Voogd aanstellen!

Gwendy
Topic Starter

Voogd aanstellen!

#1 , 01 sep 2013 13:54

Hallo,

Ik heb enkele vraagjes over het aanstellen van een voogd. Mijn vriend en ik hebben een zoon van 9 jaar en hebben er natuurlijk over nagedacht wat er zou gebeuren met hem moesten wij overlijden. We hebben dus gekozen om mijn zus als voogd te nemen! Zij weet het en ze is natuurlijk akkoord.
Maar nu is mijn vraag: hoe en waar kunnen wij dit regelen?

Groetjes, Gwendy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 sep 2013 16:06

U kan dit in een testament laten vastleggen. Zo'n testament kan u zelf opstellen (op de correcte manier: handgeschreven, gedateerd, met de juiste vermeldingen,...) , maar om 100% rechtszeker te zijn (indien u later discussie verwacht), kan u dit bij een notaris laten vastleggen. Geen idee wat de kostprijs zo ongeveer is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2013 19:48

Het zal nog steeds de rechtbank zijn (vrederechter) die de voogd aanstelt.
In dit geval moet de testamentaire voogd gehomologeerd worden.
Het zou kunnen dat er 'redenen' zijn om iemand anders te nemen.
Bij mijn weten zal de vrederechter bij een aantal handelingen nog steeds moeten tussenkomen

Reclame

maartje

#4 , 08 feb 2014 19:54

en op welke basis word een voogd aan gesteld dan? onze dochter en diens man zijn helaas overleden aan een verkeersongeval, en hun kindjes zijn nu wezen.de rechter heeft beslist dat de voogd de andere partij zou zijn, maar ons is het recht altijd ontnomen en ook de andere family is gaan praten met de rechter, wij zijjn niet gehoord over het hoe wie en waarom. we hadden gevraagt voor sociaal ondrzoek, maar dat werd prompt afegwezen

Franciscus

#5 , 09 feb 2014 23:56

Wat is er dan gebeurd want normaal worden alle belanghebbende partijen opgeroepen?

maartje

#6 , 14 mar 2014 19:27

dochter mocht geen omgang hebben met ons van zijn family,al jaren niet meer, werd opgstookt en afgedreigt door haar man en diens family , dit is al 9 jaar bezig ze heeft me nog gestuurd mama en papa denk eraan ik hou heel veel van jullie, dit dateerd van een paar jaar terug. Wij hebben dit geaccepteerd en we hebben geen contact met dochter meer gezocht daar ze dan in een hel van leven belande.Zijn ouders zijn ook pleegouders en hebben voor recht zoals ze ons vertelde,( zijn family dus) Ze kenne de vrderechter heel goed, want we kwamen binnen en hij vroeg we gaan dit samen he he' mvr .... ik had nog niks gezegt, nu staat het al zo ver dat we de kindjes 2x hebben mogn zien telkens eisen ze dat zei er bij zijn. de laatste x vroeg ik vriendelijk of hij ( zijn broer) dus ons wou laten en zodat we konden met de kindjes 2 uurtjes konden spelen , waarna hij het op schreeuwen en bedreigen kwam, toen nama hij mijn arm en wrong die om.De politie is moeten komen, ik wil aanklacht indienen, maar we worden vriendelijk gevraagt tot e politie ons een afspraak geeft omtrent deze aanklacht, ik ben al daar ge weest + heb eens gebeld wanneer ik nu mag komen, maar ik voel me een beetje van kastje naar de muur gestuurd.Zijn broer dreigde ermee eens alles lekker uit te smeren, zodat we helemaal geen recht meer hebben. Moet zeggen zij hebben overal hun mannetje staan en wij niet, met andere woorden zijn van die mensen die over lijken gaan als ze iets willen bekomen.en nu?

Franciscus

#7 , 14 mar 2014 20:33

Nu zie ik het pas misschien een eigen topic opstarten ipv een ander dat op 2 sept 13 volledig was beantwoord.

Terug naar “Andere”