Verkoop grond onder opsch. vwde verkoop naburig perceel

olivier1986
Topic Starter

Verkoop grond onder opsch. vwde verkoop naburig perceel

#1 , 31 aug 2014 15:07

Beste juristen,

Ik ben geïnteresseerd om een stuk grond te kopen van eigenaar 1 onder de voorwaarde dat de eigenaar 2 het naburig perceel wil verkopen.

Is deze constructie toegelaten en indien ja, wat is het doorslaggevend element om de verkoop te laten doorgaan?
Graag zou ik me indekken door een meervoudige opschortende voorwaarde in te bouwen.
Meer bepaald wil ik de koop van eigenaar 1 slechts laten doorgaan indien eigenaar 2 het perceel verkoopt ten belope van maximum X euro.

Mijns inziens is dit geen zuiver potestatieve voorwaarde, waardoor deze constructie mij in orde lijkt.
Of heb ik het bij het verkeerde eind?

Bedankt,

Olivier
Laatst gewijzigd door olivier1986 op 01 sep 2014 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 31 aug 2014 20:25

Heb je de eigenaar van het tweede perceel al gecontacteerd met de vraag of hij het stuk grond voor x euro wil verkopen?

Als verkoper van perceel 1 zou ik alvast een dergelijke opschortende voorwaarde al zeker beperken in de tijd (dus optie van bv max 3 maanden) en zou k een optievergoeding eisen van bv 1% van de verkoopsprijs. Als je reeds het mondeling akkoord hebt van de eigenaar van het tweede perceel dan ga je met 3 naar de notaris voor de gelijktijdige opmaak van 2 compromissen. Een compromis opstellen met als opschortende voorwaarde de aankoop van een ander stuk grond is niet verboden maar wel ongebruikelijk. Ofwel verkoopt de eigenaar van perceel 2 ofwel verkoopt hij niet....

olivier1986
Topic Starter

#3 , 01 sep 2014 21:49

Beste Sirkii,

Is nog niet gebeurd, dus ik beschik voorlopig over zeer weinig zekerheid.

Na contact met eigenaar 2 zal ik eveneens m'n oor te luisteren leggen bij een notaris.

Bedankt voor het advies,

Olivier

Reclame

Terug naar “Kopen”