verhuurder verkocht pand omwille van slechte huurders

johnDoe
Topic Starter

verhuurder verkocht pand omwille van slechte huurders

#1 , 27 aug 2013 21:04

Ik heb een pand gekocht met de bedoeling hier zelf in te trekken. Volgens het immo kantoor kon dit mits een opzeg van 3 maanden.
Na de verkoop blijkt:
- het een huurovereenkomst van 3 jaar te zijn, welke nog een kleine 2 jaar loopt
- de huurders de reden zijn van verkoop, aangezien ze altijd slecht betalen --> De vorige verhuurder heeft hier al mee voor de rechter gestaan wegens 5 maanden achterstand, maar tegen het moment dat de zaak moest voorkomen hadden ze gestort zodat ze net geen 3 maanden meer achter stonden. Conclusie rechter: huurders mogen blijven.

Ondertussen zijn ze mij 2 maanden huur verschuldigd, waarvan weer slechts één maand betaald is.

Bovendien:
- is er geen plaatsbeschrijving opgemaakt door de vorige verhuurder (en aangezien ik nog niet op de hoogte was van de situatie nog steeds niet, maar nu kan het blijkbaar enkel nog met wederzijdse toestemming?)
- is er reeds een raam gebarsten
- hebben ze vermoedelijk ook een kat, alhoewel het contract huisdieren verbiedt
- hebben ze affiches hangen, terwijl het contract alle affichage verbiedt

Iemand ervaring met deze problematiek? Hebben reeds een advocaat geraadpleegd, maar die lijkt niet echt geïnteresseerd te zijn... Feit is dat ik zelf zo snel mogelijk in de nieuwe woonst wou intrekken en dat ook het immo kantoor mij verkeerd ingelicht heeft. Wanneer hier bij komt dat de huurders niet/slecht betalen, kom ik zelf in de problemen aangezien ik nu zowel lening als mijn huidige huur dien te betalen.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 27 aug 2013 22:55

Dit had u notaris u moeten zeggen, Een huurcontract van korte duur kan in principe niet vroegtijdig opgezegd worden. Dus ook niet voor het zgn. “eigen gebruik” . Als de verhuurder zelf of zijn naastbestanden het pand wensen te betrekken dan is dit geen reden om het huurcontract vroegtijdig te kunnen beëindigen. Ook zij zullen moeten wachten tot het einde van het huurcontract. Bepalingen die in het huurcontract van korte duur dit wel zouden voorzien, zijn eigenlijk niet geldig. Zit de huurder na het einde van de korte duur nog in het pand, de verhuurder vergat hem bv. op te zeggen, dan is er op dat ogenblik een standaard woninghuur ontstaan.
Een kat houden of affiches hangen zal door weining vrederechters aanvaard worden voor een huurcontract te onbinden, wel voor huuracherstanden. Stel hun in gebreke met een AS dat de huur elke maand de 10de moet betaald zijn. Er is geen plaatsbeschrijving!!!!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2013 23:24

U hebt als (nieuwe) eigenaar wel het recht het pand één maal per jaar te bezoeken.
Zeker als u dan ook overloopt met huurders of alles nog OK is.
Dit kan u bij weigering ook afdwingen via vrederechter.

Reclame

HSLimburg
Contacteer: Website

#4 , 28 aug 2013 11:27

Een algemeen verbod op huisdieren is trouwens niet meer toegelaten.
Dit is een gevolg van een uitspraak van het Europees Hof van de Rechten van de mens, waar het al dan niet bezitten van huisdieren tot de privésfeer gerekend wordt.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Vandebos

#5 , 28 aug 2013 15:38

Je kan met de huurders in onderlinge overeenkomst trachten af te spreken een tussentijdse plaatsbeschrijving op te maken. Indien dit niet lukt kan je dit recht via het vredegerecht bij vonnis bekomen.

Terug naar “Huren”