Geschil bij uittreden huurder

jaspers
Topic Starter

Geschil bij uittreden huurder

#1 , 02 okt 2013 14:27

Momenteel lig ik in conflict met een huurder.

Deze wenst de waarborg of een deel ervan niet af te staan om schade te betalen welke ter zijne laste is.
Uitgaande plaatsbeschrijving werd opgemaakt maar niet ondertekend door hem. Ik heb deze aangetekend opgestuurd naar zijn nieuw adres maar geen reactie erop gekregen.

Voor mij mag er gerust wat tijd over gaan, maar ik denk dat de huurder snel zijn waarborg zal terugwillen.

Zou het een goed idee zijn om te wachten tot de huurder mij voor het vredegerecht daagt? Of zou ik best zelf naar de vrederechter stappen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2013 14:51

En waarom wilde de huurder niet tekenen?
Was hij akkoord met de begroting van de schade?

jaspers
Topic Starter

#3 , 02 okt 2013 15:23

Omdat hij vond dat hij niets moest tekenen zonder toestemming van zijn advocaat.
Hij was niet akkoord met de begroting.

Reclame

mava105

#4 , 02 okt 2013 15:37

Heb jij bij de schaderaming rekening gehouden met de vervangwaarde of de waardevermindering?.
Kan je hier beknopt eens een opsomming geven van de schade die je het aangerekend?

scorpioen

#5 , 02 okt 2013 16:23

U moet de huurschade bewijzen. Als er geen tegensprekelijke plaatsbeschrijving is opgemaakt bij het einde van de huur staat u zeer zwak. Als het de moeite loont laat dan door de vrederechter een deskundige aanstellen.

jaspers
Topic Starter

#6 , 02 okt 2013 17:12

@mava105:Daar heb ik rekening mee gehouden. Opsomming: 3 gebroken ramen, de garagepoort ingedeukt (handrem niet opgezet blijkbaar), isolatie weggehaald uit het dak, ....

@scorpioen: Waarom zouden huurders dan nog een uitgaande plaatsbeschrijving tekenen? Als het toch enkel maar in hun nadeel uitgespeeld kan worden? Vanaf welk bedrag ongeveer zou het de moeite lonen?

Kan iemand mij ook nog antwoorden op de vraag uit mijn eerste post? (zal ik wachten tot de huurder mij dagvaart of zelf naar de vrederechter stappen?)

scorpioen

#7 , 02 okt 2013 18:15

Een huurder heeft er belang bij om bij het einde van de huur een akkoord te hebben over de huurschade om de kosten van een procedure met de hoge kosten van een deskundig onderzoek te vermijden.

Als u gewoon afwacht zal de huurder na enige tijd de huurwaarborg vragen, desnoods via de vrederechter. Hoe gaat u dan uw huurschade bewijzen? Dat zal heel moeilijk of niet gaan en u zal de huurwaarborg volledig moeten terugbetalen. Als u dus vergoeding voor de huurschade wil hebt u er alle belang bij nu naar de vrederechter te stappen.

Vanaf welk bedrag een procedure de moeite loont moet iedereen voor zichzelf uit maken. Een deskundig onderzoek voor huurschade kost toch al snel 1.000 à 1.500 euro. De verhuurder moet meestal dit bedrag voorschieten. Als hij de zaak wint krijgt hij dit bedrag terug (als de huurder solvabel is). Voor enkele honderden euro zou ik er niet aan beginnen...

Terug naar “Huren”