Verder studeren weigeren na negatief resultaat

RL1
Topic Starter

Verder studeren weigeren na negatief resultaat

#1 , 11 jul 2013 13:28

Mijn dochter woont na de scheiding bij mijn ex. Ik betaal al 7 jaar alimentatie en onkosten voor haar maar er is geen kontakt meer en krijg op mijn pogingen naar haar toe stank voor dank. Ze heeft vorig academiejaar (2011-2012) een Bachelor diploma behaald hetgeen een einddiploma is dus vh Hoge School type. Ze heeft me gevraagd en ik heb hiermee toegestemd om ergens anders een Master te volgen duurtijd één jaar. Eind van dit academiejaar 2012-2013 is ze voor haar theorie-vakken geslaagd maar voor de praktische eindproef niet. Gevolg geen 2de einddiploma , geen Master. Vermits dit een jaarproef is kan dit niet in september herdaan worden.
Ik stelde voor om zich in te schrijven als werkzoekende en zich ook terug in te schrijven voor een nieuw academiejaar om alsnog die eindproef in juni 2014 af te leggen maar heb vermeld dit te combineren met eventueel gevonden werk vermits zo'n eindproef niet een fulltime taak is en ze dus tijdens een job één jaartje extra inspanning moet doen. Ze heeft trouwens al een einddiploma waarmee ze aan de slag kan. Verder staat er in onze EOT vermeld dat ik verplicht ben te betalen zolang studies gevolgd worden met positief resultaat.
Mijn ex wil dat ze een lerarenopleiding volgt en hiermee de Master-eindproef combineert. Dit laatste betekent echter een volledig schooljaar betalen en nadien nog eens een wachttijd van 1 jaar vooraleer ze een eigen inkomen heeft...
Mag ik dit weigeren en mijn visie opdringen met bv een aangetekende brief?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jul 2013 13:34

je visie klopt niet: indien ze zich inschrijft voor die master is ze, zelfs al gaat ze ondertussen werken, niet in orde om de wachttijd te laten doorlopen. Je kan, tenzij je een vrijstelling krijgt, je niet inschrijven voor een universitaire opleiding en ondertussen je wachttijd starten. Voor zo'n vrijstelling komt ze trouwens niet in aanmerking.

De combinatie met een lerarenopleiding, indien mogelijk, is dus zeker geen nutteloze stap.

RL1
Topic Starter

#3 , 11 jul 2013 13:41

Ik vermoed dat je wel degelijk kan werken(of ingeschreven zijn als werkzoekende) indien je totaal van studiepunten niet meer bedraagt dan 30, en die eindproef staat op 25 punten....Ook al is het dus maar half-tijdse job.

Reclame

RL1
Topic Starter

#4 , 11 jul 2013 14:02

Feit is toch wel dat je kunt werken en ingeschreven zijn (en natuurlijk cursus volgen) aan de unief, heb dit trouwens zelf zo gedaan met een aanvullende licentie

oumsalah

#5 , 12 jul 2013 08:41

studiepunten mogen niet meer dan 27 bedragen niet 30.

eylis

#6 , 12 jul 2013 11:13

nog maar eens een practische tip:
De lerarenopleiding nà Bachelor kan je perfect in avond-weekendopleiding volgen. Mejuffer heeft een Bachelor-diploma. Heeft dan een aanvullende Master MOGEN doen, waarvoor geflest. Da's jammer. Dus kan ze haar inzet en motivatie eens goed bewijzen....
Ze kan perfect een job aanvatten of interims doen om voor haar inkomen te zorgen. Aanvullend kan ze haar lerarenopleiding doen in avond-weekendonderwijs. De meeste Bachelors (die uit de ietwat grotere gezinnen komen ) doen dat allemaal zo...met de ogen dicht en de vingers in de neus :-)

j.demoor

#7 , 13 jul 2013 08:54

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Ze heeft vorig academiejaar (2011-2012) een Bachelor diploma behaald hetgeen een einddiploma is’ + ‘Eind van dit academiejaar 2012-2013 is ze voor haar theorie-vakken geslaagd maar voor de praktische eindproef niet.’

Hieruit kan afgeleid worden dat de opleiding voltooid is en de onderhoudsverplichting op grond van art.203 B.W. beëindigd is.
Echter :
“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”