opvragen sms berichten via provider

tessake
Topic Starter

opvragen sms berichten via provider

#1 , 04 jan 2014 09:40

hieromtrend heb ik een vraag , heb verschillende berichten gestuurd met mijn schoonbroer die absoluut niet mogen uitkomen , nu is zijn vriendin met vermoedens naar zijn provider gegaan, telenet in kwestie om deze berichten op te vragen ,ze heeft er al enkele kunnen lezen via hun pc en nu ging provider die alsnog voor haar afdrukken kan dit zomaar want tenslotte is er toch ook berichten gestuurd via mijn nummer en dat is dan toch mijn privacy ????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jan1978

#2 , 04 jan 2014 10:44

Als ik het goed begrijp dan heb jij berichten gestuurd vanop jouw computer naar zijn computer die hij deelt met zijn vriendin.
En met deelt bedoel ik dat ze wettelijk samen wonend zijn of getrouwd of dat ze de kosten van het internet delen.
Als dit het geval is dan zijn alle berichten die in de inbox komen van de account zowel van hem als van haar.
Ik ga je een voorbeeld geven, ik ben op 24/03/2012 getrouwd met mijn vrouw.
Alle rekeningen vanaf die trouwdatum zijn zowel van haar als van mij.
Nu wij hebben wel een aparte email account van telenet en een email account bij yahoo die we delen.
Maar als mijn vrouw mijn email account wil lezen van telenet dan heb ik er ook geen probleem mee.
Het beste is als je niet wil dat ze iets kan lezen ze dan ook niet te versturen via email of sms.
Het beste is dan eens te bellen naar uw schoonbroer en het gewoon via telefoon te zeggen.
Dat laat geen sporen na, een SMS of mail of elk elektronisch bericht laat altijd sporen na.

Met de vriendelijke groeten.
Jan1978

nero987

#3 , 04 jan 2014 12:55

Als ex BGC/Prox medewerker herinner ik me dat die berichten enkel op verzoek van hogere instanties gedeeld konden worden, en dus ook niet aan de klant zelf.
De reden was volgens de supervisors dat de personen in het gezin ook recht hadden op privacy, en mama bvb de smsjes van de zoon/dochter niet kon opvragen.

Reclame

LeenW

#4 , 04 jan 2014 13:03

Het lijkt mij ook raar dat zoiets kan, een standaard gsm-abo wordt toch geacht privé te zijn?

VDG2

#5 , 04 jan 2014 17:23

Zou mij verbazen dat ze dit zouden doorgeven. Ik heb onlangs zelf sms-berichten en belgeschiedenis aan m'n provider opgevraagd i.k.v. een burgerlijk geschil, doch heb deze niet gekregen met de melding dat deze enkel via gerechtelijke weg kunnen vrijgegeven worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jan 2014 18:00

Gaat over SMS jes .... alleen via gerechtelijke weg (onderzoeksrechter of in sommige gevallen mini onderzoek)

Vandebos

#7 , 04 jan 2014 19:55

Inderdaad enkel via gerechtelijk bevel van een onderzoeksrechter opvraagbaar en consulteerbaar. Consultatie is dermate geregulariseerd dat medewerkers van de speciale cel, die bij iedere telecomprovider deze verzoeken afhandelt, voor iedere consultatie van een bericht een referentie naar het gerechtelijk bevel in kwestie dient te registreren.

Ofwel is dit een indianenverhaal van iemand die zijn gat probeert in te dekken tegen derden ofwel is iemand vergeten zijn dagelijkse dosis lithium te nemen.

tessake
Topic Starter

#8 , 05 jan 2014 11:10

de berichten zijn verstuurd per sms van mijn gsm naar zijn gsm kan zij dat dan opvragen?

Oude Belg

#9 , 05 jan 2014 11:19

de berichten zijn verstuurd per sms van mijn gsm naar zijn gsm kan zij dat dan opvragen?
Als zij geen onderzoeksrechter is niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW

#10 , 05 jan 2014 12:14

En zelfs als onderzoeksrechter kun je dat niet zomaar opvragen voor een privé aangelegenheid. Als ze die echt heeft, zullen ze m.i. onrechtmatig verkregen zijn.

tessake
Topic Starter

#11 , 05 jan 2014 20:47

ok dank je voor de raad want maakte me echt zorgen hierover , zij wist namelijk bepaalde zaken die ze enkel uit die sms'en kon weten maar dan zal de schoonbroer in kwestie gewoon zijn mond niet kunnen houden. Ze zei ook dat telenet die berichten voor haar ging afdrukken maar dit is dus echt niet mogelijk , ook niet moest zij de rekening betalen van bv zijn abonnementfactuur ?

Terug naar “Archief”