Dag Allemaal
We zijn een tijdje geleden getrouwd met scheiding van goederen. Mijn vrouw gaat uit eigen keuze niet werken en zorg ik voor de inkomsten. In ruil doet mijn vrouw thuis alles. Er zijn geen kinderen en er zullen er ook nooit komen. Voor mij was het belangrijk dat bij een eventuele scheiding ik niet een deel van mijn loon zou moeten afgeven aan mijn vrouw omdat zij geen inkomen heeft. Zoals gezegd is dit haar keuze en voor haar was dit geen enkel probleem. We hebben ook 2x naar de notaris geweest en die heeft ons dit stelsel aangeraden.
Er is toen helemaal niet gesproken over een eventueel overlijden. Als ik dit nu bekijk lijkt me dit stelsel voor mijn vrouw bij een overlijden heel nadelig?
Situatie:
huis staat op mijn naam voor 95% (mijn inwonende moeder heeft nog 5% volledige eigendom), ieder heeft een auto op eigen naam, veel van de materiële zaken staan op mijn naam, ieder heeft een spaarboek,...
Wat gebeurt er met deze zaken indien ik plots kom te overlijden? Ik heb enkel mijn moeder nog in de eerste graad. Ik zoek een oplossing dat zowel mijn vrouw, indien niet gescheiden, en mijn moeder alles erven of vruchtgebruik verkrijgen ( en liefst zo voordelig mogelijk qua successie). De woning is een familiestuk dat ik graag in mijn eigen familie wil houden na het overlijden van mijn moeder en vrouw.
Heeft mijn vrouw trouwens met dit stelsel recht op mijn pensioen? We zijn nog wel relatief jong (37 en 32) maar als we het financieel zo houden, zal mijn vrouw niet meer gaan werken en bouwt ze ook geen werkjaren op.
Ik heb nu gelezen dat je bij het huwelijkscontract clausules kunt bijvoegen die dit perfect kunnen indekken? Wat moet ik daar dan in laten zetten?
Mijn excuses voor al deze vragen maar ik wil nu goed gewapend terug naar de notaris gaan. Het bezorgt me echt kopzorgen dat mijn vrouw en moeder in de huidige situatie in de kou zouden blijven staan bij een plots overlijden van mij. Ik wil wel benadrukken dat ik een oplossing zoek waarbij bij een eventuele scheiding ieder zijn weg gaat zonder financiële compensaties te vragen.
Is een testament nog nuttig als ik een clausule kan bijvoegen die mijn vrouw en moeder bevoordelen?Aangezien we geen kinderen hebben, gaan ook verdere familieleden kunnen erven? Er is 1 familie die ik helemaal niets wil geven. Aan de andere kant heb ik 2 petekinderen die ik extra wil bevoordelen na de dood van ons drie (ik, mijn vrouw en moeder). Nu is het misschien nog een ver van mijn bed show maar dit kan allemaal zeer vlug veranderen.
Alvast bedankt voor jullie advies.
Mvg