wat indien sterfgeval bij huwelijk scheiding van goederen?

yoxan
Topic Starter

wat indien sterfgeval bij huwelijk scheiding van goederen?

#1 , 04 jul 2013 09:38

Dag Allemaal

We zijn een tijdje geleden getrouwd met scheiding van goederen. Mijn vrouw gaat uit eigen keuze niet werken en zorg ik voor de inkomsten. In ruil doet mijn vrouw thuis alles. Er zijn geen kinderen en er zullen er ook nooit komen. Voor mij was het belangrijk dat bij een eventuele scheiding ik niet een deel van mijn loon zou moeten afgeven aan mijn vrouw omdat zij geen inkomen heeft. Zoals gezegd is dit haar keuze en voor haar was dit geen enkel probleem. We hebben ook 2x naar de notaris geweest en die heeft ons dit stelsel aangeraden.
Er is toen helemaal niet gesproken over een eventueel overlijden. Als ik dit nu bekijk lijkt me dit stelsel voor mijn vrouw bij een overlijden heel nadelig?
Situatie:
huis staat op mijn naam voor 95% (mijn inwonende moeder heeft nog 5% volledige eigendom), ieder heeft een auto op eigen naam, veel van de materiële zaken staan op mijn naam, ieder heeft een spaarboek,...
Wat gebeurt er met deze zaken indien ik plots kom te overlijden? Ik heb enkel mijn moeder nog in de eerste graad. Ik zoek een oplossing dat zowel mijn vrouw, indien niet gescheiden, en mijn moeder alles erven of vruchtgebruik verkrijgen ( en liefst zo voordelig mogelijk qua successie). De woning is een familiestuk dat ik graag in mijn eigen familie wil houden na het overlijden van mijn moeder en vrouw.
Heeft mijn vrouw trouwens met dit stelsel recht op mijn pensioen? We zijn nog wel relatief jong (37 en 32) maar als we het financieel zo houden, zal mijn vrouw niet meer gaan werken en bouwt ze ook geen werkjaren op.
Ik heb nu gelezen dat je bij het huwelijkscontract clausules kunt bijvoegen die dit perfect kunnen indekken? Wat moet ik daar dan in laten zetten?
Mijn excuses voor al deze vragen maar ik wil nu goed gewapend terug naar de notaris gaan. Het bezorgt me echt kopzorgen dat mijn vrouw en moeder in de huidige situatie in de kou zouden blijven staan bij een plots overlijden van mij. Ik wil wel benadrukken dat ik een oplossing zoek waarbij bij een eventuele scheiding ieder zijn weg gaat zonder financiële compensaties te vragen.

Is een testament nog nuttig als ik een clausule kan bijvoegen die mijn vrouw en moeder bevoordelen?Aangezien we geen kinderen hebben, gaan ook verdere familieleden kunnen erven? Er is 1 familie die ik helemaal niets wil geven. Aan de andere kant heb ik 2 petekinderen die ik extra wil bevoordelen na de dood van ons drie (ik, mijn vrouw en moeder). Nu is het misschien nog een ver van mijn bed show maar dit kan allemaal zeer vlug veranderen.
Alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2013 10:31

Voor mij was het belangrijk dat bij een eventuele scheiding ik niet een deel van mijn loon zou moeten afgeven aan mijn vrouw omdat zij geen inkomen heeft.
Het stelsel van scheiding van goederen heeft niet tot gevolg dat u bij een eventuele echtscheiding geen onderhoudsgeld zou moeten betalen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 jul 2013 14:42

Huwelijksstelsel heeft geen invloed op pensioenrechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

yoxan
Topic Starter

#4 , 04 jul 2013 18:11

Dan vraag ik me af waarom we 2 keer naar de notaris zijn geweest . Als je op deze mensen al niet meer kunt vertrouwen.

@Roharro: betekent dit dat ze recht heeft op een weduwepensioen indien ik kom te overlijden? Nu zal ze nog werk kunnen vinden maar als dit gebeurt wanneer ze 50 is, zal dit niet meer zo evident zijn.

Mvg

j.demoor

#5 , 06 jul 2013 14:08

“Art.301.§ 1. Onverminderd artikel 1257 van het Gerechtelijk Wetboek kunnen de echtgenoten op elk ogenblik overeenkomen omtrent de eventuele uitkering tot levensonderhoud, het bedrag ervan en de nadere regels volgens welke het overeengekomen bedrag zal kunnen worden herzien. § 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De rechtbank kan hierbij vooral rekening houden met ‘...en zorg ik voor de inkomsten. In ruil doet mijn vrouw thuis alles.’

“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.Art.746. Wanneer de overledene geen nakomelingen heeft achtergelaten en ook geen broeder of zuster, of afstammelingen van dezen, wordt de nalatenschap in twee helften verdeeld tussen de bloedverwanten in de vaderlijke opgaande lijn en de bloedverwanten in de moederlijke opgaande lijn. De naaste in graad van de opgaande lijn bekomt, met uitsluiting van alle anderen, de aan zijn lijn toekomende helft. Bloedverwanten van de opgaande lijn, in gelijke graad, erven bij hoofden.”(B.W.).

“Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament MOGEN de helft van de goederen NIET overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat...Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, KUNNEN na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

“Art.17.Het overlevingspensioen wordt slechts toegekend indien, op de datum van het overlijden, de langstlevende echtgenoot ten minste één jaar met de overleden werknemer gehuwd was...Art.19.Het genot van het overlevingspensioen wordt geschorst : 1° wanneer de langstlevende echtgenoot hertrouwt...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Het aangenomen huwelijksvermogensstelsel heeft hierop geen invloed.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”