volmacht op bankrekening ... regels?

BVPJ
Topic Starter

volmacht op bankrekening ... regels?

#1 , 22 jun 2013 20:36

Men zegt mij dat het geven van een volmacht op een bankrekening eigenlijk enkel kan in het kantoor van de bank. De veel voorkomende praktijk van een bankbediende die naar een rusthuis of andere instelling gaat om daar te constateren dat de titularis van een rekening zelf en uit vrije wil het document tekent zou volgens sommigen (o.a. een advocaat) niet rechtsgeldig zijn? Enkel mits specifieke procedures zou zoiets "op verplaatsing" kunnen...

Op zich lijkt het me logisch dat er voor zo een belangrijke actie duidelijke regels moeten zijn, maar ik kan ze nergens terugvinden.

Iemand een idee of dit klopt, graag met de rechtsgrond natuurlijk.

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 25 jun 2013 19:40

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Eenieder kan bvb schriftelijk in een zelfgeschreven brief een volmacht geven aan een ander. De bank moet zeker zijn dat de houder de volmacht effectief getekend heeft. Maar dat kan evengoed door een wettiging van de handtekening op een gemeentehuis. Secundo moet de gevolmachtigde gekend zijn in de bankbestanden (identiteitskaart ingelezen). In het bankkantoor is dat in praktische zin makkelijker omdat het stante pede informaticagewijs wordt ingebracht en ondertekend. Maar als bankbediende bvb op huisbezoek of in rusthuis openingsdocumenten laat tekenen, volmachten of contracten laat tekenen.. Dat kan perfect.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

BVPJ
Topic Starter

#3 , 27 jun 2013 09:51

Tja, heb ondertussen (o.a. juridische dienst BNP...) vernomen dat dit inderdaad niet klopt. Ik zit men zo een zaak maar gelukkig zijn er nog genoeg argumenten om de volmacht te betwisten ( id-kaart van lastgever niet gecontroleerd, bankbediende heeft zich niet aangemeld en vooral: bejaarde is dement...)

Zodra ik alle informatie schriftelijk heb doe ik een klacht bij een ombudsdienst. Ofwel van de bank (KBC) of misschien beter Ombudsfin, want ik denk dat die kantoordirecteur een flinke schop onder zijn kont verdient.

De zaak is nog lopende (samen met aanvraag voorl. bewind) maar zodra ik zekerheden heb breng ik het verhaal hier wel, "anderen ten exempel"

Reclame

ozzy

#4 , 03 okt 2013 16:08

Ik heb ook een vraag,
Mijn vader zit in een rusthuis,en mijn broer is volmachthouder over zijn centen op de bank.Ook had vader een deel van zijn geld,4 jaar geleden,voor moeder overlijde gegeven aan mijn broer om de succsessierechten...te vermijden.Maar nu dat ons vader in een rusthuis zit,kan hij die centen goed gebruiken,en mijn broer praat er zelfs niet meer over,en doet of zijn neus bloed.Mijn zus heeft dan een getekende volmacht kunnen krijgen van mijn vader,en ontdekte dat er meer geld van zijn rekening was gehaald.Toen mijn zus haar broer mee confronteerde heeft mijn broer ons vader kunnen overhalen om de volmacht mijn mijn zus nietig te laten verklaren.Het geld blijkt nu bijna op te zijn,en mijn broer wil nu het ouderlijke huis te koop stellen,en zo het erfdeel van moeders kant op te strijken,en vaders deel te beheren zonder dat ik en mijn zus daar inspraak in kunnen maken.
Ons vader is niet dement,en wij kunnen dan geen bewindvoerder aanspreken.Wij vrezen dat nu dat broer vaders geld zelf gaat benutten,en dat ik en mijn zus nadien nog zelf voor de kosten van het rusthuis moeten bekostigen.Als ik en mijn zus vader hierover aanspreken is hij selectief doof.omdat hij geen zorgen wil hebben.

arbo07

#5 , 11 okt 2013 23:57

Lees aub het verhaal van Arbo07.het is onvoorstelbaar welke problemen zich bij een nalatenschap opstapelen...de bedriegende tegenpartij kan de benadeelde (allemaal "wettelijk" ) ook nog veel narigheid aandoen...
Graag zou ik willen ijveren om misleiding van ouderen tegen te gaan . Handtekeningen zouden pas geldig mogen zijn in het bijzijn van getuigen! Ook de bank heeft hierin een grote verantwoordelijkheid ! Zij zijn echter niet neutraal en doen " pleziertjes" aan hun klanten !
Wees voorzichtig , vertrouw niemand en informeer u !

bartvdv

#6 , 12 okt 2013 07:34

Iedereen kan toch de voorlopige bewindvoering aanvragen, dementie is geen vereiste.

Jurman

#7 , 12 okt 2013 12:19

Dementie is geen vereiste !!!
Sorry, bartvdv, ik zou de vrederechters niet willen onderhouden die het met deze visie niet eens zijn.

Terug naar “Bank & Beurs”