, 5 jaar voor fraude.

Terug naar “Werkloosheid”