Duits bedrijf dat hier diensten verleent

Katrijn77
Topic Starter

Duits bedrijf dat hier diensten verleent

#1 , 22 jul 2012 17:50

Hallo,

Binnenkort komt mijn vriend in België wonen. Hij heeft een eigen Duits bedrijfje en zou hier zijn werk willen verderzetten, maar het bedrijf in Duitsland houden.
Kan dit of moet hij een Belgisch BTW-nr aanvragen, of is dit binnen Europa niet meer nodig? Er is immers toch vrijheid van goederen én diensten. Kan hij dus m.a.w factureren vanuit Duitsland of moet hij een Belgische vestiging opstarten om wettelijk/fiscaal in orde te zijn?

Zijn er gevolgen voor de Belgische klanten ivm de BTW als zij gebruik maken van diensten van een Duitse leverancier?

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 23 jul 2012 11:09

Aangezien hij zijn onderneming (tijdelijk) verplaatst naar België, moet hij hier BTW aangeven en afdragen. De transacties vindt namelijk buiten Duitsland plaats.
Er is hier geen sprake van verkoop op afstand.

Een onderneming die niet gevestigd is in België (dit wil zeggen een onderneming wiens domicilie of maatschappelijke of statutaire zetel in het buitenland gevestigd is en die over geen enkele vaste inrichting in België beschikt) kan evenzeer, ten aanzien van de Belgische wetgeving, de hoedanigheid van BTW-belastingplichtige hebben. De toekenning van de hoedanigheid van belastingplichtige is immers onafhankelijk van de plaats waar de economische activiteit wordt uitgeoefend (cfr. supra de tekst van artikel 4 van het BTW-Wetboek).

Ondernemingen gevestigd in de Europese Unie kunnen ‘in eigen naam’ zonder een vaste inrichting in België te hebben een “Belgisch BTW nummer” bekomen onder het regime van ‘directe registratie’.

Dit regime heeft als voordeel dat de Belgische BTW administratie rechtstreeks correspondeert met uw Duitse vennootschap en u ten aller tijde op de hoogte bent van de gang van zaken.

De vennootschapsboekhouding kan in Duitsland gehouden worden, maar er dient wel een afzonderlijke Belgische BTW boekhouding gehouden te worden. Hiervoor mag u een madataris in België benoemen die dan de boeken en stukken met betrekking tot uw activiteiten in Belgie kan beheren en voorleggen aan de BTW administratie.

Dus u blijft belastingsplichtige (inkomstenbelastingen) in Duitsland en btw-plichtige (omzetbelastingen) in België.

Het bevoegde BTW-controlekantoor voor een onderneming die niet in België is gevestigd (ongeacht of deze onderneming een natuurlijke persoon of een rechtspersoon is), is het Centraal kantoor voor BuitenlandseBelastingplichtigen (CKBB).
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Katrijn77
Topic Starter

#3 , 23 jul 2012 18:50

Dank u, KristofKDB, voor deze uitvoerige uitleg!

Reclame

gebruiker

#4 , 24 jul 2012 23:09

Hallo,

Binnenkort komt mijn vriend in België wonen. Hij heeft een eigen Duits bedrijfje en zou hier zijn werk willen verderzetten, maar het bedrijf in Duitsland houden.
Wat bepalend is voor het land waar dient gekeken te worden naar de BTW regels dat is waar de activiteit gevoerd wordt. En in principe is het land waar er minstens 183 dagen verbleven wordt het land waar de inkomsten belastbaar zullen zijn. Doch deze belastbaarheid kan afwijken van de voorgaande regel als de activiteit vanuit een (in Duitsland gevestigde) vennootschap gevoerd wordt en kan zelfs verschillen volgens de vorm van de vennootschap (personenvennootschap tov kapitaalsvennootschap).

Je vriend mag perfect in België wonen doch als hij zijn activiteit in Duitsland blijft uitoefenen dan verandert er totaal niets voor hem en loopt het systeem verder zoals hij dat toepaste vooraleer naar België te komen wonen (= op het vlak van fakturatie en BTW).

Als je vriend zijn officiëel woonadres naar België overplaatst dan zijn er eveneens alle gevolgen op het vlak van verkeersbelasting, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke belastingen en ga maar door. Daarbovenop hogere Belgische sociale bijdragen voor een belachelijk klein pensioenbedrag (als belgische zelfstandige) en daarnaast nog lagere tussenkomsten (en hogere kosten van aansluiting om een Belgische tussenkomst te verkrijgen)4 bij medische prestaties.

Dus best eens nadenken (én informeren) vooraleer wat dan ook te wijzigen aan de 'adressen' van je vriend.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Katrijn77
Topic Starter

#5 , 25 jul 2012 18:23

Dank u, gebruiker.
Het is idd zo dat mijn vriend eigenlijk nog even zijn domcilie wil houden in Duistland alvorens definitief te verhuizen. We zijn immers nog niet zeker dat we hier gaan blijven en niet naar Dtsl verhuizen binnen een jaar of twee. We willen dus even geen overrompeling van administratie als dat niet nodig is.
Hij is grafisch ontwerper (het is dus een éénmansbedrijfje), en in principe kan de dienst wel vanuit Duitsland gebeuren.

Is er in België een centraal aanspreekpunt voor zulke zaken of moet mijn vriend dit eerder uitpluizen in Duitsland?

gebruiker

#6 , 26 jul 2012 17:33

Dank u, gebruiker.
Het is idd zo dat mijn vriend eigenlijk nog even zijn domcilie wil houden in Duistland alvorens definitief te verhuizen. We zijn immers nog niet zeker dat we hier gaan blijven en niet naar Dtsl verhuizen binnen een jaar of twee. We willen dus even geen overrompeling van administratie als dat niet nodig is.
Hij is grafisch ontwerper (het is dus een éénmansbedrijfje), en in principe kan de dienst wel vanuit Duitsland gebeuren.

Is er in België een centraal aanspreekpunt voor zulke zaken of moet mijn vriend dit eerder uitpluizen in Duitsland?
Wat bedoel je met een 'centraal aanspreekpunt'?

In België zijn ze stil op dit vlak. En meestal zal er geen onmiddellijk gevolg zijn.

Laat me dit even verduidelijken?

Als je vriend zijn domicilie naar België zou overplaatsen dan hoor je niets verder meer.

Het is pas de volgende jaren dat de administratieve platwals over je vriend zal terechtkomen. Van het vaststellen dat hij hier diende aangesloten te zijn bij een mutualiteit tot het vaststellen dat hij hier verkeersbelasting moet betalen (er is al een héél recente reactie van iemand, eveneens met een Duitse link, in dit verband op dit forum terug te vinden... met alle miserie als 'typisch Belgisch voorbeeld', in het bijzonder het deurwaardersexploot).

Sociale bijdragen voor zijn activiteit als zelfstandige die zullen een 3-tal jaren later, met terugwerkende kracht voor de volle drie jaar, aangerekend worden (natuurlijk gecombineerd met torenhoge intresten en boetes wegens laattijdige aansluiting en betaling...).

je vriend heeft zijn bestaande zaak in Duitsland, laat hem die daar behouden. Het kiezen van Duitsland als jullie gezamenlijk toekomstig woonstland zorgt alleen voor lagere fiscale en financiële uitgaven (het leven alleen is er reeds een stuk goedkoper omdat grootwarenhuizen in België naar eigen zeggen hier hogere sociale kosten hebben - bovenop de betaalde lonen aan personeel - én hogere uitbatingskosten). Dit laatste zou je al genoeg dienen te zeggen...

Ik las daarnet nog een internetartikel over 'Meer Belgische jongeren trekken naar het buitenland'. Dat waren er in 2010 28.000 of bijna 1 op 70 van het totaal.

Het politiek collectief van CD&V, VLD en Spa zorgde over de jaren voor de creatie van duizenden (meervoud) entiteiten waar ze voor zichzelf, hun cabinetchefs en dies meer aan EXTRA duurbetaalde postjes creëerden. Alle krijgen overheidsgelden (lees : door ons betaalde belastingsgelden) doorgesluisd, hetgeen door hun bestaan meer dan een miljard aan euro verloren belastingsgelden betekenen.

Dit collectief gaat hun wingebied nooit verlaten, dus heb je als burger maar enkel de keuze bewust blijven betalen voor hun persoonlijk extra gewin of andere oorden opzoeken die iets meer het algemeen belang respecteren.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Katrijn77
Topic Starter

#7 , 28 jul 2012 17:49

'Je vriend mag perfect in België wonen doch als hij zijn activiteit in Duitsland blijft uitoefenen dan verandert er totaal niets voor hem en loopt het systeem verder zoals hij dat toepaste vooraleer naar België te komen wonen (= op het vlak van fakturatie en BTW).'

Mijn vriend wil eigenlijk sowieso zijn zaak in Dtls houden, en zijn domicilie zeker tot we een definitieve beslissing nemen. Dus voor zover ik het begrijp, kan hij naar hier (tijdelijk) verhuizen, domicilie nog even in Dtsl houden en eveneens het bedrijf gewoon daar hebben zonder hier in België een 'Belgische afdeling' of wat dan ook te hebben. Eigenlijk functioneren als een bedrijf dat hier op klantenbezoek gaat en de diensten dan uitoefent in Dtsl.

Oh ja, en ik dacht aan een soort van centraal aanspreekpunt voor buitenlanders die naar hier verhuizen. Een centraal punt waar experten samenzitten die je met vanalles kunnen helpen, die dingen kunnen verduidelijken. Wss zal dat enkel en alleen in 'lalaland' zijn. :mrgreen:

gebruiker

#8 , 03 aug 2012 18:54

'Je vriend mag perfect in België wonen doch als hij zijn activiteit in Duitsland blijft uitoefenen dan verandert er totaal niets voor hem en loopt het systeem verder zoals hij dat toepaste vooraleer naar België te komen wonen (= op het vlak van fakturatie en BTW).'

Mijn vriend wil eigenlijk sowieso zijn zaak in Dtls houden, en zijn domicilie zeker tot we een definitieve beslissing nemen. Dus voor zover ik het begrijp, kan hij naar hier (tijdelijk) verhuizen, domicilie nog even in Dtsl houden en eveneens het bedrijf gewoon daar hebben zonder hier in België een 'Belgische afdeling' of wat dan ook te hebben. Eigenlijk functioneren als een bedrijf dat hier op klantenbezoek gaat en de diensten dan uitoefent in Dtsl.
De onderneming wordt slechts belgisch door een inschrijving in het ondernemingsloket of, in principe, de Duitse onderneming wordt in België gevoerd.

Het nemen van een Belgisch domicilie (zich inschrijven bij de locale Belgische bevolkingsdienst) zorgt ervoor dat je vriend Belgisch rijksinwoner zou worden met alle gevolgen op fiscaal gebied. Dergelijke inschrijving hoeft op zich geen gevolgen te hebben op fiscaal gebied, terug als de onderneming in Duitsland gevoerd wordt (=de 183-dagen regel van plaats van verblijf). De sociale bijdragen als zelfstandige zijn verschuldigd in het land waar de inkomsten (=de meeste bedrijvigheid) aan gekoppeld zijn, dus terug is belangrijk waar de onderneming gevoerd wordt.
Oh ja, en ik dacht aan een soort van centraal aanspreekpunt voor buitenlanders die naar hier verhuizen. Een centraal punt waar experten samenzitten die je met vanalles kunnen helpen, die dingen kunnen verduidelijken. Wss zal dat enkel en alleen in 'lalaland' zijn. :mrgreen:
Een paar jaren terug was er sprake dat er binnen financiën een dergelijk centraal aanspreekpunt voor buitenlanders opgericht werd.

Voor zover ik weet zorgt dit enkel voor ondersteuning als (grote = met extra tewerkstelling) internationale ondernemingen zich binnen België willen vestigen.

Dergelijke info verwachten van ambtenaren zal enkel voor verwarring en extra problemen zorgen, de enige antwoorden die je kan verwachten zullen eenzijdig in de richting gaan van het binnen België brengen van belastbare basis en alle vormen van bijdragen.

Jaren terug stelde ik bijvoorbeeld eens de vraag aan de aan te spreken persoon binnen het systeem van de inschrijving van voertuigen wat een niet-Europeaan diende te doen om een wagen, in Duitsland aangekocht, binnen België te brengen en er hier een inschrijving voor te krijgen.

Het antwoord dat ik kreeg was het volgende : 'Wij zijn natuurlijk niet geïnteresseerd om informatie te geven welke er voor zorgt dat onze eigen interne economie gepasseerd wordt'.

Mijn reactie hierop was dat het betrokken voertuig (een uitzonderlijk Mercedes type) nooit in België ingevoerd was en er ook niet verkrijgbaar was én dat de Belgische staat mocht meer dan gelukkig zijn dat ik dit antwoord niet zou doorgeven aan de internationaal werkende jurist, werkende in opdracht van zijn klant met 3 nationaliteiten (wat normaal niet kan, maar gelet op de familiale banden, een feit was). Laat mij dit even verduidelijken? Leden van sommige families hebben naast hun nationaliteit ten gevolge van de nationaliteit van de ouders, nog een tweede nationaliteit wegens plaats van geboorte. Die derde nationaliteit is het gevolg van het belang van de familie, en is de Amerikaanse, zodat die steeds daar terecht kunnen (indien plotselinge situaties dit noodzaken).

Achteraf vernam ik dat de betrokkene die wagen doorverkocht aan iemand die hij tijdens het karnaval in Rio ontmoette. De verdere plannen om hier in België te investeren (wat de reden van het benodigde voertuig was) zijn nooit uitgevoerd. Hij voerde zijn plannen dan maar uit met als uitbatingslocatie Monaco.

Het enige te onthouden element hieruit is het feit dat die in Monaco gevestigde onderneming voor 100% werkzaamheden verrichtte over de ganse wereld en toch was het Monegaskische BTW en fiscaal regime erop van toepassing (= wat telt is in ten eerste de plaats van vestiging, maar belangrijker, ten tweede, de plaats waar de zaak geleid wordt als het een eenmanszaak betreft).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”