collectieve en personenbelasting

denbal
Topic Starter

collectieve en personenbelasting

#1 , 26 mei 2013 18:37

Dag,

Ik zit in een collectieve schuldenregeling die binnenkort zal worden afgesloten, na 9 jaar. (Minnelijke aanzuiveringsregeling). Ik heb deze maand m'n belastingen via taxonweb ingevuld en volgens de simulatie zou ik meer dan 2000€ moeten betalen. Dit gaat dus over de beroepsinkomsten van 2012. Ik kan dit onmogelijk betalen vermits ik nog steeds een leefloon ontvang van de schuldbemiddelaar. Vorig jaar moest ik 700€ belastingen betalen(inkomsten 2011) en heb de factuur toen doorgestuurd naar m'n bemiddelaar, die dit geregeld heeft. Normaal gezien zal ik m'n belastingsbrief van 2013, met het te betalen bedrag van meer dan 2000€, in de loop van de maand augustus ontvangen, net na het afsluiten van m'n collectieve schuldbemiddeling, maw ik zit al meteen in de problemen. Wat moet ik nu doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Asterx

#2 , 26 mei 2013 22:31

U kan steeds proberen een afbetalingsplan aan te vragen.
Indien men hierop zou ingaan, kom dan zeker uw betalingsplan na.
http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... problemen/
De enige persoon die u faciliteiten (bijkomende termijn of spreiding) voor de betaling van uw belasting kan toekennen, is de ontvanger van de belastingen. Richt u onmiddellijk tot hem. Zijn gegevens vindt u op de documenten die u door de invorderingsdiensten werden opgestuurd.
.

Een aanvraag tot betalingsfaciliteiten indienen

Aangezien het om een informele procedure gaat, vindt u hieronder enkele tips:
•Schrijf de ontvanger van de belastingen een brief en leg hem de moeilijkheden uit die u ondervindt om uw belastingen binnen de vereiste termijn te betalen. Voeg er indien mogelijk een overzicht van uw maandelijkse inkomsten en uitgaven bij. Zo kunt u aantonen dat u niet over de nodige financiële middelen beschikt om uw belastingen meteen te betalen.
•Dien uw aanvraag tot betalingsfaciliteiten zo snel mogelijk in. Als u dat uitstelt en wacht tot u aanmaningen krijgt of er dwangmaatregelen worden getroffen, stijgt de kans dat de ontvanger uw verzoek weigert.
•Vraag een langere termijn om te betalen, rekening houdend met uw financiële mogelijkheden. U kunt ook een afbetalingsplan voorstellen met aflossingstermijnen die u financieel aankunt.
•Blijf redelijk in wat u vraagt.

De ontvanger kan uw vraag om uitstel of spreiding van betalingen afwijzen.

Dan rest u nog de Fiscale bemiddelingsdienst als verzoeningsmogelijkheid. Die cel kan zich niet in de plaats stellen van de ontvanger, maar tracht een oplossing te vinden voor uw probleem met de ontvanger van de belastingen.

Rene

#3 , 27 mei 2013 11:20

Normaal moet de schuldbemiddelaar; behalve je schulden betalen; ook een reservepotje voorzien. Deze som krij je dan bij afsluiting na aftrek ereloon. Dat voorkomt dat je niet direct , na de afsluiting van het dossier, terug hervalt.
Dus spreek de schuldbemiddelaar aan, bekijk hoeveel je reserve is en laat hem of U hiermee betalen.
OPMERKING: Normaal moet hij je minstens jaarlijks de stand van zaken geven. Dus zou je moeten weten hoe groot de reservepot is.
Belastingschulden zijn normaal voor de schuldbemiddelaar.

In de praktijk loop het meestal iets anders af dan voorgesteld.

Reclame

denbal
Topic Starter

#4 , 27 mei 2013 16:00

Bedankt voor de info, zal alvast m'n schuldbemiddelaar, die bezig is m'n dossier af te sluiten, op de hoogte brengen.
Wat betreft die reservepot, die is er inderdaad maar daar zal eerst de schuldbemiddelaar zijn kosten van aftrekken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2013 16:44

achtergrondinfo
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... g#item_185" onclick="window.open(this.href);return false;

Valeriaan

#6 , 22 jul 2013 21:07

een schuldbemiddelaar zal binnen de CSR steeds rekening houden met de vaste kosten, dus ook de personenbelasting.
maar een schuldbemiddelaar kan ook alleen maar werken met de middelen die jij binnenbrengt .... dus als er geen of onvoldoende inkomen is, kan hij dit onmogelijk reserveren.
mvg

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”