uit onverdeeldheid stappen

papske

Re: uit onverdeeldheid stappen

#16 , 21 feb 2013 17:44

Probeer in ieder geval uit die onverdeeldheid te geraken, want daar komt alleen maar miserie van. Wat als het dak begint te lekken, of de vloer begint te barsten. Wie staat er in voor het herstel en onderhoud van de GEZAMENLIJKE - woning ? Zij betaald nl. 'huur'... Nu kan het allemaal nog afgelijnd verlopen, maar wat als... ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pira
Topic Starter

#17 , 21 feb 2013 18:08

Probeer in ieder geval uit die onverdeeldheid te geraken, want daar komt alleen maar miserie van. Wat als het dak begint te lekken, of de vloer begint te barsten. Wie staat er in voor het herstel en onderhoud van de GEZAMENLIJKE - woning ? Zij betaald nl. 'huur'... Nu kan het allemaal nog afgelijnd verlopen, maar wat als... ???
Klopt zeker! Het is daarom dat wij zo snel mogelijk willen tot een oplossing komen. Helaas wordt er van de andere partij niet meegewerkt, omdat zij momenteel in de voordeligste situatie zit (mooi huis, geringe maandelijkse kosten). Blijkbaar is het makkelijk om tijd te rekken, ik vrees ervoor. Maar wat inderdaad, als er grote kosten aan het huis zouden komen. Ze zal de eerste zijn om bij ons aan te kloppen. Gelukkig is het huis in goeie staat, en verwacht ik niet direct dat er grote kosten zitten aan te komen. maar je weet nooit...

Ik zal vanavond nog eens goed moeten de EOT lezen, en de exacte bewoordingen bekijken.

lucgescheiden

#18 , 21 feb 2013 22:11

Ik vrees dat de rechtbank het niet zo zwart wit zal zien; u zegt het immers zelf:
'Hij eindigt elke maand met een nul-operatie" , wanneer hij 300 euro vergoeding trekt.

Daardoor zou hij hetzelfde genot hebben dan zijn ex van de woning heeft.
En eveneens evenveel financiële ruimte om bij te dragen aan de aflossing van de lening...
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

pira
Topic Starter

#19 , 21 feb 2013 22:32

Ik vrees dat de rechtbank het niet zo zwart wit zal zien; u zegt het immers zelf:
'Hij eindigt elke maand met een nul-operatie" , wanneer hij 300 euro vergoeding trekt.

Daardoor zou hij hetzelfde genot hebben dan zijn ex van de woning heeft.
En eveneens evenveel financiële ruimte om bij te dragen aan de aflossing van de lening...
Maar hij heeft toch het recht om uit de onverdeeldheid te stappen? Want hij wil het spaargeld dat nu in het huis zit, ten gelde maken.

lucgescheiden

#20 , 21 feb 2013 23:08

Uiteraard heeft hij het recht om uit onverdeeldheid te stappen, ik meen dat deze vraag reeds duidelijk werd beantwoord.

Echter wanneer uw vriend huurgelden mag en kan incasseren vanuit het spaargeld dat nu in het huis zit, dan maakt hij dit spaargeld reeds ten gelde.

Waar het niet onwaarschijnlijk lijkt dat tegenpartij in een volgende fase, een herziening mag, kan en zal vragen van alimentatie-gelden.
Immers moeder en kind komen op straat te staan... het ander stel paar mouwen waarover we het eerder hadden.
Daar waar u eerder winst in meende te zien, zou dit mogelijk wel een geheel anders kunnen uitdraaien, met alle extra onmin van dien.

Maar neen; u hebt volkomen gelijk, hij heeft het recht om het spaargeld van het ene eigendom in het andere te pompen.

pira
Topic Starter

#21 , 22 feb 2013 09:04

lucgescheiden:
Misschien enkele zaken verduidelijken. Mijn vriend incasseert momenteel toch geen enkel huurgeld uit het huis? Of wordt het bedrag dat de ex-vrouw maandelijks voor de lening afbetaald, onrechtstreeks gezien als een vergoeding voor hem? Hij maakt op dit moment niks ten gelde, mijns inziens. Het is niet zo dat hij momenteel de financiele ruimte heeft om èn de lening mee af te lossen, èn een appartementshuur te betalen, zonder hier ook nog eens bezettingsvergoeding voor te krijgen.

Over alimentatiegeld is geen sprake. er werd co-ouderschap vastgelegd in de EOT, met een verdeelsleutel van alle kosten voor het kind. Elke ouder betaalt zijn deel in alle verblijfsoverschrijdende kosten gaande van kleren tot dokterkosten enz... verblijfsgebonden kosten zoals eten zijn voor de ouder waar het kind op dit moment verblijft.
Daarenboven komt nog, dat het kind momenteel, in wijziging van de originele EOTbeslissing, voltijds bij ons woont (en sinds kort ook werd gedomicilieerd). Het kind gaat om het andere weekend bij mama logeren. Integendeel, mijn vriend zou zelf kunnen vragen om de EOT te herzien in zijn voordeel, maar dit gaan we natuurlijk niet doen.

Er is dus geen sprake van moeder en kind op straat zetten. Kind woont bij ons.
Wij willen helemaal niemand op straat zetten, wij hopen dat zij ons zal kunnen uitkopen zodat ze in het huis kan blijven wonen en wij ook verder kunnen met ons leven.

lucgescheiden

#22 , 25 feb 2013 01:08

Wanneer uw vriend een EOT overeenkwam, dan dient hij daar later niet op te moeten terugkomen.
De helft van de aflossing zal dus wellicht als compensatie zijn bedoeld van de bezetting-vergoeding.
M.a.w. uw vriend zou aldus een beetje meer mede-eigenaar zijn geworden van de woning.
Uiteraard dient daarin duidelijkheid worden geschept, zo deze heden ontbreekt.

eylis

#23 , 25 feb 2013 09:11

zoals al in eerder posts hier: niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven. Afspraken omtrent het huis in een EOT zijn ondergeschikt aan deze wet.
Dus best dus zaak ter verdeling meteen opstarten. De afbetalingen van de hypotheek door de ex zullen afgewogen worden tov de waarde van de woonstderving die je vriend had (normaal gezien de helft van de maandelijkse huurwaarde van de woning) En inderdaad komt dat meestal op een o-operatie uit (helft huurwaarde = afbetalingen hypotheek). Wat ook in overweging wordt genomen in de afrekening zijn de kosten die de bezetter heeft gedaan voor herstellingen aan de woning.

Terug naar “Echtscheiding”