Ik zit in de volgende situatie en ben ten einde raad, hopelijk kan iemand mij wat advies geven:
Vorig jaar ben ik gestart als zelfstandige in bijberoep. Omdat ik een leek ben op vlak van boekhouding en belastingen, deed ik begin 2013 beroep op een boekhouder. Ik ging in februari 2013 langs bij zijn assistente met een aantal facturen van aangekochte producten. Zij heeft mij uitgelegd hoe ik best alles kan bijhouden en deed de BTW listing. Enkele maanden later vroeg zij mij alle nodige attesten voor de belastingsaangifte te bezorgen (pensioensparen ed). Ik heb toen alles wat ik dacht te moeten doorsturen ook doorgestuurd. Volgens de boekhouder had ik 504 euro aan pensioensparen om in te brengen terwijl ik wist dat ik in totaal 908 euro betaald had voor dat jaar. De andere 504 euro bleek later (nadat mijn aangifte reeds door de boekhouder werd ingediend) over langetermijnsparen te gaan. Daarvan had ik blijkbaar niet het goede attest bezorgd (ik wist toen helemaal niet dat ik twee soorten van 'sparen' had) en de boekhouder mailde mij dat "hij geen tijd heeft om alle attesten te gaan in detail bekijken". Toen kreeg ik een overzicht van mijn belastingsaangifte waaruit bleek dat ik belastingen moet betalen. Dit had ik niet verwacht en ben dan zelf informatie gaan inwinnen over zelfstandig zijn en hoe je dat best aanpakt. Blijkt dat ik veel te weinig kosten had aangegeven. Ik had geen kosten van elektriciteit, gsm, internet en auto ingebracht terwijl ik dat wel kon. Ik wist dat niet en mijn boekhouder heeft mij daar niet op gewezen wat wel zijn taak was volgens mij. Ik ben dan zelf alles gaan opzoeken en uitrekenen en heb dit alles doorgestuurd naar hem. Ik vroeg hem dan ook mijn aangifte aan te passen met die extra 504 euro langetermijnsparen en alle extra kosten die ik gemaakt heb. Dat kan niet omdat de aangifte reeds weg was, hij kan wel als ik mijn aanslagbiljet krijg een herberekening vragen. Dit begrijp ik en daar ben ik ook mee akkoord gegaan (aanslagbiljet moet nog komen trouwens dus is tot op vandaag nog niet in orde).
Samen met het overzicht van mijn belastingsaangifte heb ik ook een factuur gekregen, dit was in juni 2013. Ik had deze nog niet betaald omdat mijn dossier nog niet in orde is. Gisteren kreeg ik een herinnering van deze factuur per mail. Ik heb geantwoord dat ik zal betalen als mijn dossier volledig geregeld is. Daarop kreeg ik reactie dat mijn mail misplaatst is en van geen respect betuigt en dat er incassoprocedures zullen volgen als ik niet betaal. Daarop heb ik gereageerd dat ik hem niet onrespectvol wil behandelen en zijn factuur niet betwist. Ik heb voorgesteld om nu 2/3de te betalen en later 1/3de als alles eindelijk in orde is. Daarop reageert hij weer dat mijn argumenten ongegrond en ongepast zijn en dat hij het volledige bedrag wil. Daarop heb ik dan weer gezegd dat ik teleurgesteld ben dat hij zich niet kan vinden in mijn situatie en dat ik graag een garantie wil dat hij mijn dossier verder goed zal behandelen als ik alles al betaal.
Wat moet ik hier nu mee doen? Het gaat over een bedrag van 267 euro.