#1 , 04 aug 2013 20:41
Beste forumleden,
Mijn vraag betref het laattijdig uitbetalen van het loon als jobstudent.
Als student van een Vlaamse hogeschool werkte ik mee aan een opdracht (het schrijven van voorbeeldzinnen voor spellingoefeningen) die werd opgedeeld in drie delen. Het eerste werd als gewone studentenarbeid geclassificeerd en uitbetaald, maar voor de twee laatste delen werd het als vrijwilligerswerk benoemd, dit vanwege zogenaamde voordelen zowel voor de werkgever als werknemer (de geleverde prestaties tellen niet mee voor het maximum van 50 dagen werken als jobstudent per jaar).
De deadline voor de laatste deelopdracht was 24 mei, maar de verloning werd nog steeds niet uitbetaald. Herhaaldelijke klachten, van de contactpersonen over ombudspersoon vd instelling tot de algemeen directeur werden niet beantwoord of afgewimpeld wegens zomervakantie. "Na 26 augustus zullen we er wel eens naar kijken".
Mijn vraag is welk wettelijk kader hier van toepassing is (arbeidsrecht of de wetten mbt vrijwilligerswerk), aangezien het contractueel gezien over vrijwilligerswerk gaat, maar de facto over studentenarbeid. Het contract stelt dat "deze overeenkomst kan niet worden gekwalificeerd als een arbeidsovereenkomst". Achteraf gezien betekent de verandering studentenarbeid -> vrijwilligerswerk vooral een voordeel voor de werkgever, maar als werknemer verliest men quasi al zijn rechten. Dit werd helemaal niet als dusdanig gecommuniceerd (de verandering werd zelfs doorgevoerd toen de opdracht al lopende was). Kan er hier dan sprake zijn van misleiding, gezien men als student mag aannemen dat de hogeschool waaraan men studeert haar studenten met enig respect behandelt, en men bijgevolg ter goeder trouw deze communicatie als voor waar aanneemt?
Contractueel gezien is er sprake van "een redelijke termijn" wat de uitbetaling betreft. Bij het tweede deel, dus ook onder de noemer vrijwilligerswerk, werd na een maand uitbetaald. Kan ik deze lijn dan doortrekken naar het laatste deel?
Kan er sprake zijn van verwijlintresten vanwege de laattijdige uitbetaling? Hoe worden deze berekend?
Tot slot stelt de overeenkomst "de vrijwilliger verbindt zich ertoe de geheimhoudingsplicht na te leven en zal geen interne informatie van [de hogeschool] aan derden bekendmaken. De vrijwilliger zal naam en faam van [de hogeschool] respecteren". Mij lijkt het alsof dit element ertoe dient elke mogelijke juridische aanklacht af te wimpelen, aangezien men deze als negatieve informatie voor de hogeschool zou kunnen interpreteren. Kan dit zomaar?
Ik kijk uit naar uw commentaren, alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg,
Wim