indexatie niet altijd toepassen...

JTTT
Topic Starter

indexatie niet altijd toepassen...

#1 , 23 nov 2012 10:54

In het nieuwe huurcontract wordt het volgende vermeld in verband met de indexatie:

De indexaanpassing zal automatisch gebeuren, van rechtswege, zonder dat enige aanmaning nodig is en zonder dat ooit sprake kan zijn van stilzwijgende afstand van het recht.

In theorie zou ik als verhuurder dan zelfs geen aangetekende brief meer moeten sturen om nieuwe bedrag van huurprijs aan huurder te laten weten (formule en alle nodige gegevens worden in contract vermeld).
Ik zal echter wel een brief sturen.

Ik zou echter misschien niet elk jaar een indexatie willen doen. Hangt ervan af hoe moeilijk huurder is....

Maar er werd me verteld dat als je 1x of 2x niet indexeert, je dan geen recht meer hebt om dit de volgende keren te doen? Klopt dit?
Klopt het dat als je 1 jaar niet geïndexeerd hebt, en je het tweede jaar dit wel wil doen, je geen rekening mag houden met de theoretische indexverhoging van 1 jaar.

voorbeeld: basishuur 700 euro
aanvangsindex: 115 punten
(theoretisch) nieuw indexcijfer na 1 jaar: 118
nieuw indexcijfer na 2 jaar: 120

na 1 jaar zou je dan bij indexatie 718.26 euro kunnen gevraagd hebben
je had echter beslist geen indexatie te doen

na 2 jaar wil je wel indexatie doen:
Wat is nieuwe huurprijs?
naar mijn mening: 730.43 euro (700/115*120)

of mag je dan slechts 711.86 euro aanrekenen (700/118*120)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 23 nov 2012 12:36

zonder twijfel 730.43 €.
of de huurder daarmee gelukkig is blijft natuurlijk een vraag, zeker als je drie of vier jaar "vergeet" te indexeren.

sloeberken

#3 , 23 nov 2012 12:52

Indexatie moet je altijd met AS of mail doen en om volledig in orde te zijn als het een samenwonend of getrouwd koppel is aan bijden, het is aan u om dit al dan niet toe te passen en u volste recht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

VDG2

#4 , 23 nov 2012 12:57

De indexatie MOET schriftelijk worden aangevraagd.

Art. 6. Woninghuurwet
Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud één maal per huurjaar, verschuldigd op de ver-jaardag van de inwerkingtreding van de huurover-een-komst, onder de voorwaarden bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.

Een beding luidens hetwelk de huurprijs de 'toegelaten verhogingen volgt' is onvoldoende om tot een specifieke contractuele indexkoppeling te besluiten. Vred. Roeselare 30 maart 1993, T. Vred. 1994, 323, noot HUBEAU, B. .

artemis

#5 , 23 nov 2012 13:16

Je mag inderdaad meerder jaren indexeren als je dat voorheen niet hebt gedaan, maar je mag nooit meer dan 3 maanden terugvragen indien je niet hebt geïndexeerd.
Ik beheerde de verhuur van grootmoeders appartement en zij wou de huurder nooit indexeren. Toen het appartement verkocht werd heeft de nieuwe eigenaar die 9 jaar geïndexeerd. Hij mocht dat.

Een vriend huurt al jaren een huis en in zijn huurcontract staat dat hij zichzelf jaarlijks moet indexeren. Hij doet dat! Ik denk niet dat zoiets afdwingbaar is maar als je een brave huurder hebt is dat wel zo makkelijk.

JTTT
Topic Starter

#6 , 23 nov 2012 14:15

Dank jullie voor de to the point antwoorden.. nu nog antwoord op mijn andere vraag (ander onderwerp huren) ivm zelfde elektriciteitsmeter

Terug naar “Huren”