Meeneembaarheid na overname huis!

kruimel
Topic Starter

Meeneembaarheid na overname huis!

#1 , 28 nov 2012 11:15

In 2002 kocht ik samen met mijn toenmalige vriend een huis.
In 2009 verbrak de relatie en nam ik het huis volledig over, hij kocht een eigen huis en maakte gebruik van zijn meeneembaarheid.
Nu zou ik in 2013, samen met mijn vriend een nieuwe woning willen aankopen. Hij kan geen gebruik maken van meeneembaarheid aangezien zijn woning reeds 6 jaar geleden verkocht werd.
Mijn vraag is nu, heb ik recht op 12500 euro meeneembaarheid aangezien het huis mijn volledige eigendom is (en er ook een aanzienlijk overschot was) of slechts op de helft hiervan?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 28 nov 2012 11:53

Uitleg over meeneembaarheid: http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... embaarheid" onclick="window.open(this.href);return false;

U verkoopt het huis? Dus u kan gebruik maken van meeneembaarheid neem ik aan.

kruimel
Topic Starter

#3 , 28 nov 2012 12:01

Bedankt, maar daar staat de uitleg van mijn vraag niet tussen blijkbaar.
Ook hier vind ik er geen antwoord op.
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... mbaarheid/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat ik recht heb op de meeneembaarheid, maar heb ik recht op het volledige bedrag of slechts de helft?
Het huis is nu reeds meer dan 3 jaar mijn volle eigendom, maar werd indertijd samen met mijn toenmalige partner aangekocht.
Vandaar mijn twijfel?

Reclame

Xastheron

#4 , 28 nov 2012 12:04

Ik zou eens naar mijn notaris bellen moest ik jou zijn. Hij zal de "speciale gevallen" beter kennen.

kruimel
Topic Starter

#5 , 28 nov 2012 14:42

Ik heb mijn notaris gecontacteerd en ik heb inderdaad slechts recht op 6250 euro blijkbaar.
Jammer maar helaas.

Toch nog bedankt!

Xastheron

#6 , 28 nov 2012 14:56

Dankje voor het meedelen van het deskundige(r) advies, nu weet ik ook wat zeggen als ik de vraag ooit krijg.

En bekijk het zo: je krijgt al 6250 terug, das al een stukje extra in het budget als je die 12500 niet in jouw berekeningen had meegenomen.

Terug naar “Kopen”