Of het ontvangen van een halve huurwaarde, opweegt tegenover de rente op een halve(?) gedwongen verkoopprijs,
al dan niet voor een verliessituatie zou zorgen, dat dient uw vriend uiteindelijk zelf af te wegen.
Er is over na te denken. Stel, hij laat ex-vrouw in het huis wonen, en zij betaalt hiervoor 300€/maand. Dan heeft mijn vriend nog de huurkost van zijn appartement, want hij kan geen nieuw huis kopen. Deze kost bedraagt 600€, waarvan ik de helft bijdraag, dus voor hem 300€. Hij eindigt dus elke maand met een nuloperatie. Wij kunnen dan ook samen geen eigen huis kopen (want zijn spaargeld zit in het gemeenschappelijke huis). Maar aan de andere kant betaalt de ex-vrouw wel verder aan de lening van een huis waarvan hij mede-eigenaar is.
Andere optie, hij laat zich uitbetalen. Laten we stellen dat hij 100.000€ (om een makkelijk bedrag te nemen) krijgt. Hiermee kan hij, samen met mijn inbreng, een lening aangaan en een nieuw huis kopen. Hij betaalt dan maandelijks de nieuwe lening af, samen met mij, iets meer maar niet enorm veel meer dan dat hij voor het huurappartement zou moeten maandelijks betalen. Maar van de miserie zijn we vanaf, en hij heeft weer een eigen huis waarin hij kan wonen, wat uiteindelijk onze bedoeling is.
Alvast bedankt aan iedereen voor de inbreng en advies. het is stof tot nadenken.