Erfenis verworpen door zoons en dochters

PRIdEVisions
Topic Starter

Erfenis verworpen door zoons en dochters

#1 , 27 mei 2013 15:15

Hallo allemaal,

Ik post hier namens mijn vriendin waar ik pas mee ben samenwonen.

Wij zitten met een vervelend probleem, om het even kort uit te leggen :

Mijn vriendin woonde in een sociale woning met haar moeder,
nu is haar moeder op 24 Dec. 2012 overleden en blijkbaar word mijn vriendin als opvolgende huurder gesteld. (daar zij enkele jaren terug een contract heeft moeten tekenen van Nieuwdak (eigenaar sociale woning) omdat zij meerderjarig werd. ze zeiden dat het verplicht was.
Ze is heeft dus onder dwang dit contract moeten tekenen zonder veel besef wat de gevolgen zouden zijn.
Nu heeft haar familie daar een tuinhuisje geplaatst, betonnen palen in de tuin voor de was op te hangen, vloer vernieuwd, muur afgebroken waar dit niet mocht wettelijk gezien. Maar het jammerlijke ervan is dat zij daar nu moet voor gaan opdraaien. Ik moet er wel aan toevoegen dat ze de erfenis verworpen heeft samen met haar broers. Kan dit zomaar dat zij alsnog verantwoordelijk gesteld word ?

Buitenom dat, nu is daar dus ook nog inboedel (kasten, bedden, ...) wat wij niet mochten aanraken omdat zij de erfenis heeft verworpen.
Toch vraagt nieuwdak ons de woonst te ontruimen, alsook OCMW bevestigd dit. (Wij hebben een aangetekend sturen gedaan naar OCMW vragen de woonst binnen 10 dagen te ontruimen aangezien wij de woonst op orde moeten kunnen stellen daarop kregen wij reactie dat wij de inboedel maar in een garage moeten stallen en maar moeten afwachten tot iemand ervoor komt kijken ?????)
Heeft dit geen gevolgen voor haar wettelijk ? (als wij het zouden aanraken dan gaat ze akkoord met de erfenis werd ons gezegd en dit willen we tenslotte ten zeerste vermijden.)

Wat zijn de stappen dat wij nog kunnen ondernemen ?
Ze ziet momenteel het bos door de bomen niet meer en financieel heeft ze het ook niet aangezien we pas zijn samenwonen en we nu ook onze eigen kosten moeten kunnen betalen. Het word onbetaalbaar voor ons als we ook nog voor die kosten moeten gaan opdraaien...

Hopend op een goed antwoord,

Laura en Davy.

Enigszins Hartelijk bedankt voor jullie tijd en informatie !!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PRIdEVisions
Topic Starter

#2 , 28 mei 2013 08:49

Niemand wat een antwoord weet wat ons zou kunnen vooruithelpen?

Gehenna

#3 , 28 mei 2013 17:57

Als je er 1 ding buitenhaalt aanvaard je de erfenis.
Als het huurcontract mee door haar ondertekend is kunnen ze haar niet buiten zetten zonder vonnis van uithuiszetting. Ze zal waarschijnlijk, als mede-huurder, wel opdraaien voor de huurachterstal en de kosten van 'herstel' + gerechtskosten.
Als het huurcontract ondertekend is door uw vriendin, anders niet.

Mijn dochter moest een document ondertekenen, een verklaring dat ze als meerderjarige nog steeds in de woning woonde. Dat is niet het huurcontract mee ondertekenen! Zij is dus nooit verantwoordelijk voor eventuele huurachterstand en schade. Als ons iets overkomt kan ze ook nooit de huur overnemen of toegewezen krijgen en moet ze binnen de 3 maand het pand ontruimen (tenzij ze de erfenis verwerpt)

Zoek op wat er precies ondertekend is en ga zo snel mogelijk naar een (pro-deo) advocaat. Haal er in elk geval niets buiten. Nog geen leeg toiletrolletje.
Laat de verhuurder voolopig maar wat dreigementen uiten. Ze staan niet boven de wet en kunnen niemand verplichten tegen de wet te handelen.
Mijn vader zijn flat hebben ze zelf moeten leegmaken. We hebben ook de erfenis verworpen en je wil ni weten welke bedreigingen ze verstuurd hebben. Ze hebben zelfs gedreigd mij buiten te laten zetten uit mijn sociale woning als ik die flat niet wou leegmaken.

Reclame

PRIdEVisions
Topic Starter

#4 , 28 mei 2013 19:07

Bedankt voor je reactie !

probleem is dat ze haar wat hebben laten ondertekenen maar volgens haar stond er niets in over dat ze een volwaardige huurster zou worden. ze is categorie D.
als je dan naar hun algemene voorwaarden gaat kijken op de website staat dat ze toch als een huurder word beschouwt als haar moeder weggaat of zou overlijden.
Echt jammer dit, en zoals u zei, die kosten zullen haar inderdaad ook aangerekend worden. Dit kan nog eens een prijskaartje worden dan...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”