carlo, in jouw geval spreek jij gewoon met wie je wil; Jij maakt nog steeds eigen keuzes.
In het geval van sandokan, denk ik dat de dementerende moeder al in een veel verdere fase is, want ze kan blijkbaar zelf niet meer te kennen geven met wie ze wil spreken. Anders zou de mantelzorger daar nooit in slagen contact te verbieden met haar iegen kinderen.
Niet correct!
Mijn dementerende moeder kan nog vele momenten helder denken, de mantelzorger heeft gewoon een enorme haat tegen mij( en daar is zeker geen rechtsmatige reden voor)
Ik denk dat ik een aanvraag ga indienen bij de behandelende arts om een bewindvoerder te laten aanstellen.
Want zoals je reeds aanhaalde, juridisch is het niet correct dat zij handelt in de plaats van mijn moeder.
Mijn moeder gaat binnenkort naar een rusthuis.
als een mantelzorger X een document tekent , dan tekent hij/zij dat getekend als zijnde persoon X. Dan wéét degene waarvoor het papier dient dat het een derde is die getekend heeft, en dus niet de persoon zelf.
Een dementerende persoon een papier laten tekenen is juridisch niet correct; omdat de dementerende persoon de realitieit niet meer kan beoordelen en beslissingen nemen.
dus u laat best een bewindvoerder aanstellen die dit in alle objectiviteit kan doen.
Informeer u bij haar behandelend arts om deze procedure in gang te zetten. (medisch attest vragen)
Zo dacht ik er ook al over, een derde persoon aanduiden die volledig objectief handelt.
Maar moet dit gebeuren via de behandelende arts? En voor wie is dit medisch attest dan bestemd en wat is doelstelling hiervan?
Hoe wordt een bewindvoerder gekozen in zulke situatie, aan welke vereisten moet die voldoen, wie kan daar voor in aanmerking komen?
Ik wil gewoon maken dat mijn moeder op de hoogte wordt gebracht van de mogelijke premies die er allemaal zijn om als gedementeerde met een handicap
te kunnen genieten,zodat zij genoeg geld zal bekomen voor de maandelijkse kosten van het rusthuis en de daarbij horende verzorging, want misschien is het pensioen niet toereikend.
De mantelzorger(haar huidige partner) heeft laten weten dat ik ZAL MOETEN opdraaien voor onderhoudsgeld. Hij heeft blijkbaar een grote haat tegen mij, god mag weten waarom.
Dit is voor mij onaanvaardbaar. Hij zal er lak aan geven aan die premies,..hij heeft als enige doelstelling mij te doen opdraaien voor onderhoudsgeld als het pensioen niet toereikend is.
Het is ons recht(mijn moeder en ik) toch haar te laten genieten van die premies,niet?
Daarom dat het interessant zou zijn dat er een derde bewindvoerder zou zijn, dat er geen misbruik zou zijn,maar waarbij je wel terecht kan om
mijn moeder alles te laten weten en geven waar ze recht op heeft.