Eigendomstitel niet te vinden wat nu?

mikske
Topic Starter

Eigendomstitel niet te vinden wat nu?

#1 , 28 mei 2013 21:26

Beste

Ik en mijn tante hebben een paar dagen geleden ons appartement dat wij verkregen hebben uit een erfenis verkocht. De compromis zal nu donderdag getekend worden met de kopers.

Vandaag krijgen we telefoon van onze makelaar (we hebben via een immokantoor verkocht) dat de eigendomsakte nog niet in zijn bezit is. De basisakte van het appartement waarin alle vereiste kadastrale gegevens en dergelijke in vermeld staan hebben wij wel aan de makelaar afgegeven, hij zei ons toen dat dit wel voldoende zou zijn. Wij hebben na het overlijden van mijn grootouders nergens een eigendomsakte kunnen vinden. Mijn grootouders waren eerste en enige eigenaar van het appartement sinds de bouw in 1968.

De makelaar vreest nu een beetje dat de notaris van de kopers de compromis niet zal willen laten doorgaan omwille van het ontbreken van deze eigendomstitel.

Ik vraag me af of er nergens een kopie kan aangevraagd worden van deze eigendomstitel door de makelaar of de notaris van de kopers?

Onze notaris heeft deze akte allezins niet in zijn bezit, daarvoor hebben we al navraag gedaan. Het zal nog wel voorkomen dat erfgenamen geen eigendomstitel meer hebben van een wat ouder geërfd onroerend goed denk ik dan.

Kan dit een reden zijn om de verkoop niet te laten doorgaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 mei 2013 21:33

Bij de registratie moet dit bekent zijn. Uw notaris kan deze daar opvragen.

mikske
Topic Starter

#3 , 29 mei 2013 08:47

Ok bedankt. Ik dacht wel dat hier een oplossing voor te vinden zou zijn.

Als dat aan de kopers en hun notaris wordt gemeld dat de eigendomstitel werd aangevraagd bij het Registratiekantoor dan moet de compromis toch kunnen doorgaan morgen?

Reclame

eylis

#4 , 29 mei 2013 09:01

en is dat niet ontzettend dom van een officiele "makelaar" dat hij dit niet weet en het "zogezegde" probleem bij jou deponeert?
Betaal je die makelaar veel voor de verkoop van de woning?

mikske
Topic Starter

#5 , 29 mei 2013 10:42

en is dat niet ontzettend dom van een officiele "makelaar" dat hij dit niet weet en het "zogezegde" probleem bij jou deponeert?
Betaal je die makelaar veel voor de verkoop van de woning?
Wij gaan er vanuit dat dit in orde is als verkoper hé als men ons zegt dat de basisakte waar alle info vermeld stond voldoende is volgens de makelaar. Ik neem aan dat dit in orde komt. Wij kunnen de eigendomstitel als erfgenamen niet tevoorschijn toveren hé als deze nergens te vinden is. :?

Wij betalen een vast percentage ereloon voor de verkoop: iets meer dan 2%, valt nog vrij goed mee dus.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2013 15:36

In een basisakte staan toch geen namen van kopers en verkopers, noch vroegere eigenaren? Daar zal je hoogstens de kadastrale gegevens vinden van het pand, de beschrijving, de interne verdeling en reglementen.
Uw grootouders waren de eerste eigenaars. Dus heeft de notaris die de basisakte opstelde meer dan waarschijnlijk ook de originele akte. De kopers krijgen normaal een kopie.

eylis

#7 , 29 mei 2013 17:14

precies mikske, ik hoop dat je begrijpt dat mijn punt is dat je makelaar (die je betaatl) moet weten waar en hoe hij aan documenten moet geraken en niet jou belast om een originele eigendomstitel tevoorschijn te toveren,;
als de makelaar dit nodig acht, moet hij wéten dat alle gegevens bij het registratiekantoor opvraagbaar zijn door de notaris...

wanton

#8 , 29 mei 2013 17:56

opvraagbaar zijn door de notaris...
die moet dat zelfs doen om één en ander te controleren!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#9 , 29 mei 2013 18:07

In een basisakte staan toch geen namen van kopers en verkopers, noch vroegere eigenaren? Daar zal je hoogstens de kadastrale gegevens vinden van het pand, de beschrijving, de interne verdeling en reglementen.
Uw grootouders waren de eerste eigenaars. Dus heeft de notaris die de basisakte opstelde meer dan waarschijnlijk ook de originele akte. De kopers krijgen normaal een kopie.
Het enige probleem dat zich hier waarschijnlijk stelt is dat deze notaris niet meer actief is of zelfs niet meer leeft. Die eigendomstitel moet van 1968 al dateren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mei 2013 19:07

Uw notaris -- u hebt toch een eigen notaris - weet perfect waar en hoe hij oudere akten kan terugvinden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”