Woning aankopen door 'uit onverdeeldheid te treden'

Mercurion
Topic Starter

Woning aankopen door 'uit onverdeeldheid te treden'

#1 , 29 mei 2013 13:55

Mijn situatie:

Vorig jaar heb ik samen met 2 broers de ouderlijke woning geërfd. We hebben de nalatenschap via de notaris geregeld en dat is uitstekend verlopen. Bij de aangifte van de nalatenschap werd de woning op 190.000 euro geschat en dat is ook de waarde die we hebben aangegeven. Dat was een realistische waarde schatting. Ook voor de fiscus was dit geen probleem. De nalatenschap is intussen afgehandeld en de verschuldigde erfenisrechten zijn betaald.

Nu wens ik de woning aan te kopen. Op dit ogenblik ben ik dus 1/3 eigenaar en moet dus nog de overige 2/3 kopen van mijn broers. Ook hier geen probleem, we zijn een verkoopsprijs overeengekomen. Echter deze is wel hoger dan de waarde die we bij de aangifte van de nalatenschap hebben opgegeven. De verkoopprijs zou 210.000 euro bedragen. (waarvan ik dus 2/3 zou moeten betalen). Voor de financiering stelt er zich geen probleem.

Als ik me niet vergis, dan heeft de fiscus 2 jaar - te rekenen vanaf de aangifte van de nalatenschap - om alsnog resterende/te weinig betaalde erfenisrechten te innen.

Hoe pak ik dit best aan? Ik zou natuurlijk kunnen doen alsof mijn neus bloed en hopen dat de fiscus niet van zich laat horen maar dat lijkt me niet verstandig.

Indien de woning aan een derde partij zou verkocht worden, dan kan je ook niet op voorhand de uiteindelijke verkoopprijs kennen. Maar wat als de koper (ik dus) één van de mede-eigenaars is? Dan zou de fiscus kunnen vermoeden dat we reeds bij de nalatenschap de uiteindelijk verkoopprijs hadden afgesproken en dus al kende maar toch een lagere waarde hadden opgegeven om aldus minder erfenisrechten te moeten betalen. Men zou dus kunnen denken dat we van plan waren om te 'sjoemelen'.

Het is zeker niet onze bedoeling om te 'sjoemelen'. Vandaar ook mijn vraag. Wat doe ik in deze situatie? Zelf spontaan naar de fiscus stappen met de melding dat de woning voor een hoger bedrag zal verkocht worden. Voor de fiscus is het dan waarschijnlijk voldoende om het verschil in erfenisrechten alsnog te betalen? Moet ik me aan een boete verwachten?

Misschien maak ik me zorgen om niets. Is het niet zo dat voor de fiscus niet de verkoopprijs maar de marktwaarde van belang is?

Vandaag al een afspraak met de notaris gemaakt want die heb ik sowieso al nodig om de compromis op te stellen zodat ik mijn dossier bij de bank kan starten.

Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 mei 2013 18:02

Ik vermoed dat de notaris u de raad zal geven om spontaan een bijkomende aangifte te doen van de meerwaarde die voor het huis bepaald is. U gaat bijkomende successierechten moeten betalen. Wees gerust , vermits het op dezelfde dienst komt , zal één en ander herrekend worden. Zelfs als je 190.000 € op de compromis zou zetten , loop je het risico naderhand een toeslag aangerekend te krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mercurion
Topic Starter

#3 , 29 mei 2013 22:30

Dus gewoon de afgesproken prijs hanteren voor de verkoop en spontaan aangifte doen om de bijkomende successierechten te betalen.

Volgende week heb ik mijn afspraak bij de notaris. Ik laat zeker het weten wat het vervolg is.

Alvast bedankt voor de informatie.

Reclame

mikske

#4 , 30 mei 2013 22:25

Dit is toch geen aankoop in uw geval omdat u uit onverdeeldheid wilt treden van uw mede-erfgenamen en dus enige eigenaar wordt. Volgens mij betaalt u gewoon 2,5% registratierechten op de overeengekomen som van 210.000 Euro. Ik zit met mijn tante in éénzelfde situatie waar zij mij gaat uitkopen voor een woning uit erfenis waar ik nu nog voor 1/3e eigenaar van ben.

Mercurion
Topic Starter

#5 , 21 jun 2013 19:00

Gewoon nog even aanvullen:

De notaris heeft voor ons een 'bijvoeglijke aangifte van de nalatenschap' opgesteld en ingediend. Intussen daarvan ook al de berekening van de nog resterende successierechten ontvangen en betaald.

Zorgen om niets dus.

Veel belangrijker is dat vandaag mijn aanvraag voor een hypothecair krediet is goedgekeurd. Vandaag weer bij de notaris gepasseerd om de nodige documenten binnen te brengen. De komende zomer kan ik met een gerust gemoed genieten van de vakantie en hopelijk veel zonnige dagen. Na de zomer rest er enkel nog het officiële gedeelte zoals het verlijden van de akte en inschrijving van de hypotheek (en dan maandelijks betalen natuurlijk).

Weer een pak zorgen die verdwijnen.

wanton

#6 , 21 jun 2013 20:44

Proficiat met het verwerven van uw onroerend goed!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”