Voorschot voor een cursus

poppy verona
Topic Starter

Voorschot voor een cursus

#1 , 07 okt 2013 11:13

Onlangs heb ik mij ingeschreven voor een make-upcursus.
Deze zal pas starten in februari 2014, maar ik heb reeds al midden september een voorschot betaald voor de cursus.
In totaal kost de cursus 2400 euro, mijn voorschot was 555 euro.

Nu, heb ik een nieuwe job gevonden met erg wisselende uren. Ik werk soms op zondag, soms 's avonds laat,...
Ik kan dus niet vanaf februari élke zondag aanwezig zijn van 's ochtends tot 's avonds.
De cursus op een ander moment leggen (bv elke dinsdagavond) houdt hetzelfde probleem in...

Ik mailde de verantwoordelijke van de cursus en die zegt dat ik onder geen geding mijn voorschot terug kan krijgen.

Wat kan ik doen?

Mvg en bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2013 11:42

Tenzij er een uitweg vermeld zou staan in de algemene voorwaarden: niets!

poppy verona
Topic Starter

#3 , 07 okt 2013 11:50

Nee er staat geen uitweg in vermeld...
Maar zo raar dat de cursus pas in februari 2014 begint, en ik toch niets kan doen om te annuleren.

Reclame

mava105

#4 , 07 okt 2013 12:26

Je zou iemand anders kunnen zoeken die deze cursus in uw plaats kan volgen.

poppy verona
Topic Starter

#5 , 07 okt 2013 13:43

Je zou iemand anders kunnen zoeken die deze cursus in uw plaats kan volgen.
Ja dat is inderdaad wel nog een goed idee!
Kan zoiets geweigerd worden?

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 okt 2013 13:53

ja. Jij bent het die plots niet meer kan, omdat je zelf besloot te veranderen qua uren. In principe kunnen ze zelfs de volle 2400 euro nog vorderen (minus voorschot natuurlijk).

NKC

#7 , 07 okt 2013 19:36

Je zou naar de vrederechter kunnen stappen om je voorschot terug te vragen, min bvb. eventueel bewezen kosten. Lijkt me niet onredelijk aangezien er toch een vorm van overmacht is.

Turaki

#8 , 07 okt 2013 21:45

Je zou naar de vrederechter kunnen stappen om je voorschot terug te vragen, min bvb. eventueel bewezen kosten. Lijkt me niet onredelijk aangezien er toch een vorm van overmacht is.
Aangezien TS zelf het arbeidscontract heeft getekend, wetende wat haar uren zouden zijn, kan je moeilijk van overmacht spreken.

snellemichiel

#9 , 07 okt 2013 23:41

Overmacht?

Er is sprake van overmacht indien de nakoming van een verbintenis (uit de wet of uit een rechtshandeling), volgens sommigen volstrekt en volgens anderen redelijkerwijze, onmogelijk is geworden door een omstandigheid die vreemd is aan zijn wil en voor hem onvoorzienbaar en onoverkomelijk was.

Zoals Turaki zei, zij tekende zelf het arbeidscontract op dat moment is dat geen onvoorzienbaarheid, aangezien u perfect rekening kon houden met uw eerder bestelde cursus datums.

Vrederechter zal hier normaal niet anders over oordelen.

NKC

#10 , 08 okt 2013 15:48

Het verhaal van poppy is volgens mij onvolledig om overmacht uit te sluiten. Wat is de uitgangspositie voor het zoeken naar een nieuwe job, wat is het alternatief bij niet tekenen...? Kan perfect geïnterpreteerd worden m.i. binnen bovenstaande definitie. Ik wou vooral aangeven dat het niet zwart/wit is, zoals in de eerste reacties.

Turaki

#11 , 08 okt 2013 15:53

Laten we het dan omkeren. Oftewel was TS tijdens het inschrijven van de cursus op zoek naar werk, en wist ze dat ze het risico liep de cursus niet te kunnen volgen ten gevolge de mogelijke eisen van werk, oftewel veranderde ze van werk, en heeft ze de situatie hierdoor gecreëerd. Nog steeds geen overmacht.

Franciscus

#12 , 08 okt 2013 19:01

Overeenkomst :
Aanbieden van cursus voor partij A
Betalen van cursus voor partij B

Terug naar “Archief”