schenkingen

franz
Topic Starter

schenkingen

#1 , 31 jul 2013 10:33

Dag forum,
Mijn moeder heeft via een notaris haar huis verkocht en de opbrengst heeft ze geschonken aan haar kinderen.
Op het ogenblik van de schenking was ik niet gehuwd.
Binnenkort ga ik huwen met een man met 2 meerderjarige buitenlandse kinderen en zelf heb ik ook 2 meerderjarige kinderen.
Wat gebeurt er met dat schenkingsgeld als ik eerder overlijd en/of hij eerder overlijdt?
De bedoeling is dat het schenkingsgeld alleen naar mijn kinderen gaat.
Bedankt voor antwoord.
Groetjes,
Franz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pAscAl54321

#2 , 31 jul 2013 10:40

Als het de bedoeling is dat het schenkingsgeld alleen naar uw meerderjarige kinderen gaat, wat houd u tegen om het hen NU te schenken LOL. Zullen er meer aan overhouden dan bij erfenis.

franz
Topic Starter

#3 , 31 jul 2013 11:46

Ja dat is juist.Maar...het schenkingsgeld staat geblokkeerd tot mijn moeder overlijdt.
Stel dat mijn moeder na mij overlijdt, gaat dan het schenkingsgeld naar mijn kinderen en naar de kinderen van mijn man of alleen naar mijn kinderen?

Reclame

duma

#4 , 31 jul 2013 12:41

Enkel uw eigen kinderen erven van u (en uw grootmoeder, moest u eerst komen te gaan), tenzij u de kinderen van uw man een deel geeft via testament.

franz
Topic Starter

#5 , 31 jul 2013 16:58

Binnenkort ga ik huwen.
Met of zonder kontrakt ?
Ik wil er zeker van zijn dat de verkregen schenking enkel en alleen naar mijn eigen kinderen gaat bij mijn vroegtijdig overlijden.

wanton

#6 , 31 jul 2013 19:05

Ik heb zo'n vermoeden dat dit een blote eigendom/vruchtgebruik - constructie betreft. Na verkoop werden de gelden geblokkeerd op naam van de kinderen , met betaling van de renten aan moeder. Dit is de normale procedure na overlijden van een ouder. Het behoort tot uw persoonlijk vermogen.
Uw kinderen zullen dit bedrag van u erven, als u zou overlijden. Maar ook maar in blote eigendom , want uw echtgenoot heeft daarop vruchtgebruik. Dus hopen we dat u uw moeder overleeft. Laat die som wel steeds op een aparte rekening staan op uw naam alleen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

franz
Topic Starter

#7 , 01 aug 2013 10:56

Zeer bedankt allen.
Zo weten we wat meer over dit ingewikkeld kluwen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”