voorschot op erfenis uitkopen?

transmitter
Topic Starter

voorschot op erfenis uitkopen?

#1 , 24 sep 2007 22:51

Hallo,
9 jaar geleden kreeg mijn vrouw een bouwgrond van haar beide ouders als voorschot op erfenis. Haar broer kreeg tot op heden niets.
En vader heeft ons beloofd dat er bij erfenis niets meer zal over zijn. (Langst levende alles) Moeder is ondertussen zwaar ziek en verblijft in een verpleeghuis, bewindvoerder is reeds aangesteld, verwachting is dat vader moeder zal overleven en nadien alles samen met zijn nieuwe vriendin zal op leven. Door het er op nahouden van die vriendin is er een breuk tussen de kinderen en vader. Mijn vrouw en ik zouden graag haar broer nu al de helft van de schenking uitbetalen. Dit omdat de grondprijzen nu blijven stijgen, toen geschat op 1200000 en nu reeds 3500000. De helft die we hem nu zouden uitbetalen is nu al meer dan toen de geschatte waarde en dit blijft toenemen... Broer en Zus hebben samen een bedrag bepaald waar broer mee tevreden is om afstand te doen van zijn helft van dit erfdeel. Hoe kunnen wij dat op een geldige manier ergens beschrijven? Volstaat een document getekend door de broer waarin vermeld staat dat hij afstand doet van dat erfdeel? Moet daarbij de uitkoopsom vermeld worden? En moet dat eventueel betekend worden door de griffie? Of kan dit enkel via de notaris ?
Dank bij voorbaat voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 25 sep 2007 14:54

Haar ouders hebben gezondigd tegen de gulden schenkingsregel: geef aan uw kinderen altijd evenveel EN van dezelfde aard.

Hopelijk is er nog niets op die grond gebouwd ondertussen.

Bij het eerste overlijden al (blijkbaar moeder) komen de problemen. Alles wat zij ooit geschonken heeft als voorschot op erfenis (o.a. de 1/2 van die grond), moet worden ingebracht in de staat waarin het zich bevond (een bouwgrond met een huis er op is niet meer dezelfde bouwgrond).

Als ze dan geen testament heeft gemaakt, moet haar erfenis + de fictieve massa van de schenkingen verdeeld worden.
Hopelijk is ze rijk genoeg om die bouwgrond te kunnen "inpassen".

Ik meen me te herinneren dat onroerende goederen gewaardeerd worden aan de waarde bij het overlijden (en roerende aan de waarde vand e schenking).

Ik denk dat U pas een overeenkomst kunt maken met broer én vader na het overlijden.

Als uw ouders idd een HK hebben met een verblijvingsbeding IN VOLLE EIGENDOM, kunt U zich niet verzetten tegen het opleven van dat geld door uw vader. Het enige wat hij maar beperkt kan doen, is schenken aan iemand (= opnieuw inbreng bij zijn overlijden; ofwel inkorting: dat hangt af van het soort schenking).

j.demoor

#3 , 26 sep 2007 10:13

“Art.1130.Toekomstige zaken kunnen het voorwerp van een verbintenis uitmaken.Men kan echter een nalatenschap die nog niet is opengevallen, niet verwerpen en evenmin omtrent zodanige nalatenschap ENIG BEDING maken, zelfs niet met toestemming van hem wiens nalatenschap het betreft , tenzij in de gevallen bij de wet bepaald.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het verbod van art.1130,al.2 B.W.,is van openbare orde’(Cass. 28 februari 1946,Pas. 1946,I,449).

‘Een beding over een toekomstige nalatenschap onderstelt een overeenkomst waarbij louter eventuele rechten op een niet opengevallen nalatenschap of op een bestanddeel ervan worden toegekend, gewijzigd of afgestaan.‘(Cass. AR8276,9 maart 1989,R.W.1989-90,118-120,Noot.

De voorgenomen overeenkomst tussen zus en broer beperkt de louter eventuele rechten van de broer op de niet opengevallen nalatenschap van zijn ouders en is dus verboden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

eitje

#4 , 20 okt 2007 19:15

Demoor,

Ik heb in mijn kast nochtans een akte schenking-verdeling liggen, waarbij de andere partij een 'opleg wegens ongelijkheid der kavels' moet betalen. Hij kon dit doen, zowel tijdens leven als na de dood van de erflater.
In tegenstelling tot wat alle partijen dachten, betekent dit niet dat de schenking niet meer in de nalatenschap moet verrekend worden.

ps. demoor, ge kent er precies wel iets van....lees ook ne keer mijn vraag...(wettelijk erfdeel)....als ge daar een zinnig antwoord kunt opgeven, kan je advocaat worden (of zijn).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”