Verwijlintrest laattijdig uitbetalen studentenjob

Wim D
Topic Starter

Verwijlintrest laattijdig uitbetalen studentenjob

#1 , 04 aug 2013 20:41

Beste forumleden,

Mijn vraag betref het laattijdig uitbetalen van het loon als jobstudent.

Als student van een Vlaamse hogeschool werkte ik mee aan een opdracht (het schrijven van voorbeeldzinnen voor spellingoefeningen) die werd opgedeeld in drie delen. Het eerste werd als gewone studentenarbeid geclassificeerd en uitbetaald, maar voor de twee laatste delen werd het als vrijwilligerswerk benoemd, dit vanwege zogenaamde voordelen zowel voor de werkgever als werknemer (de geleverde prestaties tellen niet mee voor het maximum van 50 dagen werken als jobstudent per jaar).
De deadline voor de laatste deelopdracht was 24 mei, maar de verloning werd nog steeds niet uitbetaald. Herhaaldelijke klachten, van de contactpersonen over ombudspersoon vd instelling tot de algemeen directeur werden niet beantwoord of afgewimpeld wegens zomervakantie. "Na 26 augustus zullen we er wel eens naar kijken".

Mijn vraag is welk wettelijk kader hier van toepassing is (arbeidsrecht of de wetten mbt vrijwilligerswerk), aangezien het contractueel gezien over vrijwilligerswerk gaat, maar de facto over studentenarbeid. Het contract stelt dat "deze overeenkomst kan niet worden gekwalificeerd als een arbeidsovereenkomst". Achteraf gezien betekent de verandering studentenarbeid -> vrijwilligerswerk vooral een voordeel voor de werkgever, maar als werknemer verliest men quasi al zijn rechten. Dit werd helemaal niet als dusdanig gecommuniceerd (de verandering werd zelfs doorgevoerd toen de opdracht al lopende was). Kan er hier dan sprake zijn van misleiding, gezien men als student mag aannemen dat de hogeschool waaraan men studeert haar studenten met enig respect behandelt, en men bijgevolg ter goeder trouw deze communicatie als voor waar aanneemt?
Contractueel gezien is er sprake van "een redelijke termijn" wat de uitbetaling betreft. Bij het tweede deel, dus ook onder de noemer vrijwilligerswerk, werd na een maand uitbetaald. Kan ik deze lijn dan doortrekken naar het laatste deel?

Kan er sprake zijn van verwijlintresten vanwege de laattijdige uitbetaling? Hoe worden deze berekend?

Tot slot stelt de overeenkomst "de vrijwilliger verbindt zich ertoe de geheimhoudingsplicht na te leven en zal geen interne informatie van [de hogeschool] aan derden bekendmaken. De vrijwilliger zal naam en faam van [de hogeschool] respecteren". Mij lijkt het alsof dit element ertoe dient elke mogelijke juridische aanklacht af te wimpelen, aangezien men deze als negatieve informatie voor de hogeschool zou kunnen interpreteren. Kan dit zomaar?

Ik kijk uit naar uw commentaren, alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,

Wim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 aug 2013 07:44

de vraag is eerst of je het niet zou kunnen herkwalificeren. Dat levert je meer op :).

Je spreekt over "de verandering werd doorgevoerd toen de opdracht al lopende was". Kan je dat verduidelijken? Wanneer is het contract ivm vrijwilligerswerk getekend, wanneer ben je begonnen aan de opdrachten, ...?

Die laatste zin verhindert je niet om een rechtzaak/procedure te starten

Wim D
Topic Starter

#3 , 05 aug 2013 09:19

Wat bedoel je precies met herkwalificeren? In welke zin?

Ik had reeds een gewone arbeidsovereenkomst getekend voor de eerste deelopdracht en deze volledig afgewerkt. Op 12/3 was ik reeds bezig aan de tweede deelopdracht (maar nog geen contract ontvangen) toen ik een mail kreeg:
"De oorspronkelijke werking zou via een jobstudentcontract gaan. Na juridisch advies zullen wij echter via een ander statuut werken dat voor jou als student ook enkel voordelen biedt. Het gaat om een vrijwilligerscontract, waarbij je recht hebt op een forfaitaire onkostenvergoeding zoals vermeld in de vacature. De opdracht blijft dezelfde. Voordelen:

- Je krijgt dezelfde vergoeding als in de vacature vermeld, maar je wordt er niet op belast (als jobstudent wel)

- Je hoeft de werkdagen voor deze job niet in rekening te brengen als je eventueel nog andere contracten als jobstudent lopen hebt of wil uitvoeren dit kalenderjaar (je mag namelijk maximum 50 werkdagen rekenen per kalenderjaar als jobstudent)."

Ik heb op dat moment daar reeds een negatieve reactie over gegeven omdat men de vergoeding ook lichtjes naar beneden had bijgesteld. Ik stelde dat men voor de reeds afgewerkte & lopende deelopdrachten niet zomaar het contract kon veranderen. Men heeft toen schoorvoetend de vergoeding voor de eerste twee deelopdrachten "uitzonderlijk" voor mij op het originele niveau behouden.

De contactpersoon zei toen ook nog in haar reactie dat: "Voor de controle kan ik niet anders dan het contract opmaken zoals in de vacature staat. Je krijgt door de nieuwe contractering ook andere voordelen: niet belastbaar en deze opdracht wordt niet meegerekend in de 50 dagen die je maximum als jobstudent mag werken – wat het andere kan compenseren." Achteraf bekeken vind ik het toch enigszins misleidend dat ze toen zo op de voordelen van het vrijwilligerswerk hebben gehamerd, maar wel vergaten te zeggen dat men juridisch volledig veel minder bescherming heeft.

Reclame

JPV

#4 , 05 aug 2013 11:08

herkwalificeren = laten vaststellen dat zoiets geen vrijwilligersopdracht is, maar echt werken. Met die mail in de hand kan je een arbeidsovereenkomst afdwingen. Ga hiervoor naar je vakbond.

Sirkii

#5 , 05 aug 2013 12:40

In 2013 bedraagt de maximum vrijstelling van belasting voor de onkostenvergoeding voor vrijwilligerswwerk 32,71/dag en 1.308,38/jaar. Indien deze bedragen overschreden worden moet de volledige onkostenvergoeding gedeclareerd worden als (belastbaar) loon.

Wim D
Topic Starter

#6 , 05 aug 2013 18:26

Ik ben hiervoor reeds naar mijn vakbond geweest, die vorige week een (weinig assertief) aangetekend schrijven heeft gericht aan de hogeschool. Tot nu toe geen reactie, en het zou me verbazen dat ze voor het eind van het zomerverlof de moeite gaan doen om te reageren.
Bovendien denk ik niet dat de hogeschool zal meewerken om dit als arbeidsovereenkomst te kwalificeren, gezien mijn voorbije contacten. Het is in hun voordeel om het juist bij een vrijwilligersovereenkomst te houden, denk ik.

Wat die maximale vrijstelling betreft: betekent dit dat ik dit sowieso moet aangeven, en derhalve alle voordelen van studentenarbeid EN vrijwilligerswerk verlies?

mapleleiah

#7 , 05 aug 2013 20:41

De meeste hogescholen zijn nu volledig gesloten. Vanaf half augustus pas kunt u (in theorie) weer reactie verwachten ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Wim D
Topic Starter

#8 , 05 aug 2013 23:27

Wel, ze zijn inderdaad gesloten, maar er wordt wel naar mails en zo gekeken. Net die hele attitude van "vanaf eind juni tot eind augustus is het verlof, daarna zullen we wel eens kijken" stoot me wat tegen de borst. Ik zie niet in hoe hun zomerverlof hen het recht zou geven om het uitbetalen vh loon maandenlang uit te stellen.

JPV

#9 , 06 aug 2013 06:52

Bovendien denk ik niet dat de hogeschool zal meewerken om dit als arbeidsovereenkomst te kwalificeren, gezien mijn voorbije contacten. Het is in hun voordeel om het juist bij een vrijwilligersovereenkomst te houden, denk ik.
ik spreek niet over meewerken. Dien voor zoiets klacht in bij de inspectie en het is gegarandeerd prijs. Hetzelfde project, verdeeld in 3 delen, waarvan 1 als werknemer betaald wordt en 2 als vrijwilligers, kan niet.

Wim D
Topic Starter

#10 , 06 aug 2013 09:19

Ik heb inderdaad ook al contact genomen met de sociale inspectie, maar ik heb evenmin reeds reactie gekregen. Donderdag heb ik een dagje vrijaf en kan ik eens bellen.

Mijn enige vrees omtrent de inspectie is dat, alles in acht genomen, hun conclusie ook voor mij uiteindelijk negatieve gevolgen kan hebben qua belasting? Of zouden ze rekening houden met de situatie? Kan de hogeschool dan verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele negatieve financiële gevolgen?

JPV

#11 , 06 aug 2013 11:07

ik zie niet in waarom dat negatieve gevolgen zou kunnen hebben qua belasting? Misschien eerst eens duidelijker zijn:
- wat heb je dit jaar reeds gewerkt?
- wat heb je gekregen qua vrijwilligersvergoeding?
- Wat was het uur/maandloon dat je kreeg voor deel 1?
- Wat was het aantal uur/dagen die je gepresteerd hebt voor deel 1 en deel 2/3?

Wim D
Topic Starter

#12 , 06 aug 2013 23:05

Wel, als die verloning niet als vrijwilligerswerk vrij wordt gesteld van alle belasting, maar wel wordt meegerekend als studentenarbeid, of gewoon als belastbaar inkomen, is dat voor mij waarschijnlijk ook financieel minder interessant. Ik heb in de huidige situatie 44 van de 50 dagen studentenarbeid opgebruikt, dus met deelopdrachten twee en drie als vrijwilligerswerk gekwalificeerd.

De opdrachten werden gekwantificeerd in "schijven", bij deelopdracht één werkte ik vijf schijven à rato de 54 euro per schijf, in het arbeidscontract werd elke schijf uitgedrukt in acht uur arbeid à negen euro per uur. Bij deelopdracht twee werkte ik vijf schijven vrijwilligerswerk à rato de vijftig euro onkostenvergoeding per schijf, bij de laatste deelopdracht deed ik tien schijven à vijftig euro per schijf.
Bij de contracten vrijwilligerswerk werd er geen arbeidsduur beschreven, enkel een periode van een maand waarin het werk moest gedaan worden.

Wim D
Topic Starter

#13 , 08 aug 2013 09:45

Update: vandaag een mail ontvangen van FOD WASO dat ze een dossier hebben opgestart en me op de hoogte houden. Ik ben benieuwd hoe lang zoiets duurt....

Terug naar “Andere”