Belgische tandarts werkt/woont ook part-time in Nederland

nannev
Topic Starter

Belgische tandarts werkt/woont ook part-time in Nederland

#1 , 07 dec 2013 12:26

Beste forum-gebruikers,

Op mijn zoektocht op het internet kom ik tegenstrijdige antwoorden tegen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste richting wijzen:

Ik ben sedert tien jaar tandarts in België waar ik mijn eigen praktijk heb.

Sinds 3 maanden werk ik daarnaast ook part-time voor een Nederlandse tandartspraktijk in Utrecht, via een door mijzelf opgerichte Nederlandse eenmanszaak (Vennootschap Onder Firma) die de omzet factureert aan de opdrachtgever.

Mijn werkverdeling ziet er in 2013/2014 als volgt uit: 16 uren per week in Nederland aan het werk; 16-24 uren per week in België.

Ik heb mijn domicilie voorlopig nog in België, vraag is nu waar ik belasting dien te betalen over mijn Nederlandse "Winst uit Onderneming"?

Zelf meen ik dat dat in België is, anders zou ik kunnen profiteren van een lagere belastingdruk in zowel België als Nederland. Is dat volgens jullie juist? En maakt het dan nog uit dat mijn Nederlandse omzet op een Nederlands zakelijk rekeningnummer binnenkomt?

Daar komt nog bij dat ik in 2014 een eigen appartement in Utrecht ga betrekken (part-time), maar met nog altijd domicilie in België. Ben ik over deze woning en het gebruik van mijn Belgische auto van de zaak belasting verschuldigd, en waar?

Ik kijk uit naar jullie reacties! Anne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 10 dec 2013 13:50

Beste forum-gebruikers,

Op mijn zoektocht op het internet kom ik tegenstrijdige antwoorden tegen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste richting wijzen:

Ik ben sedert tien jaar tandarts in België waar ik mijn eigen praktijk heb.

Sinds 3 maanden werk ik daarnaast ook part-time voor een Nederlandse tandartspraktijk in Utrecht, via een door mijzelf opgerichte Nederlandse eenmanszaak (Vennootschap Onder Firma) die de omzet factureert aan de opdrachtgever.

Mijn werkverdeling ziet er in 2013/2014 als volgt uit: 16 uren per week in Nederland aan het werk; 16-24 uren per week in België.

Ik heb mijn domicilie voorlopig nog in België, vraag is nu waar ik belasting dien te betalen over mijn Nederlandse "Winst uit Onderneming"?

Zelf meen ik dat dat in België is, anders zou ik kunnen profiteren van een lagere belastingdruk in zowel België als Nederland. Is dat volgens jullie juist? En maakt het dan nog uit dat mijn Nederlandse omzet op een Nederlands zakelijk rekeningnummer binnenkomt?

Daar komt nog bij dat ik in 2014 een eigen appartement in Utrecht ga betrekken (part-time), maar met nog altijd domicilie in België. Ben ik over deze woning en het gebruik van mijn Belgische auto van de zaak belasting verschuldigd, en waar?

Ik kijk uit naar jullie reacties! Anne
In de eerste plaats is belangrijk in welk land jij je domicilie hebt. Die is België dus je staat voor een enorme belastingkost, alleen reeds voor je firmawagen. Deze wordt in België - ook - belastbaar, via een 'voordeel alle aard'. Voor de belgische belastingen is die VOF geen eenmanszaak doch een vennootschap die dan ook onder de vennootschapsbelasting zou vallen in België indien de inkomsten ervan in België belastbaar zouden zijn (dit is een 'feitenkwestie' welke je ook reeds voor problemen zal zorgen met de Belgische fiscus - vaste inrichting? waar gebeurt het beheer van de vennootschap voor die fiscus?)

Eventuele 'bezoldigingen' - inkomsten uit je VOF worden in je persoonlijke naam belastbaar.

Die 'firmawagen' kost je enorm in België omdat al je kilometers van België naar Nederland woon-/werkverkeer zijn. Geen kosten voor je vennootschap. Je riskeert per jaar aan voordelen van alle aard een groter bedrag te betalen dan wat die wagen kostte!

Om je een voorbeeld te geven van een in België werkend arts, diens voordeel voor de wagen ging op één jaar (zelfde wagen) van 2.000 € naar 12.000€ (o.a. door de nieuwe berekening gebaseerd voor een deel op CO² uitstoot). Jouw kilometers (naar Nederland) zullen vermoedelijk minstens het dubbele zijn, dus je weet waar je voor staat.

Je sociale zekerheid zal ook al een probleem stellen.
Je lijkt mij te vragen naar het systeem van salarissplit?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

jefke007

#3 , 12 dec 2013 16:51

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien dat deze linken je ook wat kan helpen

Reclame

KristofKDB

#4 , 14 dec 2013 00:21

Ingevolge artikel 14 van het dubbelbelastingbedrag tussen België en Nederland welke bepaald dat inkomsten uit zelfstandige beroepen die verkregen worden door een inwoner van België, in België belastbaar zijn, tenzij die inwoner voor het verrichten van zijn werkzaamheden geregeld over een vaste basis beschikt in Nederland.

Bijgevolg moet het gedeelte van de inkomsten die niet kunnen worden toegewezen aan de vaste basis in Nederland in België worden belast.

De Belgische belastingen kent een belastingvrije som voor eenieder ten bedrage van 6.800€ (AJ2013)
Echter dien je in België uw wereldinkomen te vermelden in de aangifte waardoor deze belastingvrije som geneutraliseerd word. Bijgevolg komt dit aan België toe te wijzen inkomen in de normale progressieve belastingschijven terecht.

Mvg,
K
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

gebruiker

#5 , 16 dec 2013 01:05

Ingevolge artikel 14 van het dubbelbelastingbedrag tussen België en Nederland welke bepaald dat inkomsten uit zelfstandige beroepen die verkregen worden door een inwoner van België, in België belastbaar zijn, tenzij die inwoner voor het verrichten van zijn werkzaamheden geregeld over een vaste basis beschikt in Nederland.

Bijgevolg moet het gedeelte van de inkomsten die niet kunnen worden toegewezen aan de vaste basis in Nederland in België worden belast.

De Belgische belastingen kent een belastingvrije som voor eenieder ten bedrage van 6.800€ (AJ2013)
Echter dien je in België uw wereldinkomen te vermelden in de aangifte waardoor deze belastingvrije som geneutraliseerd word. Bijgevolg komt dit aan België toe te wijzen inkomen in de normale progressieve belastingschijven terecht.

Mvg,
K
Lees eerst eens wat de vraagsteller plaatste zodat je die niet verwart?
Maw er wordt gewerkt met een Nederlandse vennootschap, er kan dus in principe geen sprake zijn van 'inkomsten uit zelfstandige beroepen'. Er is eveneens een vaste inrichting, de Nederlandse tandartspraktijk.

De Nederlandse VOF zal dus belast worden in Nederland, doch alle inkomsten die ten persoonlijke titel uit die VOF uitgekeerd worden die zullen in België eerst meegerekend worden om de totale belasting te kennen en daarna zal de belasting op het deel Nederlandse inkomsten (bezoldiging zaakvoerder) verminderd worden van het eerst berekende totaal aan belastingen.

De juiste kost aan belastingen is niet te bepalen omdat de gezinstoestand niet gekend is,evenmin de grootte van de genoten bezoldiging als zaakvoerder. Wat er wel bijkomend zal belast worden dat zijn alle gereden kilometers van de woonplaats in België naar de werkplaats in Nederland (woon-/werkverkeer). Er zal hiervoor in principe wel de forfaitaire onkost per km kunnen afgetrokken worden.

Hoe dan ook riskeert het een dure zaak te worden waardoor het omkeren van de situatie een oplossing zou kunnen zijn = woonstadres in Nederland en komen een deel werken in België. Dit zou zelfs met de Nederlandse VOF dan kunnen gebeuren, waar de Belgische inkomsten van die vennootschap - voor het deel arbeid in België - in België onder de vennootschapsbelasting zal vallen. Maar op deze wijze heb je controle over wat je uit die VOF als bezoldiding uitkeert (eventuele optimalisatie mogelijk).

Dan zou je ook je sociale bijdragen in Nederland kunnen afdragen (waar je pensioenbijdragen gestort worden in reserves, in tegenstelling met België waar jouw pensioenbijdragen gebruikt worden om de pensioenen NU uit te betalen van diegenen die reeds in pensioen zijn en zal je moeten afwachten of anderen voor jouw pensioen nog zullen afdragen).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

KristofKDB

#6 , 16 dec 2013 16:08

Ik had idd enkel "NL eenmanszaak" gelezen :)

Bijgevolg is art. 16 van het DBV van toepassing.

Als NL VOF ben je in Nederland onderworpen in de inkomstenbelastingen. Je betaalt dan inkomstenbelasting in Box 1 winst uit onderneming.

De inkomsten met Nederlandse bron die de individuele vennoten/inwoners van België van de NL VOF verkrijgen, worden in de personenbelasting als
bedrijfsleiderbezoldigingen aangegeven en worden vrijgesteld met progressievoorbehoud op basis van het Belgisch-Nederlandse dubbelbelastingverdrag.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”