deurwaarder

flootjeflo
Topic Starter

deurwaarder

#1 , 15 jul 2013 05:21

Heb hier het volledige forum bijna doorgelezen maar zit nog met enkele vraagjes? Mijn zoon wil zijn schulden niet betalen en tot nu toe heb ik dat steeds gedaan om verkoop te voorkomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel heb staan thuis dus dat maakt niet zoveel uit indien ze het komen ophalen maar mijn probleem is dat ik een hardwerkende schoolgaande dochter heb die zelf haar PC enzo koopt van haar zuurverdiende centjes. Mogen deurwaarders haar spullen in beslag nemen? En mogen ze de spullen die ik voor mijn kleinkind bij me heb staan meenemen? En dan nog een vraagje. Ik heb al een aanplakbrief gekregen een maand geleden. Krijg ik die nu nog eens enkele dagen vooraf of niet? Groetjes? Flo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2013 08:21

Aanplakbrief ...en wat staat daar op?

Als dat is tot openbare verkoop.... dan is alles al opgeschreven..
Het laten verdwijnen van 'opgeschreven goederen' is op zichzelf al strafbaar.

Zoon is meerderjarig? Kan u die dan niet best buitenzetten?
Als dat een optie is .... zullen we hier wel de procedure uitleggen.

giserke

#3 , 16 jul 2013 12:15

Stel in het slechtste geval, kan een computer voor de studies van de dochter in aanmerking komen voor inbeslagname?
Ze heeft hem nodig om de studies te kunnen afmaken....

Reclame

Turaki

#4 , 16 jul 2013 12:24

Gevonden op volgende site:
http://www.belgopocket.be/nl/content/sc ... huldenlast" onclick="window.open(this.href);return false;

De deurwaarder kan niet alles in beslag nemen. Hij kan geen beslag leggen op: bedden, linnengoed, linnenkasten, tafel en stoelen van de eetkamer, het fornuis, de koelkast, de wasmachine en de toestellen voor verwarming en verlichting. Hij kan evenmin beslag leggen op de voorwerpen die dienen voor je kinderen en hun studies, op gezelschapsdieren en op datgene wat je absoluut nodig hebt voor je beroep.

bartvdv

#5 , 16 jul 2013 12:33

Als de deurwaarder een computer ziet staan, dan gaat die gewoon mee. Of jij die voor de studie nodig hebt of niet. Het zal er gewoon van afhangen hoeveel hij nodig heeft om alle kosten mee te betalen. En wees er maar zeker van dat hij ook reserve zal voorzien.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2013 12:46

Laat uw zoon ook via vrederechter buitenzetten.
Hij is geen huurder dus zijn verblijf is zonder tittel.

Ga desnoods via OCMW om meer info
Kijk hier ook op
http://www.juridischforum.be/forum/viewforum.php?f=87" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=32554" onclick="window.open(this.href);return false;

gusteman

#7 , 17 jul 2013 01:55

Als de deurwaarder een computer ziet staan, dan gaat die gewoon mee.
Zelfs als de deurwaarder een computer mee neemt heeft hij niet het recht om jouw private gegevens, welke op de harde schijf staan, door te verkopen aan derden.
Je zou kunnen redeneren: dan wis je gewoon die gegevens.
Elke ICT'er kan je echter aantonen dat je die gegevens niet kan wissen, in het beste geval kan je ze gecomprimeerd terugvinden op dat gedeelte van de harde schijf wat als wisselgeheugen wordt gebruikt.
Ook het RAM-geheugen bevat private informatie.
Wanneer de deurwaarder een computer wil mee nemen wijs hem hier dan op.
Hij kan natuurlijk de harde schijf (schijven) en het RAM-geheugen er uit verwijderen maar ik zie niet goed hoe hij dan die computer nog verkocht kan krijgen.
Maar dat is natuurlijk ZIJN probleem, jij hebt je opgeslagen gegevens nog altijd in bezit.
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

flootjeflo
Topic Starter

#8 , 17 jul 2013 03:38

Ik heb mijn zoon al proberen buiten te zetten (met pijn in mijn hart) want het blijft mijn kind maar dit blijkt allemaal niet zo eenvoudig. Ben al eens langs vrederechter geweest, niet gelukt. Politie zegt ook dat dit niet zo eenvoudig is. Dat ze alles komen ophalen vind ik zelf niet zo erg want zoals gezegd hou je er rekening mee maar ik vind het erg voor mijn dochter die dit helemaal niet verdient. Zij is de dupe van dit hele verhaal. Mijn zoon heeft tijdje in schuldemiddeling gezeten maar omdat hij onregelmatige inkomsten had, hebben ze dat stopgezet en daardoor zijn er al enkele meubelen en spullen niet meer aanwezig. Die liggen ondertussen op het stort. En als ze komen ophalen, is de schuld dan kwijtgescheld of niet? Bedankt voor de antwoorden op mijn vraagjes. Grtjs Flo

bartvdv

#9 , 17 jul 2013 11:29

Zelfs als de deurwaarder een computer mee neemt heeft hij niet het recht om jouw private gegevens, welke op de harde schijf staan, door te verkopen aan derden.
Daar hoeft de deurwaarder geen rekening mee te houden. Dat is gewoon zijn taak niet. Mogelijk krijg je nog de mogelijkheid om de persoonlijke gegevens te kopiëren; het zal een beetje afhangen van de manier waarop je de deurwaarder ontvangt en aanspreekt. De harde schijf en geheugenstrips mag je natuurlijk niet verwijderen. RAM-geheugen 'vervliegt' als de stroom erafgaat en een harde schijf kan geformatteerd worden op verschillende manieren.

En ben je niet akkoord met datgene wat in beslag werd genomen, dan rest je alleen de beslagrechter die uitspraak zal doen.

Er zijn pas geen schulden meer als alle schulden zijn afgelost. En bij een beslagname komen er nog kosten bij.

Ik vraag mij dan af of de TS beter niet zelf in schuldbemiddeling gaat.

flootjeflo
Topic Starter

#10 , 17 jul 2013 12:47

Bedankt iedereen in ieder geval voor de antwoorden, ben al iets wijzer. heb nog een vraagje? Als ze morgen dus alles komen ophalen, hoe gaat dit juist in zijn werk? Laden die gewoon alles uit kasten en schuiven en wegwezen of zoeken die de meest waardevolle spullen ter plekke uit? Ahja kom juist van OCMW en die kunnen ook niets doen, want hij is meerderjarig en die zeiden ook dat ik geen recht heb om hem op straat te zetten. Dat hij zelf moet beslissen om de woning te verlaten. Waar ik een probleem mee heb is hetvolgende. Ik heb geen rechten maar plichten want enerzijds krijg je steeds het antwoord dat hij meerderjarig is en anderzijds krijg je te horen dat het mijn verantwoordelijkheid is. Waar ik volledig mee akkoord ga, maar dan zou ik wel meer rechten moeten hebben om hem op het goede spoor te brengen. En welke rechten heeft mijn minderjarige dochter in dit hele verhaal? Pffff ik weet het echt niet meer. En dat je dan te horen krijgt dat er eerst iets erg moet gebeuren voordat ze kunnen helpen. grtjs Flo

Vandebos

#11 , 17 jul 2013 14:25

En waarom heeft u geen recht om hem buiten te zetten?

Terug naar “Actuele Thema's”